| Naam |
Bericht |
bulletje
|
ik heb de klassieke dimmer schakeling gemaakt die hier op het forum staat,maar de lamp blijft branden?
Zodra de gate een spanning kijgt brandt de lamp,ook als de spanning weg is.
Of zou de diac kapot zijn?
Ik ga ze zo en zo beide vervangen.
edit!:
had een foutje gemaakt ,als de gate geen spanning meer heeft gaat de lamp uit,maar het maakt niet uit hoeveel hij op de gate krijgt,de lamp brandt op volle sterkte [Bericht gewijzigd door bulletje op 13 augustus 2008 13:45:46]
|
DE OLDE
|
Elke power halfgeleider heeft voor 90% kans bij defect op een sluiting en niet een onderbreking.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
|
big bang
|
Is het deze Klassieke lichtdimmer?
Als de gate niet gestuurd wordt en de lamp gaat uit is uw triac al zeker niet kortgesloten.
De schakeling werkt simpel, door de weerstand en potmeter wordt de condensator opgeladen. Is deze condensatorspanning hoog genoeg voor de diac om te geleiden, dan gaat de diac de opgeslagen condersatorlading in de gate pompen en de triac ontsteekt. Die blijft geleiden tot de volgende netdoorgang. De volgende halve golf herhaalt zich het senario, wat dan resulteerd in faseaansnijding.
- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
grotedikken
|
Heb je beide anodes van de triac niet door elkaar gehaald? In dat geval krijgt de gate constant stroom via de condensator.
Het gebeurt als je niet hetzelfde type gebruikt dat de aansluitpennen van de triac niet op dezelfde plaats zitten.
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
|
pros
|
quote:
De gate van een triac is geen ingang waar je een bepaalde spanning op zet om te regelen hoeveel stroom de triac doorlaat. Je zet daar een korte puls op, waarna de triac in geleiding gaat tot de volgende nuldoorgang.
Gokje: ben je daar een triacregeling aan het testen op je labvoeding? Dat gaat nooit en te nimmer goed werken - eens getriggerd, blijft de triac geleiden.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
bulletje
|
hmm idd de anodes waren omgedraait.....
ik heb inmiddels een ander schema gemaakt,ik wil daar een ventilator mee regelen,er zit al een snubber netwerkje op dat werkte al heel veel,maar kan hem nog steeds niet goed regelen,wel als ik er ook een lamp van 40watt bij zet dan werkt het perfect!
Hoe kan ik dit oplossen?
edit:
ik heb het opgelost!
Ik heb nog een condensatortje en weerstand op de itgang gezet,nu werkt het wel veel beter!
Ik heb over de triac een snubber netwerk geplaatst en tussen fase en nul op de uitgang,nu is ie bijna perfect.
Ik zal morgen het schema posten,als dat gaat lukken. [Bericht gewijzigd door bulletje op 15 augustus 2008 04:13:19]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Het is normaal dat de klassiek licht dimmer niet goed werkt met inductieve lasten. Je ventilator is een motor, dus een inductieve last.
Een extra R in serie met de gate en een extra C naar de nul helpt dan inderdaad.
De gate krijgt zo meerdere ontsteekpulsjes kort na elkaar.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
DE OLDE
|
quote:
Triac heeft vaak de zelfde aansluiting als Thyristor, Ik noem ze vaak bij die naam hoewel niet helemaal correct. Haast alle thyristors /triacs (to220) hebben de als je naar het typenr kijkt de volgorde K A G
|
bulletje
|
quote: Op 15 augustus 2008 09:07:04 schreef Hugo Welther:
Het is normaal dat de klassiek licht dimmer niet goed werkt met inductieve lasten. Je ventilator is een motor, dus een inductieve last.
Een extra R in serie met de gate en een extra C naar de nul helpt dan inderdaad.
De gate krijgt zo meerdere ontsteekpulsjes kort na elkaar.
maar hij werkt zonder zo een netwerkje ook nie goed met lichte lasten,bv. een 15 watt lampje.
|
smoerijf
|
Triac heeft ook een minimum belasting nodi (hold-current *datasheet*) 15W lampje is waarschijnlijk te weinig
http://smoerijf.be
|
bulletje
|
kan ik de schakeling niet foppen? dat ie denkt dat er belasting is? met een grote weerstand of iets?
Of mischien via een 1 op 1 trafo ,maar dan moet dat ook een flinke zijn als je 2 of 3 ampere wil regelen denk ik
|
bulletje
|
quote:
hold current is 10ma staat in de sheet van de triac,de bta06
Dit is trouwens hetgeen wat ik nu heb gemaakt
Ik heb alleen nog bij sommige fans een licht gezoem,wat ik met een trafo regeling niet heb,zou dit nog op te lossen zijn ,met bijv. elko op de uitgang?
Of kan kan ik ervoor zorgen dat de triac sneller triggert,door een diac van een lagere spanning te nemen?
[Bericht gewijzigd door bulletje op 20 augustus 2008 00:13:45]
|
bulletje
|
niemand?
|
nijhuisr
|
Zoals Hugo al zei, je Fan is een inductieve last. Die zal gaan brommen.
Een elco over de uitgang?? Als je een knal en veel slingers wilt dan moet je dat doen.
|
Benadski
Golden Member
|
Dat geluid komt door de fase-aansnijding waarschijnlijk. Elke triac dimmer heeft hier last van, soms hoor je zelfs gloeilampen zingen. Niets aan te doen waarschijnlijk, of je moet een andere dimmer maken, zonder triac of thyristors.
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
bulletje
|
ok thxs voor de replies!!!!
|
DE OLDE
|
Bij inductieve belastingen moet je een zwaarder snubbercircuit hebben , en als ik je tekening zo bekijk is het een huis-tuin-en-keueken schakeling. Hier heb je heel gauw bij lagere waardes dat de positieve en negatieve helften van de sinus niet gelijk aangesneden worden. Dit heeft weer tengevolge dat je een gelijkspanning-stroom in je spoel krijgt en daar houdt hij niet van  . Je ontstekingscircuit moet zo zijn dat hij voor de beide helften exact gelijk werkt. Dit brommen is totaal anders dan de ratel van de faseaansnijding.
|