Shock Media

Navigatie

Hoe werkt het bose 321 nep-surround?

Forum > Audio > Hoe werkt het bose 321 nep-surround? << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
johan88

quote:
Op 13 augustus 2008 14:07:37 schreef elektro-manneke:
-Dvd speler is de allerslechtste in heel mijn leven gezien, pure laaielichterij(voor deze prijs), geen scart uitgang, enkel bagger composiet en s-video die de meeste tv's enkel over scart heeft, zelfs mijn blokker speler heeft dat en beter beeld. Component wel, maar een tv die dat heeft, heeft vaak weer beter(HDMI/DVI enz)

Als ik het goed heb zit er in scart gewoon s-video signaal, dus waarom zou een scart uitgang beter zijn dan een s-video uitgang? Ik snap wel dat het handiger is..
Sine
Moderator

Daarin zit composiet, maar ook RGB
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
johan88

quote:
Op 14 augustus 2008 20:00:52 schreef Sine:
Daarin zit composiet, maar ook RGB

ok.. duidelijk Ik zat mis..
flipflop

quote:

Wow, da's inderdaad zeer indrukwekkend. Naast voor/achter/links/rechts zit er dus ook wel degelijk boven/onder in. Maar ehm, dan zou het dus ook met luidsprekers moeten kunnen... hmm.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
gradtje

Misschien is het net zoiets als wat Sennheiser doet:
http://www.homecinemachoice.com/reviews/hccreviews/PersonalL...sHD580.php
Ja... en toen ?
elektro-manneke

quote:
Op 14 augustus 2008 19:58:45 schreef johan88:
[...]

Als ik het goed heb zit er in scart gewoon s-video signaal, dus waarom zou een scart uitgang beter zijn dan een s-video uitgang? Ik snap wel dat het handiger is..

Composiet - Alle kleuren + helderheid bij elkaar
S-video - Alle kleuren bijelkaar met los de helderheid
RGB - Alles los, enkel over scart

S-video hebben de meeste crt tv's enkel over scart, en dat heeft dus de bose niet. Via scart kun je overegens al de bovenstaande signalen versturen. Losse S-video plugjes hebben veel tv's gewoon niet, dan moet je composiet gaan doen wat niet veel beter is dan analoge tv.

Zijn wel meer van die surround filmpjes te vinden, zijn wel leuk, kunnen surround aardig nabootsen.

nog zo een
http://www.metacafe.com/watch/685279/fantastic_3d_sound_expe...l_haircut/
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op 14 augustus 2008 22:12:24]
Jochem_S
Golden Member

quote:
Op 14 augustus 2008 21:20:20 schreef flipflop:
[...]
Wow, da's inderdaad zeer indrukwekkend. Naast voor/achter/links/rechts zit er dus ook wel degelijk boven/onder in. Maar ehm, dan zou het dus ook met luidsprekers moeten kunnen... hmm.
Het probleem van luidsprekers is dat ze niet rechtstreeks op je oren zitten, en dat je dus met allerhande bijverschijnselen komt te zitten (m.n. reflecties en verschil in looptijd van de kanalen), terwijl het juist zo belangrijk is alleen het opgenomen geluid te horen, met de oorspronkelijke reflecties en looptijdverschillen.

Het idee is gewoon heel simpel, als jij met je 2 oren alle richtingen kunt horen, waarom zou je dat dan niet na kunnen bootsen als het oorspronkelijke geluid 'in je oren' opgenomen wordt, en later direct in diezelfde 2 oren afgespeeld wordt? Antwoord is heel simpel: dat kan dus gewoon.
Turbokeu
Golden Member

Mijn Sennheiser HD424X hoofdtelefoon van in de jaren '70 kwam met een 45T-grammofoonplaatje in de doos waarop een hoop surround demo's stonden.
Opnameprincipe was een soort mannequinpoppenhoofd met de microfoons in de oren.
Zéér indrukwekkend qua ruimtelijk effect, spijtig genoeg ervaar je nooit het geluid vooraan:
In één van de demo opnames loopt een spreker 360° rond je, alleen hoor je hem van links naar achter naar rechts, en dan weer naar achter naar links gaan, nooit vòòr je.

PS: De Sennheiser werkt na ruim 35 jaar nog steeds perfect, alleen zijn de felgele oorsponzen al een aantal keer vervangen wegens compleet verstorven (via o.a. Ebay nog steeds te vinden voor een paar Euro).
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
DE OLDE

quote:
Op 15 augustus 2008 07:51:04 schreef Jochem_S:
[...]Het probleem van luidsprekers is dat ze niet rechtstreeks op je oren zitten, en dat je dus met allerhande bijverschijnselen komt te zitten (m.n. reflecties en verschil in looptijd van de kanalen), terwijl het juist zo belangrijk is alleen het opgenomen geluid te horen, met de oorspronkelijke reflecties en looptijdverschillen.

Het probleem is de "balans" tussen de 4 richtingen, van stereo moet je al op 1 punt zitten wil je optimaal luisteren, bij quadro is het nog erger. Je moet als het ware stokstijf op 1 punt blijven zitten als je alles optimaal ingesteld hebt.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
audiodude

Over Bose dit,mijn spul is het niet.
In het begin wordt er gesproken over 901's die ergens in en kroeg hangen,dit zullen hoogst waarschijnlijk 80?'s zijn,de prof variant.Bij Bose werken ze met direct refecting,iets wat mischien in hun tesruimte goed werkt,maar in de praktijk niet omdat de luisterruimtes bij de mensen thuis daar niet gelijk aan zijn.

Ik ben het met de mensen eens dat een stereo set niet voldoende is om een bioscoop effect te krijgen zoals oorspronkelijk bedoelt is,net zo goed als dat stereo muziek opnames in dolby prologic 2 ook niet optimaal klinken,logic 7 vind ik persoonlijk iets beter maar zeker ook niet voldoende.

Wat hoofdtelefoons aangaat waren ze daar in de jaren 70 niet al mee bezig met kunstkopfonie?Ik moet trouwens zeggen dat er op mijn geluidskaart een test funtie zit om 5.0 op een hoofdtelefoon te krijgen en dit effect kan je testen met enen geluidstoon en ik moet zeggen dat gaat best aardig.

het bovenstaande is mijn mening en niet bedoeld om jou die op te leggen.
Ledlover

In kroegen hangen 802's.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
BernardV
Golden Member

quote:
Op 13 augustus 2008 22:19:14 schreef elektro-manneke:
...
Mooie versterkers vind ik die van marantz(ook de huidige) en als je lekker wil beuken een onkyo(veel vermogen hebben die)

Onkyo's zijn alleen leuk als je ze in de stereo versies koop, zoals bv de oude "Onkyo Integra A-809". Verder kun je beter Marantz hebben. Ik heb zelf in 2001 gezocht naar een 5.1 systeem en ben uiteindelijk bij een Harman/kardon AVR 4000 uitgekomen. Dat ding geeft een veel beter geluid dan een Onkyo (uit die tijd) met vergelijkbare specs.
Moet wel zeggen dat ik de H/K serie uit begin 2000 beter vind dan de huidige serie.
Het ligt me ook van bij dat de H/K's uit die tijd dezelfde eindtrappen hebben als de Marantz uit die tijd.
Al met al is dit nu wel een offtopic post geworden en heeft het niets met bose te maken...
Lampie

Over die demo van metacafe. Dat vind ik nog wel mee vallen. Ik weet niet of er veel gamers hier op CO zitten . Maar als ik bijv. Battlefield 2 speel kan ik met mijn koptelefoon en redelijk geluidskaartje prima horen (vrij precies) waar me tegenstanders zijn. Lopend, schietent of vliegent. Nou dat lukt me echt niet zonder koptelefoon.

Voor mij is battlefield zonder koptelefoon gewoon een ramp. Presteer gewoon absoluut niet omdat ik gewoon niet hoor waar ze zijn en ik ben al gedood voor ik m'n tegenstander heb gezien.

Het kan dus wel met een koptelefoon. Het klinkt dus absoluut niet "in" mijn hoofd wat vaak zo is. Of het met gewone luidsprekers écht kan weet ik niet.
BernardV
Golden Member

Ik heb ook een tijdje BF2 gespeeld, maar kan me niet herinneren dat ik ooit heb gehoord dat iemand op 250 graden liep of 320 Je hoort gewoon dat het links of rechts is en daarbij ook nog een volumeverandering naarmate het verder naar achteren is.. alleen dat kan net zo goed iemand zijn op (fictief) 100 meter afstand die op 90 graden links zit of iemand die op 20 meter linksachter loopt...
IceWolFF

ik vind het spelen velen malen beter en gemakkelijker worden nu er 5.1 op mijn xbox en daarna 360 , gemakkelijk via de glasvezel naar mijn yamaha RX-V1200 .

Ik kan bij de meeste WW2 simulator shooters zelf horen hoe ver ze weg staan en percies waar. niet leuk als alles goed hard staat en er ineens vlak naast je een duits flakgun wordt onstoken.

het is ook gemakkelijk voor het instellen van je surround,
ik gebruik als mijn achter speaker dezelfde als voor + zowel lage tonen via achterkant en als iemand in het spel staat te praten tegen je, en je ronddraait kun je precies horen als 1 speaker niet goed staat als de stem vervormd staat er iets niet goed.
Lampie

Dat is dus per geluidskaart verschillend. Zonder dat EAX van Creative hoor je idd wat jij zegt. Je geluidskaart moet het ook ondersteunen

Het is mij echter vele malen overkomen dat ik van schrik een geluid ergens vandaan hoor en automatisch biiiiijjjjna diegene in het vizier krijg zonder hem te hebben gezien.

Ook kan ik echt heel goed horen of het geluid uit een ruimte naast mij komt of niet.

Hier krijg je een beetje de indruk:
http://www.soundblaster.com/technology/welcome.asp?j1=eax
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2