Shock Media

Navigatie

Aansluitingen ankermotor

Forum > High Voltage > Aansluitingen ankermotor
Naam Bericht
silbijker

Hoi Allemaal,

Is mijn eerste post hier. Mijn naam is Sil en ik ben geen ervaren elektro man maar hobby wel af en toe wat met elektronica.

Ik zit met het volgende.

Ik heb een motor van een automatische garagedeur die ik wil gaan gebruiken als generator. Nou heb ik op dit forum al heel wat gelezen over het maken van een generator van een motor alleen voor dat ik zover ben zal ik eerst moeten weten wat de verschillende draden zijn die uit de motor komen.

Uit de motor komen 4 draden: een gele, groene, bruine en een zwarte. Over deze draden staan de volgende weerstanden.

groen-bruin = 73.5 Ohm
groen-geel = 37 Ohm
groen-zwart = 37 Ohm
bruin-zwart = 37 Ohm
bruin-geel = 37 Ohm
geel-zwart = 0.1 Ohm

Tussen de bruine en de groene zat parallel ook nog een condensator van 10uF.

Mijn vraag is dus, wat zijn deze draden? Eén nul en 3 andere voor een driehoek-schakeling o.i.d.? De motor kon uiteraard in twee richtingen draaien (wel zo handig met een garagedeur).

Gr,

Sil

Zie ook deze foto's

SparkyGSX

Ik denk dat je een motor met een permanente magneet nodig hebt om als generator te kunnen dienen. Een kooiankermotor is afhankelijk van het draaiveld in de stator om een stroom, en daarmee magnetisch veld, in de rotor te kunnen ontwikkelen.
Zonder draaiveld in de stator loopt er geen stroom in de rotor, en zal er dus geen magnetisch veld zijn om stroom op te wekken.

Een motor met zowel een spoel op de rotor en de stator kan wel, dat wordt toegepast in de automobiel wereld om het vermogen te regelen d.m.v. een stroomregeling voor de rotorwikkeling.

De rotor zal wel een klein, parasitair magnetisch veld hebben, en daarmee een kleine stroom opwekken in de stator, maar ik denk dat het daarbij zal blijven.

Zoals altijd bij dergelijke zaken; het is niet echt mijn vakgebied, en ik zou er dus flink naast kunnen zitten.
silbijker

Ja ik ben ook geen expert maar er zijn verschillende pagina's te vinden op i-net waarbij er toch echt een kooiankermotor gebruikt wordt.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/35241/1/kooianker

Gr,

Sil
Videomodulator
Golden Member

Als je ff redeneert op het werkingsprincipe van een kooiankermotor, zie je de oplossing snel: een 1f kooiankermotor heeft normaal 2 spoelen, een hulpspoel en een hoofdspoel, die een bepaalde hoek (fase) verdraaid zijn tov elkaar. De condensator zorgt voor de faseverschuiving in de hulpspoel, hoofdspoel rechtstreeks aan het net ==> draaiveld, opwekken stroom in rotor, magnetisme in rotor, en het spel begint te draaien.

Wil je em nu als generator gebruiken, zal je moeten zorgen voor stroom in de rotor, dus magnetisme in de rotor. Dat doe je door magnetisme in de stator ==> stroom door de hulpwikkeling. Op die manier heb je een magnetische rotor, die draait en in de hoofdwikkeling stroom opwekt die je kan gebruiken.
Wellicht zal je even moeten zoeken naar de optimale stroom door de hulpwikkeling, of als je geluk hebt weet google een formule.
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
DE OLDE

De getoonde aanloopcondensator is kapot, typisch Bosch, als die stuk gaan komt een gevouwen felsnaad open te liggen. Blijkbaar liggen geel en zwart aan elkaar, je hebt dan 2 wikkelingen groen naar het sterpunt geel/zwart en bruin naar het sterpunt geel/zwart De wikkelingen in serie geven dan de dubbele weerstand van 1 wikkeling. Condensator tussen bruin en groen. Voor 230 v 1 draad aan geel+zwart de ander aan groen voor de ene draairichting of aan de bruine voor de andere draairichting.
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op 13 augustus 2008 18:47:47]
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
silbijker

Bedankt!

Het zou goed kunnen dat die condensator kapot is want de garagedeur deed niets meer namelijk.

Dan ga ik eerst de motor maar eens aansluiten met een goede condensator om te kijken of die het nog doet en vervolgens proberen een generator te maken van het ding.

Gr,

Sil
SparkyGSX

@videomodulator: klopt, daar had ik ook al aan zitten denken, maar efficiënt is anders.

Misschien dat je met een gelijkrichter en een condensator al klaar bent, dan moet ie alleen zonder stroom in de hulpwikkeling genoeg spanning leveren om de diodes te laten geleiden, maar ik denk dat je dat wel haalt met een redelijk toerental.
Videomodulator
Golden Member

quote:
Op 13 augustus 2008 19:02:37 schreef SparkyGSX:
@videomodulator: klopt, daar had ik ook al aan zitten denken, maar efficiënt is anders.

Misschien dat je met een gelijkrichter en een condensator al klaar bent, dan moet ie alleen zonder stroom in de hulpwikkeling genoeg spanning leveren om de diodes te laten geleiden, maar ik denk dat je dat wel haalt met een redelijk toerental.
Stel dat je door 0.5W in die hulpwikkeling te steken, 50W uit de generator haalt. En zonder stroom in de hulpwikkeling 15W uit de generator haalt.
Ik weet niet wat de exacte waarden gaan zijn, maar de wetten van het elektromagnetisme vertellen me dat de hulpwikkeling voeden voor een veel sterker rotorveld zal zorgen, en dus meer opgewekte spanning in de hoofdwikkeling.

Is er iemand bekend met berekeningen aan magneten (ik heb er nog gelezen maar vertrouw ze niet, stond eerst berekening in van hoeveel energie je uit een permanente magneet kan halen tot ze op is, en ging even verder over pepertuüm mobile op basis van magneten )? Er staat me bij dat deze ook op geraken (eventueel remanent magnetisme van de stator zal dus uiteindelijk verdwijnen), maar hoe lang dat zou duren?
[Bericht gewijzigd door Videomodulator op 13 augustus 2008 20:52:07]
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
DC2PCC

een asynchroonmachine kun je als motor of als generator gebruiken, dat klopt. Bij een asynchroonmachine heb je altijd een slip tussen het statordraaiveld en de draaibeweging van de rotor. Om dat ding als motor te gebruiken leg je op de stator een draaiveld dat oversynchroon is met het rotortoerental. dwz. het draaiveld draait 'sneller' als de rotor. Er vindt nu energieoverdracht plaats van stator naar rotor. de machine werkt als motor. Om de machine als generator te laten werken moet je het omdraaien, je hebt dan een draaiveld nodig wat ondersynchroon is, dwz. langzamer draait dan de rotor. Nu loopt de energieoverdracht andersom, van de rotor in het draaiveld.
SparkyGSX

De vraag is hoeveel energie je in de hulpwikkeling kwijtraakt, en of het rendement eigenlijk wel belangrijk is voor de TS.

Een motor met een permanente magneet lijkt me efficiënter en gemakkelijker.
Jouke
Golden Member

heb het afgelopen winter geprobeerd met een één fase motor.
had ook een condensator over de hoofdwikkeling, werkt op zich aardig.
maar de spanning daalt behoorlijk bij belasting. (weet de waardes zo niet meer)
het was 2 pk motor en kon een 800 watt slijptol volledig belasten.
http://blip.tv/users/view/make
pamwikkeling

Als je een werkende condensator met de motor verbindt en de motor oversynchroon laat draaien, dus 1600 of 1700 T/min, zal je inderdaad merken dat er vermogen uit de motor komt.

Drie problemen, de condensator zal groter moeten zijn dan de originele condensator. Deze condensator moet namelijk ervoor zorgen dat er reactief vermogen in de motor gaat lopen. De grootte van de condensator is afhankelijk van het oversynchroon toerental. Hoe sneller je draait hoe kleiner de condensator kan zijn.
Verder is de grootte van de condensator afhankelijk van de belasting die je aan de generator wil hangen. Hoe groter de belasting, hoe groter de condensator moet zijn.

Tweede probleem : omwille van de hoge weerstand van de wikkelingen 37 ohm, ga je een hoge spanningsval krijgen inwendig in de motor over de wikkeling. Zoals al gezegd de uitgangsspanning van uw generator gaat bij belasting fel dalen.

Derde probleem : deze motor is ontworpen voor kortstondig gebruik. (ED 25% ) Een poort openen duurt maar even. Als je de motor langere tijd gaat gebruiken gaat hij te warm worden en verbranden. De inschakeltijd wordt berekend op 10 minuten, dus 2,5 minuten mag je generator in dienst zijn en dan moet hij afkoelen....
Zoeken in topic