Shock Media

Navigatie

meet oscillator

Forum > Meten & meetapparatuur > meet oscillator
Naam Bericht
nedcas

Jaja...... soms heb je de handen vol aan de meest eenvoudige schakeling.

Ik wil een oscillator bouwen om de resonantiefreqentie te meten van L-C kringen tussen 100 Hz en 300 Khz.

Nu vond ik niet direkt iets op de site maar op internet dit schemaatje:

Met deze tekst erbij:

(CITAAT)

Eenvoudige oscillator schakeling voor het testen en meten van kringen.

Met een hulpcondensator of ijkcondensator: meten van spoelen.
Met een hulpspoel of ijkspoel: meten van condensatoren

Een leuk klein schakelingetje met drie transistoren dat in enkele minuten in elkaar is te solderen, kan gebruikt worden voor het testen en meten van de kring frequentie (met een frequentie teller) en het grofweg bepalen van de Q, de kwaliteitsfactor van de kring. De schakeling werkt op een batterijspanning van 1.5 Volt. In principe is het een oscillator die zal gaan oscilleren als er een parallel kring op wordt aangesloten. Met een kristal werkt deze oscillator niet. Dit type oscillator wordt toegepast in de TC MC 1648 van Motorola. Het Duitse blad Funkamateur gebruikt de schakeling in een griddipper. De schakeling werkt met drie transistoren van bijvoorbeeld type BF 494 NPN, maar het type is niet kritisch.
Wil je echter naar hogere frequenties, dan moet er natuurlijk een UHF transistor in en moet de bedrading heel kort worden gemonteerd. Verder een batterij van 1.5 Volt, twee weerstanden, een condensator en een potmeter voor het instellen / aflezen van de Q. Voor de aansluiting van de kring en voor de verbinding naar de frequentieteller kan een banaanstekker of een BNC plug gebruikt worden. Het geheel past dan in een klein handzaam doosje. Het stroomverbruik is slechts zeer gering, zodat de batterij lang zal meegaan.
Met de potmeter kan de mate van oscilleren worden ingesteld en afgelezen. Hoe hoger de waarde van de potmeter hoe beter de Q van de kring. (dit is ook wat afhankelijk van de frequentie van de kring).

(EINDE CITAAT)

Maar ja.... met een C van 500 nF en een L van 1 uH doet hij het dus MET GEEN MOGELIJKHEID.
Weet er iemand van jullie wat ik over het hoofd zie ?

Peter
MGP

Moet dat geen 500pF zijn? met 500nF hebt je een te grote onbalans in de kring.

EDIT:

Knip...

Dat was voor een dipper....
[Bericht gewijzigd door MGP op 13 augustus 2008 17:50:59]
Rd12tf
Golden Member

Die kring resoneert op ca. 23 MHz ... De L/C verhouding is veeeel te laag!

Edit:
Moet dus 230 kHz zijn ...
Naar mijn mening nog steeds een te lage L/C verhouding voor een dergelijke oscillator.

MGP was mij voor!!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op 13 augustus 2008 18:29:45]
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
MGP

ahum..rekenfoutje? 223Khz

Edit: @nedcas..hou de waarden van beide componenten wat in evenwicht anders zal de oscillator moeilijk of niet opstarten.
[Bericht gewijzigd door MGP op 13 augustus 2008 18:31:54]
Rd12tf
Golden Member

Nee, kijk foutje!
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
Zoeken in topic