Shock Media

Navigatie

Schema heb ik wel, maar welke waardes?

Forum > Schoolvragen > Schema heb ik wel, maar welke waardes?
Naam Bericht
Hobbyboy

Hoi,

Voor school moet ik een systeem bedenken en uitvoeren om met een klein tijdklokje een proces aan te sturen: Waterkoker aan/muziek aan, etc.

De uitgangsspanning van het wekkersingnaal is 3v, en mijn idee is om dat te versterken, en er vervolgens een relais mee aan te sturen.

Ik heb nu wel een schema

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Transisto...ircuit.png

Als secundaire spanningsbron gebruik ik een 9v batterij.

Watvoor waardes qua weerstanden zou ik kunnen gebruiken, watvoor transistor, of met kleine aanpassingen aan het circuit een FET, kan ik gebruiken?

Of met welke formules kan ik het bovenstaande berekenen?

Groet,

Hobbyboy
jarrefan

Volgens mij is het de bedoeling dat je dat zelf gaat uitvogelen.
Het enige verschil tussen een gek en mij is dat ik niet gek ben.
SparkyGSX

waarschijnlijk is een bipolaire transistor het gemakkelijkst.

Ga zelf eerst bedenken of je een PNP of een NPN transistor gaat gebruiken, en waarom. Ga dan zoeken naar een geschikt, gangbaar model, wat ook voldoende stroom kan leveren voor het relais.

Ga vervolgens in de datasheet van die transistor kijken wat de versterkingsfactor minimaal is, en kies dan een basisweerstand. Controleer vervolgens of de stroom in de basis niet te groot kan worden.

We kunnen alles wel gaan voorzeggen en voor je uitrekenen, maar daar leer je niet zoveel van he?
Miyagi

Ik kan begrijpen dat het niet evident is om vanaf nul alles op te zoeken.
Daarom zal ik u al eens goed op weg zetten: één van de meest gebruikte NPN transistoren is de BC547. Als je daarvan de datasheet opzoekt heb je alle informatie om de juiste randcomponenten te berekenen.

De gegevens die je nodig zult hebben zijn:
- hfe
- Vbe
- benodigde stroom om de relais te schakelen

Voor de rest ga ik je zelf even laten rekenen want anders leer je er niets uit...
Pietdepiet

En denk er ook aan wat je moet doen om je transistor te 'beschermen' als hij een relais moet schakelen.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Hobbyboy

Dank voor jullie responses, ik heb in ieder geval wat informatie om van start te gaan en ik heb na wat overdenken wel een wat beter beeld in mijn hoofd.

Ik heb echter net het datasheet ge-opend, en ik ontdek net dat Vbe (Voltage om een stroom te laten lopen tussen de basis en de emitter, ook wel drempelspanning als je het als een diode ziet, bij alle modellen van de BC serie die ik in het datasheet zag staan een drempelspanning nodig is van minimaal 5 volt.

Het gaat hier om de BC546 tm de BC 550

Begrijp ik dit verkeerd, en kan ik wél deze transistor gebruiken? Of heb ik inderdaad een andere nodig die een drempelspanning van nog onder de 3 volt heeft.

Verder zal ik er om denken dat er niet een al te grote stroom door het relais vloeit, want dan knalt de transistor er uit.
Ik ga mij nog wat verder beraden, en met een boel research en jullie hulp kom ik er vast wel uit.

Hobbyboy
bassie-

Je leest verkeerd. De Vbe ligt tussen de 500 en 700mV. De Vebo ligt op 5/6V.

Pietdepiet heeft het volgens mij niet over een te grote stroom door het relais. Maar iets dat gebeurt als je het relais(spoel) afkoppelt (uitschakelt).
Hobbyboy

inderdaad Fout fout fout,

ik heb het datasheet nog eens goed doorgelezen, en ik heb fout gekeken

5v is de absolute maximum rating. De Vbe max, dat is de waarde die ik nodig heb, want dan opent de Collector-Emitter verbinding vrijwel weerstandsloos, en het enige wat dan nog moet gebeuren is zorgen dat de transistor niet doorbrand vanwege de hoge stroom!

(ik zal het vast wel weer fout hebben, maar ik ben op de goede weg

hbb
[Bericht gewijzigd door Hobbyboy op 15 augustus 2008 22:24:55]
bassie-

Zoek is op vrijloop diode.
Sine
Moderator

quote:
Op 15 augustus 2008 23:45:57 schreef bassie-:
Zoek eens op vrijloop diode.

Sorry hoor, maar om de een of andere reden erger ik me mateloos aan het *is* gebruik voor *eens*
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Zoeken in topic