Shock Media

Navigatie

Verandering in groepenkast

Forum > High Voltage > Verandering in groepenkast
Naam Bericht
Darude

Beste lezers,

Ik heb even een vraagje m.b.t. een verandering van een groepenkast.

In een oud woonhuis moet ik drie groepen bijplaatsen i.v.m. het plaatsen van een nieuwe keuken met daarbij een wasmachine en droger. De bewoner heeft om kosten te besparen zelf al draden getrokken en de leiding gelegd, echter 3x bruin, 1x nul en 1x geelgroen.

Omdat er geen verschillende groepen door een buis mogen lopen, plaats ik in de keuken een klein verdeelkastje met drie groepen. Uiteraard achter een 4P aardlekschakelaar 0.03A.

Maar nu de huidige groepenkast. Tegenwoordig is een hoofdschakelaar verplicht. Omdat dit een oud woonhuis is zit er echter geen...

Mag ik, omdat er 3x 25A binnenkomt een krachtgroep gebruiken als hoofdschakelaar ??

Dus met andere woorden L1 gebruiken voor de 3 bestaande groepen achter een aardlekschakelaar. En L1, L2 en L3 doorzetten naar het verdeelkastje in de keuken achter een aardlekschakelaar ???

Vriendelijk bedankt !
robbiej

Het makkelijkste en veiligste lijkt mij om gewoon een kracht-automaat te gebruiken als hoofdschakelaar en na die automaat naar de andere automaten te gaan.

Je hebt dan een centraal uitschakel-punt, en dat is het hele idee van de hoofdschakelaar.
Darude

Is het aan te raden om de inkomende 3 fasen onder spanning op de krachtgroep aan te sluiten ?? Aangezien ik geen zegelrechten heb ??
hobby-ist

Nee, onder spanning werken is geen echte aanrader. Wat voor antwoord had je anders verwacht?

Zie vooral ook dit topic:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/64041/1
Kijkt u vooral even naar de mooie foto's. Zo kan het u ook vergaan.

Werken onder spanning is alleen verstandig als je een hoop ervaring hebt en het juiste gereedschap.

Indien je als leek onder spanning aan een 3-fase-installatie gaat werken, levensgevaarlijk.

Ik denk dat verdere reactie niet meer nodig is.
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
DE OLDE

Hoe dik zijn de draden die de eigenaar al zelf getrokken heeft, als je daar na nog gaat verdelen moeten de draden dikker zijn, tevens komt het mij voor dat de installatie onoverzichtelijk wordt, wat ook niet mag!! De methode is alles in meterkast plaatsen en met aparte leidingen naar de stopcontacten. Mijn gevoel zegt me dat dit op de boven gemelde manier een grote puinzooi wordt.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
klein is fijn
Moderator

Mijn gevoel zegt dat het al een grote puinhoop aan het worden is. Ik zou er iemand bijhalen die er verstand van heeft voordat je een huis af laat fikken.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
Darude

Hobby-ist :

Natuurlijk is onder spanning werken levensgevaarlijk. Bij mijn werk, waar ik 1ste technicus elektrotechniek ben ( Akzo Nobel ) is het streng verboden, ook al is het maar een schakelaar.

Maar de ervaring en het juist geisoleerde gereedschap is wel aanwezig...

De Olde :

Wat is er verkeerd aan om naast een hoofdverdeling nog een onderverdeling te maken ?? Natuurlijk heb ik ook liever netjes alles overzichtelijk in de meterkast, maar dat is hier gewoonweg geen optie... De draden zijn gewoon 2,5mm²... Maar er komt niks anders op te staan dan een droger, wasmachine en wat klein keuken apparatuur...
En daarvoor heb ik drie groepen...
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 15 augustus 2008 16:54:08 schreef Darude:
De draden zijn gewoon 2,5mm²... Maar er komt niks anders op te staan dan een droger, wasmachine en wat klein keuken apparatuur...
Dat bedoel ik, laat het over aan iemand die er verstand van heeft. Je wilde de nul voor 3 groepen over 2.5mm2 proppen? Dat is niet toegestaan en totaal onverantwoord.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
Darude

Nee, ok... De draden heb ik zelf niet getrokken, anders had ik ook 4² of hoger getrokken... Maar goed er is helaas gewoon geen andere optie... Jah eentje gewoon niks aan doen en die beste man nieuwe draden laten trekken
morc

Inderdaad maar 1 optie, de beste man vertellen dat het zo niet kan/mag/gevaarlijk is en het gewoon volgens de regeltjes aanleggen.
waar rook is, is het electronica experiment mislukt.
Marco69
Golden Member

Als het 3-fase kan, heb je mazzel. Anders zit er inderdaad niks anders op dan nieuwe bedrading trekken. Jammer dan...
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
DE OLDE

quote:
Op 15 augustus 2008 16:54:08 schreef Darude:

De Olde :

Wat is er verkeerd aan om naast een hoofdverdeling nog een onderverdeling te maken ?? Natuurlijk heb ik ook liever netjes alles overzichtelijk in de meterkast, maar dat is hier gewoonweg geen optie... De draden zijn gewoon 2,5mm²... Maar er komt niks anders op te staan dan een droger, wasmachine en wat klein keuken apparatuur...

Een installatie moet overzichtelijk zijn, dat heb je niet als je overal in het zelfde gebouw nog eens kastjes zet. Het is wat anders als je bijv. een schuur een eind van huis hebt en daar dan een groepenkast zet met bijv kracht en lichtgroep.

In dit geval : Stel je voor je komt later bij zo'n installatie ,die door een ander gemaakt is , en een groep v/d keuken doet het niet ; je zoekt op de geëigende plek de meterkast , geen afwijking. Of je schakelt voor werkzaam heden groepen uit , maar in de keuken blijven er lekker nog wat onder spanning staan.
hobby-ist

In feite mag een onderverdeler.
zo heb ik eens in een huis meegeholpen bij het installeren van een keuken. In de meterkast zat een 4-polige CB 16A, welke via een 5*4mm2 de zolder op ging naar een andere kast. Hierin zat een hoofdschakelaar, en 3 groepen.
Was voor de droger en de wasmachine.

Persoonlijk had ik het ook netter gevonden om gewoon twee VMVK's te trekken, en 2 normale groepen te maken.

Dat had gescheeld: 1 kast, 1 hoofdschakelaar en 1 4polige CircuitBreaker.
Ik hou niet zo van onderverdelers. Het ziet rommelig en onoverzichtelijk uit,
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
Darude

Jongens in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden !

Natuurlijk is een onderverdeler niet praktisch en onoverzichtelijk qua installatie, ben ik helemaal met jullie eens...

Maar die beste man heeft heel veel moeite gehad om dat ene buisje en die 5 draden daar te krijgen... M.a.w. is er gewoon geen andere optie ( dat heb je wel eens )

Alles in een groepenkast bij elkaar is natuurlijk veel mooier/veiliger etc. etc.

Maar het is een krachtgroep he wat ik doorzet naar een onderverdeler... Dus in de groepenkast plaats ik een krachtgroep, en die gehele krachtgroep zet ik door naar de keuken in een 5x2,5²... Daar komt een kastje te hangen met een 4p aardlekschakelaar en vanuit daaruit sluit ik drie groepen aan...

(( ik zeg dit natuurlijk in mijn eigen bewoording he ))

Ik zit al 9 jaar in de elektrotechniek en heb naar mijn mening voldoende ervaring alleen ik ken niet elke norm uit mijn hoofd... Dus vandaar deze vragen
benleentje

Als je bij akzo nobel werkt werk je aan idustrieele installatie. En daar gelden gewoon andere regels en voorwaarden. Wat daar soms normaal ois mag dan weer niet in een woonhuis en omgekeerd.

Het is in de idustrie heel normaal om een trace kabel met 25 of 32A af te zekeren afhankelijk van de lengte en gebruikte trace kabel. De spanning over de trace is dan 230V enkel fase.

In een woonhuis mag er voor 230V enkelfase niet zwaarder gezekerd worden dan 16A.

Maar een verdeel kast in je keuken is zeker niet geheel ongebruikelijk.

quote:

Ik hou niet zo van onderverdelers. Het ziet rommelig en onoverzichtelijk uit,

Dat zullen inderdaad wel veel meer mensen vinden maar daarom mag het nog wel. En bovendien is het ook niet handig om een keukenkastje op te offeren voor een onderverdelen. Zeker als je al klein behuist bent.
Toeternietoe

Das helemaal goed zo.
We moet de groepenkast (hoofkast) een hoofdschakelaar hebben.
In de groepenkast maak je een krachtgroep met 3x20 Ampere naar de verdeling in de keuken.
Hier een hoofdschakelaar (is een aardlekschakelaar) en 3 afgaande groepen elk 16 Ampere met groepsschakelaar of 3 x installatieautomaat 16A 1P+N.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
Darude

@benleentje

Juist !! Ik zit al zoveel jaar in de industrie en daar gelden idd allemaal "andere" regels... De basis blijft natuurlijk hetzelfde.. Maar je hebt gelijk, in de ultiliteit gelden hele andere dingen...

MAAR : Misschien een opfrissing als ik het zo mag noemen...

Er komt een wasmachine op en een droger, en het SPATwaterdichte verdeelkastje komt er recht boven te hangen in het zicht !! Misschien wel raar maar wat andere zeggen en vooral DE OLDE, stel dat je storing moet zoeken of uitschakelen voor werkzaamheden moet alles wel netjes op papier gezet worden of alles goed in het zicht geplaatst worden... Dit is allemaal dus zo dus ik zie de beweegredenen niet zo goed waarom het rommelig zou worden of waarom het niet mag...

Toeterniettoe Mooie nick

Het is zelfs zo dat ik in de keuken elke groep achter een aardlek zet...

Hoe kan ik een tekening hier plaatsen ???

/mod edit, lees de faq eens:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#afbeeldingen
http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op 15 augustus 2008 22:07:34]
Darude

Tnx mod !!

En sorry voor de vele berichtjes, ben nieuw hier sinds vandaag dus moet het een en ander nog ff ontdekken !
DE OLDE

Je bent nieuw , ik zou zeggen van harte welkom in "ons midden"
Darude

Dank u Olde... Wat doe jij in het dagelijks leven ? Ook electricien ?
DE OLDE

Heb een eigen bedriifje en doe gekke dingen in electronica en andere technieken, voornamelijk bij bedrijven. Vroeger tv-witgoed techneut geweest , maar daar kun je niets meer mee. Een PLC progje schrijven is beter werk.
Darude

Ff een update :

Ik heb vandaag alles gemaakt en het is allemaal gelukt...
Ook het "live" aansluiten van de 3-fase...

Bedankt voor jullie antwoorden !!
sxnder

Waar heb je die bestaande ALS op aangesloten dan? Toch niet op de afgaande kant van een 16A, 4p krachtgroep hoop ik.
[Bericht gewijzigd door sxnder op 17 augustus 2008 21:33:31]
Henry S.
Moderator

quote:
Op 15 augustus 2008 17:22:42 schreef Darude:
Nee, ok... De draden heb ik zelf niet getrokken, anders had ik ook 4² of hoger getrokken...

Want? Wat is het nut daarvan?
quote:
Op 15 augustus 2008 20:17:38 schreef Darude:
Ik zit al 9 jaar in de elektrotechniek en heb naar mijn mening voldoende ervaring alleen ik ken niet elke norm uit mijn hoofd... Dus vandaar deze vragen

Foei! Dat moet je kunnen dromen.

En met zo'n post wordt 4² nog onverklaarbaarder.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Zoeken in topic