| Naam |
Bericht |
DaWaN
|
quote:
Ja dat gaat dmv trafo's en brugcellen (niet bepaald efficient). Als jullie een beter idee hebben om van 380V 3 fasen naar die 60Vdc 40A te gaan is dat ook prima, maar die trafo's liggen er al.
Het probleem is met die Linear IC's is dat ik niet weet hoe ik het moet bouwen om de stroom te limiteren. Die dingen zijn gemaakt om een vaste uitgangsspanning te leveren. Ik wil eigenlijk on-the-fly kunnen kiezen tussen vaste spanning/stroom om die accu's te laden, mooi LCD'tje met uitlees waardes en knopjes, je snapt het idee vast. Die stroombeperkende functies van die Linear IC's lijken mij meer beveiliging dan iets om daadwerkelijk mee af te regelen of mis ik iets ? [Bericht gewijzigd door DaWaN op 16 augustus 2008 13:24:54]
Moet alles nog leren
|
maartenbakker
|
Een belangrijke vraag, wel gesteld maar nog niet door jou beantwoord, wat is die 60V? Is dat de nominale klemspanning (als in 5 stuks 12 volt accu's in serie)?
Aangezien je in dat geval oneindig lang mag doorladen met 69 volt heb je achteraf gewoon gelijk dat je een constant current lader moet construeren, want de spanning klopt al... Schakelend zoals jij voorstelde is gezien de verliezen geen vreemd idee hoewel een gemiddelde electrische kachel meer moet dissiperen.
Of je doet het op z'n boerenfluitjes, handig gebruik makend van de eigenschappen van de lader en de accu:
Stel je accu's zijn helemaal leeg (officieel iets van 58 volt geloof ik) en je wilt 40 ampere laten lopen. 0,3 ohm bij 480 watt is niet echt een kinderachtige serieweerstand maar ook niet onmogelijk. Sterker nog, met de inwendige weerstand van trafo, gelijkrichter en bedrading zou je al wel eens een heel eind kunnen komen. Is het een idee om daar eerst wat metingen en berekeningen aan te wagen?
P.S. Ik houd van simpele oplossingen, maar verwacht dat gezien de verzamelde kennis van de mensen in dit topic, mijn oplossing snel afgeschoten zal worden. Ik ben erg benieuwd wat iedereen er van denkt. [Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 augustus 2008 20:28:17]
|
benleentje
|
quote: Ja dat gaat dmv trafo's en brugcellen (niet bepaald efficient).
Geef daar dan eens een reken voorbeeld van. En met een tegen reken voorbeeld hoe het dan wel efficienter kan.
Als de trafo de goede bijna ideale spanning heeft om de accu te laden heb je enkel met de trafo verliezen te maken denk dat een converter nagenoeg dezelfde verliezen heeft.
quote: Het probleem is met die Linear IC's is dat ik niet weet hoe ik het moet bouwen om de stroom te limiteren
Had je dan ook direkt hier kunnen vragen. Waarschijnlijk met een 256 bit precize ocktal deler met tegengecompenseerde nano kristallen op 160 Thz.
Nee gekheid toch  . Gewoon met de wet van ohm. Je weet je laadspanning, je weet je maximale lege accu spanning en je weet al met welke max stroom je wilt gaan laden.
Dus laad spanning minus lege accu spanning delen door de laad stroom. Dit levert dan een weerstand op die je voor de accu moet schakelen. Deze weerstand limiteerd dan de laadstroom.
Inplaats van lege accuspanning mag je dan ook de nominaal accu spanning nemen. Dan is de laadstroom bij een erg lege accu allen wat groter maar dat herstweld zich vrij snel tot de nominale stroom.
|
sjippie
|
Hoi allemaal
Ik weet waar dit overgaat.
De accu's zijn full tractie gell accu's en hebben een maximale spanning laadspanning van 2,35 volt per stuk en er staan 24 stuks in serie van 640 ampere om de 48 volt te halen.
Er zit al een 100 ampere lader ingebouwd (een stappenlader hoogfrequent) maar het 10 kva 380V aggregraat wordt er plat door getrokken omdat deze hf laad en het is een trafo geregeld aggregraat.
Het is de bedoeling om een ca 40-50 ampere stappenlader te bouwen omdat deze accu's op een speciale curve geladen moeten worden en niet zoals een loodaccu, maar in fases om ze helemaal af en vol te laden en te vereffenen.
Het is ook zo dat het aggregraat het als een ohmse belasting moet gaan zien om het volledige vermogen te kunnen afgeven. Dit is te bereiken en 3 ringkernen op de 380 aansluiting. Het voordeel wat hiermee behaald word is dat de gelijkgerichte spanning bijna niet meer afgevlakt hoeft te worden omdat deze door de 3 fase al redelijk gelijk is.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker wordt.
Heeft iemand nog voor een prikkie zo'n lader te koop???
|
Henry S.
Moderator
|
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
sjippie
|
Hierbij nog een link om welk soort accu het gaat.
Het is de Victron Gel Long Life.
|
bobo1on1
|
Als ik dat zo lees lijkt het mij makkelijker om de problemen met de originele lader en het aggregaat op te lossen dan om een compleet nieuwe lader te bouwen.
|
sjippie
|
http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet%20-%2...-%20NL.pdf
Hebben we gedaan en dan komen we tot 70 ampere en ook in de lader hebben we aanpassingen gedaan maar de software van de Jungheinrich lader is niet aan te passen.
In wendig ook een aantal aanpassingen gedaan maar dan gaat de software het ook anders regelen en krijgen we foutmeldingen dat de accu brak is. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 augustus 2008 02:33:31]
|
DaWaN
|
Ik ben nu bezig met de lader te modelleren in de SwCAD III. Het probleem is dat ik precies weet hoe ik de accu moet modeleren. Ik moduleer hem nu door een spanningsbron met condensator. Het probleem is echter dat ik de orde van grootte van de serieweerstand van de accu niet weet. In wat voor orde van grootte zou dat liggen ? Het probleem is nu dat ik een gigantische spanningsdeling krijg over mijn spoelen en FET's.
Moet alles nog leren
|
Sine
Moderator
|
Het probleem is niet het HF laden maar dat die lader het hele vermogen uit de toppen van de sinus haalt.
Met een batterij trafos+ brugcellen los je dat niet op, die doen precies het zelfde namelijk.
Ik zou zelf
1. een wat minder heftige lader of heftiger aggregaat zoeken.
2. Als ik dan zelf een lader moest bouwen een stapeltje industrieele switchende PSU's aan elkaar knopen, de uitvoeringen waarbij je de uitgangsspanning met 0-10V kunt instellen zijn met niet te veel onderdelen om te bouwen naar een simpele lader.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
DaWaN
|
Kun je niet een standaard Active PFC circuitje pakken om dan vervolgens met 400VDC verder te gaan ? Waarschijnlijk wordt het dan helemaal gecompliceerd.
Welke voedingen bedoel jij dan Sine ?
Moet alles nog leren
|
DC2PCC
|
quote:
bij een 3-fase generator helaas niet.
die simpele Active PFC -circuitjes werken alleen bij 1-fase netvoedingen. voor 3-fase is het net even anders.
Kijk eerst eens precies naar de accu-laadcurve, bij lood-gel-accu's heb je meestal een stroombegrenzing op 1/10 van de nominale accucapaciteit. Daarna laadt de accu verder met een constante spanning van 2,4V per cel (dit is wel zeer sterk afhankelijk van de celtemperatuur, de waarde van 2,4 volt per cel geldt voor gelaccus bij een temperatuur van 25°C) is de laadstroom gezakt tot ca. 10% van de beginstroom (1/100e van de accucapcpciteit), dan wordt de laadspanning gereduceerd tot 2,3V per cel, en komt de onderhoudsfase. Bij deze spanning is er geen gevaar voor gasvorming, en de accu mag dus (mits de teperatuur 25°C bedraagt) constant aan deze spanning aangesloten blijven, om de zelfontlading te compenseren.
Zeer belangrijk is het om lood/gel accu's niet in een ongeladen toestand op te slaan.
|
DaWaN
|
quote: Op 18 augustus 2008 18:26:19 schreef DC2PCC:
[...]
Kijk eerst eens precies naar de accu-laadcurve, bij lood-gel-accu's heb je meestal een stroombegrenzing op 1/10 van de nominale accucapaciteit. Daarna laadt de accu verder met een constante spanning van 2,4V per cel (dit is wel zeer sterk afhankelijk van de celtemperatuur, de waarde van 2,4 volt per cel geldt voor gelaccus bij een temperatuur van 25°C) is de laadstroom gezakt tot ca. 10% van de beginstroom (1/100e van de accucapcpciteit), dan wordt de laadspanning gereduceerd tot 2,3V per cel, en komt de onderhoudsfase. Bij deze spanning is er geen gevaar voor gasvorming, en de accu mag dus (mits de teperatuur 25°C bedraagt) constant aan deze spanning aangesloten blijven, om de zelfontlading te compenseren.
Zeer belangrijk is het om lood/gel accu's niet in een ongeladen toestand op te slaan.
Ehm dat weet ik al en -sorry dat ik het zeg- niets toe aan mijn probleem: Hoe maak ik van die 380Vac een bron op 56Vdc waarvan ik dus zowel spanning als stroom kan meten en regelen met een uC..
Moet alles nog leren
|
sjippie
|
Het probleem met het uit de toppen van de sinus halen is nog niet het ergste. Dat kan het aggregraat wel trekken op die 40 ampere en eventueel de elkos wat forser maken op de inkomende dc. Anders de dc spanning hoger aanleggen zodat er meer ruimte is.
Het grotere probleem is de constructie van de juiste schakeling om deze in een programma te testen zodat het goed gaat werken. De vraag is dan ook hoe je een accucel kan emuleren in het programma zodat dat goed kan werken.
|
benleentje
|
IK zou gewoon even met Jungheinrich bellen en kijken of je deze lader dan niet kan omruilen voor een andere. Zou hebben wij een ook voor een leuke prijs een goede 2de hands heftruck gekocht bij ungheinrichen hebben ze gelijk de 2 oude gekocht.
Het is dan zonde als je nu een 100A lader hebt die je dan niet kan gebruiken en dat je bovendien ook nog eens geld moet gaan betalen voor wat je nu wilt.
|
sjippie
|
Jungheinrich hadden we al gebeld maar noppe.
Deze lader gebruiken we thuis om de accu's te laden.
Maar hij is ook niet erg energie zuing.
85kw om 550 ampere te laden is ongeveer 22 euries.
|
Sine
Moderator
|
Dat is niet alleen het rendement van de lader maar ook vooral het rendement van de accu.
|
sjippie
|
quote:
Hoi Jerome
Heb je ergens een schema van zo'n thyristor gestuurde gelijkrichter en de aansturing ervan?
|
sjippie
|
Nu even aan het zoeken geweest maar met thyristors moet het ook kunnen. Ik heb 2 schemas waarvan de eerste op een site gevonden. Mijn vraag is of dit werkt want daar heb ik mn twijfels over mbt de aansturing. Of iemand moet een betere aansturing weten die wel goed werkt om met een uc te sturen.
De eerste komt van internet en de tweede heb ik effe in multisim gebakken.
Van internet:
http://www.uploadarchief.net/files/download/thyristor%20rege...all%29.jpg
Aangepast:
http://www.uploadarchief.net/files/download/thyristor%20sturing.jpg
|
Henry S.
Moderator
|
2e werkt sowieso niet... Met zo weinig kennis gegarandeerd vuurwerk.
1e is een gewone softstart voor lasapparaten.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
sjippie
|
Is het dan niet mogelijk om ipv een triac een puls op tijd te sturen naar gelang hoeveel energie er nodig is op de thyristors?
|
Sine
Moderator
|
Ik zie niet helemaal hoe een thyristor je gaat helpen ?
|
maartenbakker
|
Aansnijden van de sinus? [Bericht gewijzigd door Sine op 21 augustus 2008 00:43:30]
|
Sine
Moderator
|
Om daarmee de lader te knijpen ?
Gaat niet werken.
|
sjippie
|
Ja, dat is volgensmij toch een van de betere oplossingen met zo min mogelijk componeneten.
Dus 2 diodes op de min en 2 thyristors voor de plus.
|