Shock Media

Navigatie

Led Klok die níets doet

Forum > Digitaal > Led Klok die níets doet
Naam Bericht
fritsuitoosterstreek

Ik vond in de 'oude' doos nog een project met een zelfgebouwd 7-segments display en een Pic Microcontroller. Hiervoor gebruik ik de code en het schema van deze site.

Als buffers gebruik ik de CMOS 4050 en alles is zo aangesloten als in het schema. behalve dan dat de 4050's gevoed worden met 12 volt. Nu is het zo, ik krijg het maar niet aan de gang. Zelfs als ik met meetpennen de massa aan een pin van de buffer (die zorgt voor de cathode's) en een +12v aan een andere pin (die zorgt voor de anode's)

Het display heeft een voorschakelweerstand per segment van ongeveer 56 Ohm.

EDIT:
voor de liefhebbers nog wat foto's van de opbouw....

Ik heb hem geprobeert met het kristal, zonder het kristal, andere PIC, maar er gebeurt niks. De leds gaan alleen kort aan bij het ontkoppelen van de voedingsspanning.

Wie kan mij hiermee helpen? Of een opzetje voor nieuwe code, mocht het daaraan kunnen liggen?
[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op 15 augustus 2008 14:03:59]
Eindelijk weer een Website (een begin dan) Frits' Site http://www.partyservice.co.nr/
Lucky luke

Op de foto zit de PIC er niet in. Bij je test wel? (zou wel een heel erg open deur zijn als het daardoor niet werkt, maar ik trap 'm toch in)

het gaat dus om dit schema?

pin 4 (mclr) float! hang die eens met 10K aan de 5V en kijk wat er gebeurt? misschien maakt het niks uit, maar je omschrijving klinkt als "pic doet niets" en het schema wijst op "pic zou wel eens in reset kunnen blijven en dus niks doen"

Weet je zeker dat de code in de PIC zit? Dat je Xtal ook oscileert? Ofwel: juiste Ctjes gebruikt, niet xxnF ipv xxpF?

heeft die 4050 nog een reset? hangt die ergens aan?
[Bericht gewijzigd door Lucky luke op 15 augustus 2008 14:49:31]
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
Sine
Moderator

Je kunt die 4050's niet zomaar op een andere spanning dan de uC hangen, dat kloppen de signaal niveaus niet meer.

Wat heb je trouwens een monster elco op die print zitten ?
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
fritsuitoosterstreek

Die elco viel inderdaad een beetje groot uit...

@Sine; volgens die site moet je voor 12 volt een 4050 gebruiken... beetje krom dus... Heb je een suggestie voor een andere buffer die ik kan gebruiken?

@Lucky Luke; ga ik eens proberen, kijken of het uitmaakt
EDIT: Maakte geen verschil....

Bedankt alvast!
[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op 15 augustus 2008 16:18:26]
Eindelijk weer een Website (een begin dan) Frits' Site http://www.partyservice.co.nr/
marcob

Begin eens met het display gedeelte. Dus koppel de 4050's los of haal de PIC uit de voet. Verbind de ingangen van de 4050 met de ground of de 5 volt, en simuleer zo de aansturingen.
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
fritsuitoosterstreek

Ff wat nieuw leven in dit topic blazen. De 4050 doen gewoon wat ze moeten doen als ze met 5 volt gevoed worden dus ben ik zelf eens aan het tekenen geslagen, maar dit keer zonder die Cmos buffers, gewoon voor de cijferaansturing een tor (BC547) en voor de segmentjes een ULN2804 Darlington driver.

Is dit een werkende oplossing? De weerstanden zitten al in het display. Of zie ik (weer) iets belangrijks over het hoofd?

Alvast bedankt voor de reacties!

gideon_wackers

ik zag op de site dat er alleen 12 volt wordt gebruikt bij de 74hc541 versie bij de 4050 versie gewoon dezelfde als over de PIC staat. of lees ik hier nou over iets heen?
fritsuitoosterstreek

De site zegt dat de 4050 versie bij 12 volt gebruikt moet worden (wat ook wel klopt, omdat de 74hc541 maar 7 volt maximaal kan hebben.

Maar geen reacties op mijn schema? of is zijn het stilzwijgende hints?
DC2PCC

T1 t/m T4 staan als spanningsvolger geschakeld, dat is waarschijnlijk niet wat je wilt, want zo krijg je maximaal ca. 4 volt over de segmenten. Als het display met 4 volt over de segmenten werkt, dan vraag ik me af waarom je 12 volt voeding nodig hebt.
Common-anode aansturing moet je op deze manier met behulp van 2 transistors doen. een npn met de emitter naar massa, basis via een 10k-100k weerstandje naar de PIC output pin.
collector via een weerstand naar de basis van een PNP-transistor. Emitter van de PNP-transistor aan +12 volt. Basis van de PNP-transistor via een weerstandje naar de +12 volt. Collector van de PNP-transistor naar de Common-anode aansluiting van je display. Neem voor deze PNP-transistor geen BC557 die maar 100mA verdraagt, die gaat snel stuk. BC327 of BC636/638/640 is een betere keuze.

tussen de segmentaansluitingen van het display en de uitgangen van de ULN een serieweerstand toevoegen, zodat de stroom naar de segmenten beperkt wordt.
Zoeken in topic