Shock Media

Navigatie

elektrisch skateboard (of zoiets)

Forum > Algemene elektronica > elektrisch skateboard (of zoiets) 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
trix
Golden Member

hebben julie dit al gezien ?
http://nl.youtube.com/watch?v=HGbbag9dklU
geinig of niet soms....

hoe moeilijk zou dit zijn om zelf te bouwen. het lijkt nogal op een segway maar dan met maar een motor, dat maakt het programma een stuk eenvoudiger.
sturen doe je door te "leunen".

Het wiel lijkt me van een cart te zijn (voor/achterwiel.

ik denk dat de motorcontroler een kant en klaar unit moet zijn die je BV. met 0-10V aanstuurt voor de snelheid gezien de te verwachte hoge stromen. dat hebben zij in het filmpje waarschijnlijk ook.

hoe denken julie erover ....
eigenwijs = ook wijs
shetelectronics1

Ik denk dat dit ding de volgende onderdelen bevat:

-één moter
-gyro
-acceleratiemeter
-PIC (met pwm) of iets in die richting

en dan nog een wiel, skateboard, aandrijving en klaar
Ooit wordt Shet Electronics de toekomst...
trix
Golden Member

quote:
Op 15 augustus 2008 18:18:45 schreef shetelectronics1:
-PIC (met pwm) of iets in die richting

mij lijkt een kant en klaar motordriver waarschijnlijker, dan heb je ook geen PWM, wat het weer wat simpeler maakt.
eigenwijs = ook wijs
benleentje

Een gyro en accelertatie meter zetten er niet op. Als er een gyro of iets dergelijks er op zat kan de skate bord zelf in even wicht blijfen. Maar dat is niet zo want je zit dat bij lage snelheden de persoon duidelijk meer moeite heeft met zijn even wicht.

Op een fiets zit ook geen gyro.

En acceleratie meter waarvoor ???

Wat er wel op zit is een
ontvanger van de afstandbediening,
Batterij,
Motor regeling plus motor.

Het lijk er wel op dat de motor direkt in het wiel zit dan heb je ook geen ingewikkelde aandrijving meer nodig.
trix
Golden Member

quote:
Op 15 augustus 2008 21:28:31 schreef benleentje:
Een gyro en accelertatie meter zetten er niet op.

op het eind van de film heeft die gast het over 2 drukknopen "for adjusting de control angle" lijkt me toch een gyro voor noodzakelijk.
quote:
Wat er wel op zit is een
ontvanger van de afstandbediening,

kan geen afstands bediening ontdekken, in ieder geval niet in de hand van diegene die op het board staat.
quote:
Het lijk er wel op dat de motor direkt in het wiel zit dan heb je ook geen ingewikkelde aandrijving meer nodig.

aan het eind is duidelijk te zien dat de motor naast het wiel zit en d.m.v. een riem en poelies het wiel aandrijft. lijkt me ook noodzakelijk omdat het toerental van de motor te hoog is om direkt het wiel aan te drijven.
eigenwijs = ook wijs
stef110

dat ziet er wreed uit

ga morgen denk van karton een klein modeletje maken en dan gewoon met 2 afstand sensoren aan bijde kante die meten of het board water pas staat en zo niet bij de sturen

als dat gaat werken heb ik nog een step motor ligen en rolstoel wielen

stef
Mr Soldeer

gyro en accelero zitten er weldegelijk in om de hellingshoek van het bord te bepalen (wordt gezegd in het filmpje !). Deze beide grootheden kunnen doormiddel van een filter (kalman filter) gebundeld worden in 1 waarde voor de hoek, om ruis van de sensors te onderdrukken.

Let wel, de gyro levert (meestal) de hoek ratio (hoeksnelheid) van het bord, dus niet de hoek zelf. Omdat integreren in de tijd van deze grootheid de hoekwaarde laat driften is dus een accelerometer in combinatie nodig. Je ken de verticale component van de gravitatie, dus met twee projecties (in het filmpje spreken ze van 2 accelerometers) hiervan is de hoek eenduidig bepaald (als we het systeem in 1 vlak beschouwen)
Teveel ideeën voor teweinig tijd
trix
Golden Member

ik heb een site gevonden van het board dat in het filmpje gebruikt word.
http://www.ben.jellybaby.net/

het is een uiteenzetting van de gebruikte materialen en waar deze vandaan gehaald zijn, motor + driver heeft ie nieuw gekocht voor resp. 80 & 90 pond, wat dit meteen de duurste onderdelen maakt (zoals verwacht). Zou het niet simpeler en goedkoper zijn om een 2e hands elektroscooter te kopen en daar de motor en driver van te gebruiken ? of zou deze niet voldoende presteren (acceleratie).

de site vermeld echter niet waar het wiel vandaan komt, maar ik hou het nog steeds op een wiel van een kart.
[Bericht gewijzigd door trix op 16 augustus 2008 10:30:20]
eigenwijs = ook wijs
stef110

het vinden van die site is niet zo moeilijk staat er gewoon bij

je kan best een step motor gebruiken denk ik zo lang het jou lichaams gewicht maar vooruit kan treken

stef
trix
Golden Member

quote:
Op 16 augustus 2008 10:37:38 schreef stef110:
het vinden van die site is niet zo moeilijk staat er gewoon bij

aa..nee....joh !! had dat nou niet gezegd, ik was al zo trots op mij zelf

die elektro scooters hoe word daar de snelheid eigenlijk mee geregeld, gaat dit in stappen b.v. 4 snelheden voor & achteruit of gaat dit traploos, dat laatste moet je hiervoor hebben natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door trix op 16 augustus 2008 11:24:31]
eigenwijs = ook wijs
shetelectronics1

quote:
Op 15 augustus 2008 22:20:14 schreef stef110:

ga morgen denk van karton een klein modeletje maken en dan gewoon met 2 afstand sensoren aan bijde kante die meten of het board water pas staat en zo niet bij de sturen

stef

Een nadeel van afstandsensoren voor zo'n soort dingen is wel dat je over een vlak opppervlak moet rijden want, anders heb je een probleem
jalee

ik denk al een tijdje om zoiets te maken,
alleen weet ik niet hoe ik het softwarematige moet doen
(gebruik picbasic)
jammer anders had ik het zekker weten wel gemaakt.
met vriendelijke groet, jalee
trix
Golden Member

ben er ook over aan het nadenken maar ik zie meer problemen in het vinden van een goede motor & driver voor niet teveel geld, die van in het filmpje kost in totaal 170 pond wat toch pak hem beet 250 euro is (gokje). Het totaal zal dan zeker richting 350 euro gaan, vind dat teveel.

als je eenmaal de spullen hebt komt het programma er wel, er zijn voldoende voorbeelden en eventuele hulp te vinden op het net, kwestie van genoeg tijd in steken.
eigenwijs = ook wijs
trix
Golden Member

ben er ook over aan het nadenken maar ik zie meer problemen in het vinden van een goede motor & driver voor niet teveel geld, die van in het filmpje kost in totaal 170 pond wat toch pak hem beet 250 euro is (gokje). Het totaal zal dan zeker richting 350 euro gaan, vind dat teveel.

als je eenmaal de spullen hebt komt het programma er wel, er zijn voldoende voorbeelden en eventuele hulp te vinden op het net, kwestie van genoeg tijd in steken.\

sory voor de dubbelpost [schaammodus]
[Bericht gewijzigd door trix op 18 augustus 2008 21:01:12]
eigenwijs = ook wijs
Twabi2

Inderdaad, er zijn niet veel onderdelen, maar ze zijn wel duur...
VB: Accelerometer en gyro (komt misschien een SK van, dus nog ff afwachten), motor (hoe sneller/sterker, hoe duurder) en driver (zelfbouw kan maar blijft duur)

Maar ik wil er ook wel een maken, heb de laatste dagen al een aardig lijstje in mn bookmarks aangelegd met interessante sites.
The Space Shuttle Simulator
trix
Golden Member

ik vraag me nog steeds af of het mogelijk is om de onderdelen van een elektro step te gebruiken zijn, ik vermoed dat de output van zo'n driver niet traploos gaat, maar in b.v. 5 standen.
Wie weet hier meer van ?
eigenwijs = ook wijs
SparkyGSX

zelfs als dat zou is, zijn de motor en het (als het nog heel is) accupack wel bruikbaar. Een H-brug maken voor een flinke stroom is niet zo moeilijk, vooral als je wat metaal in de buurt hebt om de warmte af te voeren (zoals hier het geval is).

Ik neem even aan dat zo'n elektrische step geen achteruit heeft, wat betekend dat er waarschijnlijk geen volledige H-brug in zit, maar 1 enkele FET o.i.d. (als het ding al PWM gestuurd is dan).

Zo'n step heeft al wel een bruikbare overbrenging, lijkt me. Met een tandriempje onder de board kom je hooguit aan 4:1 (dat is al vrij extreem, denk ik), waarbij je, met een van 20cm diameter en een motor die 3000 rpm draait, op ruim 25km/h komt. Je hebt dus waarschijnlijk een 2-traps overbrenging nodig (of een planetaire overbrenging o.i.d., maar dat is waarschijnlijk te duur).

Je zou kunnen kijken naar een (oude) accuboormachine, die motoren kunnen belachelijk veel vermogen leveren, als je er maar voor zorgt dat ze hun warmte goed kwijt kunnen.
electro_freakz

ik heb hier thuis zon elektrostep staan, de snelheid van dat ding is gewoon traploos te regelen
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
Twabi2

Is dit eigenlijk niets?
http://samenkopen.net/action_product/228396/524586

Koppel is wel maar 7Nm, maar toch...
Ff berekenen:
wiel van 20cm aan 180rpm = 2,16km/u
Woooow Overbrenging van 1 : 7 maakt daar al 15km/u van,
maar dan hebben we nog slechts 1Nm koppel.
Daarmee kunnen we, met een wiel van 20cm en zonder verliezen, een kracht van 50N ontwikkelen...
Geen idee of dat genoeg is om iemand in beweging te krijgen eigenlijk...

-Toine

edit:stomme smilies verpesten mijn overbrenging!
[Bericht gewijzigd door Twabi2 op 19 augustus 2008 01:07:36]
SparkyGSX

20cm diameter = 10cm straal (neem aan dat je dat bedoelt).
Bij 1Nm is dat maar 10N, en dat lijkt me "iets" te weinig.
EddyDean

Ik heb een tijdje geleden voor mijn robotje een spreadsheet gemaakt waar je het benodigde koppel voor een bepaalde snelheid kunt bepalen, misschien heeft iemand er hier wat aan. Het geval houdt rekening met lucht- en rolwrijving.

klik

Voor de mensen die de spreadsheet niet begrijpen: boven in vul je de eigenschappen van je apparaat, en de grafiekjes en de grote tabel word dan vanzelf bijgewerkt.

Het ding houd er geen rekening mee dat het toerental van een motor eindig is, dus je moet zelf narekenen of die snelheid wel haalbaar is met je motor. (rpm motor * omtrek wiel = max snelheid).

Het veld staptijd hoef je niet aan te zitten, maar het geeft aan hoe groot de stappen tussen de berekeningen zijn. Hoe kleiner de staptijd hoe preciezer de benadering.
Twabi2

Zeer mooie spreadsheet, heb maar 1 vraagje:
waarom torque in g/cm?
gramkracht.centimeter zou ik nog kunnen omzetten naar Nm, maar g/cm lijkt mij geen eenheid voor koppel :s

7Nm = 71380.134 gramkracht/cm

Als gewicht heb ik 80kg genomen (ik + motor + batterijen etc) en frontaal opp 1m² (mens heeft ongeveer 2m² huid).
Dan is na 1 seconde de luchtweerstand alleen al 70x zo groot als de kracht die het dingetje kan leveren....
Andere motor zoeken dus!
SparkyGSX

Dat ligt er nogal aan wat voor Cw waarde je gebruikt. Ik denk dat je beter uit kunt gaan van het vermogen, en aan de hand daarvan een motor en vertraging gaan uitzoeken.

Een beetje handboormachine kan zo'n 250W opnemen (elektrisch), dus daar zal ongeveer 200W mechanisch uit komen, lijkt me.
shetelectronics1

Deze persoon heeft meer een segway achtig skateboard gemaakt:

http://www.kysotech.com/projects/skatanova.html

Hij gebruikt twee accu boormachine voor de aandrving. (gaat alleen niet echt snel) Maar wel lollig en niet al t lastig te maken
EddyDean

Als je alleen wilt weten hoe snel je kunt gaan met een bepaald vermogen hoef je maar deze formule op te lossen:

v = snelheid, Cwlucht = luchtwrijvingscoefficient (ong 1,2 voor een rechtopstaand mens), rho = luchtdichtheid (ong 1,2), A = frontaal opp, m = massa in kg, g = gravitatieconstante (9,81 in NL), Cwrol = rolwrijvingscoefficient (ong 0,0077 voor hardrubber op beton), W = vermogen in Watt

Ik krijg deze formule zelf niet vereenvoudigd (zogauw je hem begint te vereenvoudigen kom je uiteindelijk uit op iets als av³ + bv = W, waarbij a, b en W bekend zijn, en daar kom ik niet verder). Er zijn voldoende sites waar je deze formule zou kunnen laten oplossen.

Het antwoord wat hier uit komt (v) is de snelheid in meter/seconde die je maximaal zou kunnen halen met W (in Watt) aan mechanische energie gemeten op de wielen.

Stel je hebt een boormachinemotor die 200W mechanische energie kan geven, dan vul je in:

0.5*1.2*1.2*1*v³ + 80*9.81*0.0077*v = 200
v = 6.1m/s = 22km/h

Ben ik de enige die 200W érg veel vind voor zo'n kleine motortjes?
[Bericht gewijzigd door EddyDean op 19 augustus 2008 15:59:45]
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>