| Naam |
Bericht |
AC/DrieC
|
Hallo iedereen, ik ben vanplan om een sumobot te maken. Het eerste probleem dat ik tegenkwam was welke servo's voor de aandrijving? Ik ben zou graag een gewone servo gebruiken en geen digitale omdat ik deze beter ken om om te bouwen enzo.. Ik heb op conrad wat rondgekeken en ben volgend type tegengekomen : Top Line standaard servo RS2 J/R, deze heeft een vermogen van 35 Ncm. Nu weet ik niet of deze krachtig genoeg is om een robotje van 10x10x10 cm voort te stuwen + dan nog een ander sumobotje uit de ring te duwen. Weet iemand hier meer over, of ervaring mee ?
Alvast bedankt !
EDIT: Ik heb eens op de parallax site gekeken naar de sumobot die ze daar verkopen, hierbij staat :Torque 3.40 kg-cm/47oz-in , degene die ik zou willen heeft :3,5kg-cm. Dit wil zeggen dat hij nog iets meer kracht kan zetten, maar zouden 2 van deze servo's dan genoeg kracht hebben om het sumobotje voort te stuwen en dan nog eens een andere uit de ring duwen ? [Bericht gewijzigd door AC/DrieC op 15 augustus 2008 18:52:52]
Den Dries
|
tralala
|
Hey,
Leuk idee! Die servo's zijn zeker sterk genoeg om een robot van 10x10x10 cm voort te stuwen. Ik heb zelf ook diezelfde servo's gebruikt voor mijn robot, en die is nog een stukje groter (weegt ruim 800 gram). Of een ander sumobotje uit de ring duwen lukt weet ik niet, maar ik denk niet dat de kracht dan het belangrijkst is. Je kan wel hele sterke servo's hebben, maar de grip van je wielen is net zo belangrijk, misschien zelfs belangrijker. Waarschijnlijk zijn die servo's sterk genoeg, en qua formaat ook goed voor een robot van 10x10x10 cm. Sterkere servo's zullen ook al snel groter worden, en meer stroom nodig hebben.
Succes en houdt ons op de hoogte! [Bericht gewijzigd door tralala op 15 augustus 2008 19:40:13]
Robot nu draadloos, zie Mijn site -- Volgend project: Etsspullen maken.
|
AC/DrieC
|
Oke dan ga ik deze servo's bestellen, ik ga proberen van brede of dubbele wielen te maken van CD'tjes, als er iets klaar is post ik het meteen, bedankt voor de reaktie !
Den Dries
|
DJ-Floyo
|
Die servo's zijn inderdaad sterk zat. Ik kan er met gemak zo'n twee kilo mee optillen. Maar ik denk dat CD's als wielen niet erg vee grip gaan hebben zelfs met rubber. Zelf heb ik op mijn robotje deze wielen zitten en die hebben veel grip.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=217581
Pic Vs. Avr, Lcd Vs. Crt, Beatles Vs. Stones. Doe het gewoon als Van Halen, Best Of Both Worlds!
|
stef110
|
k heb me daar ook wel eens in verdiept maar zo ver ik me nog kan herinneren. mogen je wielen niet te veel grip hebben. en daar wordt ook op gecontrolleerd.
stef
|
tralala
|
Hier mijn robot en het stukje over de wielen (laatste paar zinnen van het stukje mechanica). Daar zie je ook hoe ik de wielen heb gemaakt, en hoe ik ze vastmaakte aan de servo. [Bericht gewijzigd door tralala op 16 augustus 2008 10:56:20]
Robot nu draadloos, zie Mijn site -- Volgend project: Etsspullen maken.
|
AC/DrieC
|
Mijn vorige robot zijn wielen waren ook gemaakt van cd'tjes, 3 minicd'tjes tegen elkaar plakken, en langs de buitenkanten een gewone cd tegenplakken, dan de ruimte tussen de 2 cd's opvullen met cilicone en dan nog een rubbere slang rond het wiel, dat ook gebruikt word om de zift van een muggenraam vast te zetten  En deze hebben grip genoeg hoor, mijn eerste probleem is dus al opgelost !
Den Dries
|
shetelectronics1
|
welke sensoren ga je gebruiken AC/DrieC ?
Ooit wordt Shet Electronics de toekomst...
|
AC/DrieC
|
Ik dacht voor object detectie de 3x TSOP1738 te gebruiken en voor lijndetectie de 2x QRD1114 te gebruiken, de laatste is een IR zender-ontvanger. Of zou ik andere en betere sensors moeten gebruiken , alle tips zijn welkom.
Den Dries
|
stef110
|
ik gebruik deze altijd:
http://www.voti.nl/winkel/p/SENS-GP2D120.html
4 to 30 cm en je hoeft alleen een adc poort tegebruiken.
stef
|
AC/DrieC
|
Die zijn toch wat te duur voor mij hoor  Tegenover een TSOP, en de uitgang van een TSOP kan je ook rechtstreeks verbinden met digitale ingang van controller, dacht ik. Of gebruik je die als lijnsensor ?
Den Dries
|
shetelectronics1
|
als je het nog goedkoper wilt houden kun je ook drukschakelaars gebruiken i.p.v. een QRD1114, omdat de meeste "arena's" toch van een plaat hou gemaakt zijn. Maar als je wat meer te besteden hebt zou ik toch voor de QRD1114 gaan.
P.s. als ik jou was zou ik wielen van hout maken omdat je die wat breder kunt maken dan een paar cd'tjes waardoor je meer grip hebt
Ooit wordt Shet Electronics de toekomst...
|
AC/DrieC
|
Voor de wielen is het probleem dat ze niet te dik mogen zijn omdat hij max 10cm breed mag zijn, en je servos zijn ong al 4cm ( bij gewone servos), de wielen die ik nu van cd's heb gemaakt zijn 7mm breed, dus heb ik nu al niet veel speling meer. Voor de lijnsensors ga ik voor de QRD1114 gaan omdat deze toch betrouwbaarder zijn dan drukknopjes, drukknopjes gaan denk ik ook verslijten als ze over de grond slepen, en je kan de kans lopen dat je drukknopje achter de plaat blijft steken :s. Als mijn servos binnen zijn kan ik de eerste fotos posten met de wielen eraan  Alvast bedankt voor de tips en hulp !
Den Dries
|