| Naam |
Bericht |
robert2411
|
hallo
ik wil een oscilloscoop gaan kopen van het geld dat ik in de vakantie verdient heb
nu zag ik op de elektor site dan hameg een instap model
heeft voor 550 euro
http://www.elektor.nl/nieuws/instap-oscilloscoop-van-hameg.6...7692.lynkx
dit zijn de specificaties
http://www.google.nl/url?sa=t&ct=res&cd=2&url=ht...8bvZwjfFhQ
nu heb ik een paar vraagjes
is hameg een goed merk
is die oscilloscoop zijn geld waard
zijn er ook andere oscilloscopen voor die prijs op de markt (geen volcraft of vergelijkbaar merk en geen 2de hands)
let niet op mijn spelling ik heb dyslexie
|
rbeckers
|
Hameg is een goed merk. Een voorloper van dit model, de 203, is erg veel verkocht.
Of deze scoop zijn geld waard is, hangt af wat je er mee wilt doen. Er zijn wel andere merken voor ongeveer dat bedrag.
|
robert2411
|
ik wil er zowel aan annaloge als digitale schakelingen mee meten
ik hoef geen rezultaten op mijn pc het hebben
is hij daar geschikt voor [Bericht gewijzigd door robert2411 op 15 augustus 2008 20:41:58]
|
rbeckers
|
Wil je de scoop als logic analyzer gebruiker?
Dan kun je beter een Rigol of een losse logic analyzer kopen.
Wat is de maximale frekwentie wat je wilt meten?
Je kunt twee kanalen tegelijk meten, dat kan voldoende zijn voor digitale schakelingen.
|
robert2411
|
ik wil eigenlijk gewoon een goed scoopje voor 500/600 om gewoon af en toe iets te meten
voor bijvoorbeeld
als een schakeling niet werkt kijken of ik wel een signaal heb en zo een zaken
later wil ik hem meschien nog voor meer dingen gebruiken maar dan kan ik eventuweel nog altijd een logic analyzer kopen
voorlopig zijn het hoofdzakelijk analoge signale die ik wil meten [Bericht gewijzigd door robert2411 op 15 augustus 2008 21:33:22]
|
rbeckers
|
Dan is de Hameg een goede keus.
Er zijn ook andere scoops mogelijk.
|
robert2411
|
wat zijn andere merken waar ik nog naar kan kijken
want ik wil tog een fatsoenlijk merk hebben
van merken als volcraft en topcraft en dergelijke weet ik dat die niet geweldig zijn
dus welke andere merken raad je nog meer aan
|
rbeckers
|
Ik raad geen merken aan, maar zeg dat er andere merken zijn en dat Hameg een goede keus is.
Bijv. de Rigol DS1042C is een alternatief. En er zijn er nog wel meer.
|
critiacrof
|
De prijs is ex btw. Voor als je het niet wist. quote: De oscilloscoop is vanaf september leverbaar, de prijs zal rond de 550 Euro (ex. BTW) liggen [Bericht gewijzigd door critiacrof op 15 augustus 2008 22:08:47]
|
robert2411
|
ok bedankt
als nog iemand tips heeft hoor ik het graag (ik heb nu tog het geld nog niet bij elkaar)
groetjes robert
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Marktplaats, €50, klaar.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
flipflop
|
Yeah right. En dan heb je weer een tweede scoop nodig om de eerste te repareren. Ik ben wel met je eens, koop beter gelijk iets goeds, een scoop gaat lang mee, je hebt er jaren lang plezier van. Maar de Hameg lijkt me een prima ding voor hobby. Digitaal is natuurlijk mooier, maar helaas ook kostbaarder.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
|
stecj366
|
Dus: koop een analoge van 50€ waar je al mee kan beginnen, en spaar nog even door om een digitale scoop te kopen. Garantie voor meer meetplezier
|
rbeckers
|
TS geeft aan geen 2e hands te willen kopen.
Ook is een digitale scoop soms niet zo fijn. Elke scoop, analoog of digitaal, heeft zijn beperkingen. Ik zelf meet afhankelijk van wat ik wil meten soms met een digitale en soms met analoge scoop.
Een digitale scoop kan vaak wel meer zaken meten en weergeven.
|
big bang
|
Hameg is goed, punt. Ik heb in de tijd een HM603 scoopje gekocht (nieuw), de 60Mhz versie, en die heeft al flink wat draaiuren op de werkbank. Op die misschien 15 jaar heb ik daar maar 1 maal iets aan stukgehad, en dat was al meteen de eerste maand: knopje (plastieken as) van de Xas verschuiving intern gebroken, maar het bleek al direct dat er een luchtbel in het plastic geraakt was bij fabrikage, en meteen garantie, daar deed de dealer niks moeilijk over.
Ik ben daar zeer tevreden over. Temeer omdat in de tijd hun scoops nog met discrete componenten opgebouwd waren (thrue hole geen SMD zelfs), Europese componenten die je gemakkelijk kan vinden overal, moest je ze nodig hebben, geen fancy chinese, japanse of koreaanse dingen die jezelf nooit kan bemachtigen. En Hameg stak bij de gebruikersmanual zelfs de layout van de printen en onderdeelbezetting en zelfs de schema's. Das een groot voordeel. Tis Duitse Gründlichkeit.
Ik heb ook vernomen van een meetapparatuurdealer dat Hameg over genomen is door Rhode & Schwartz, das ook niet de eerste de beste.
Er zijn natuurlijk nog wel andere merken, Voltcraft valt er al af, Leader, Rigol, Goodwill Instek, Fluke, Agilent, Tectronix, LeCroy... waarvan de 4 laatste wel een ander (duurder) marktsegment zijn. Er heeft een tijd geleden in Elektuur dat nu Elektor heet, een marktanalyse gestaan van misschien wel 20 scoops, misschien kan je dat artikel nog te pakken krijgen in de bibliotheek of op hun site, daar staat de afweging van scoops in en hun prijzen.
- - big bang - -
edit: Robert: hier hun artikel opgediept van in de tijd, onderaan staan ook de links naar andere merken [Bericht gewijzigd door big bang op 18 augustus 2008 10:57:37]
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
robert2411
|
nog bedankt voor de reacties
dat artikel van elektor zal ik zeker eens doorlezen
|
Sine
Moderator
|
quote: Op 18 augustus 2008 10:19:03 schreef flipflop:
Yeah right. En dan heb je weer een tweede scoop nodig om de eerste te repareren. Ik ben wel met je eens, koop beter gelijk iets goeds, een scoop gaat lang mee, je hebt er jaren lang plezier van.
Ik heb nog nooit een nieuwe scope gekocht, ( net als een nieuwe auto trouwens ), apparaten die stukken van mensen gekost hebben koop je voor een prikje, en zoals je zelf al zegt gaan ze jaren mee. het enige wat ik dan ook aan een jaren 70 scope stuk gehad heb was het invert schakelaartje wat een beetje rottig contact vertoonde.
En die apparaten staan hier niet bepaald niets te doen [Bericht gewijzigd door Sine op 19 augustus 2008 20:41:17]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
flipflop
|
Er is ook niks mis met 2e hands kopen. Maar het ging om een scoop van 50,- Dat kan in mijn ogen niet veel bijzonders zijn (is niet voor niets zo goedkoop). Koop dan liever iets beters dan heb je iets compacters, en hoef je niet gelijk met de soldeerbout aan de slag (maar misschien vindt je dat laatste een nadeel, hehe).
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
|
big bang
|
2e hands is zeker geen slechte zaak, er zijn vaak speciale dingen op de kop te tikken. Maar stel, je ziet een buitenkans op bvb Ebay, van ergens ver in Duitsland, laat je dan zoiets opsturen met het risiko dat er toch wat aan scheelt, of rijd je het afhalen en probeer je ter plekke alles?
- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
thevel
Golden Member
|
Ik kom zojuist bij Eleshop de volgende scoop tegen:
http://www.eleshop.nl/owon-mso5022s-digitale-oscilloscope-lo...p-227.html
Het ziet er best wel gelikt uit, maar het merk zegt mij werkelijk helemaal niets, heeft iemand ervaring met dit merk?
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
|
Sine
Moderator
|
Jup, opsturen uit duitsland heb ik ook al gedaan, ophalen hier in de buurt ook, het laatste is natuurlijk mooier, want dan kun je hem even testen inderdaad.
De verkoper waar ik in duitsland kocht gaf een maand (uitprobeer)garantie op de scope, mocht er dan iets zijn kost het je hooguit 2x verzendkosten.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
rbeckers
|
@Thevel
Ik heb één keer een Owon scoop gezien. Niet mijn favoriete scoop.
|
PA0FRI
|
Kijk ook eens naar een (oudere) Hameg HM103. Dat is een handig klein portabel scoopje b(22)×h(11)×d(30cm) dat regelmatig 2dehands wordt aangeboden op www.ebay.de.
Een goed en degelijk instapmodel en het wordt door mij het meest gebruikt.
Belangrijk: het schema is op internet te vinden! [Bericht gewijzigd door PA0FRI op 23 augustus 2008 14:23:02]
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
2 kanaals/20MHz is daar wel voor te krijgen, en dat is zat voor het doel van de TS. En nee het is geen rotzooi, Dynatec, Hameg, Hitachi, Gould...
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
robert2411
|
mijn butjet zal ongeveer 600 tot 700 euro in totaal zijn
ik volg nu een oplijding electronica
maar na de oplijding wil ik de scoop nog steeds kunnen gebruiken
en nogmaals ik wil nu in 1 keer een nieuwe kopen geen 2de hands
het lijkt mij dat je voor 600/700 euro wel een leuk scoopje kan krijgen
(als het iets meer kost als 700 euro is het ook geen probleem dan spaar ik gewoon nog effe door)
|