| Naam |
Bericht |
Spookie
|
Voor een vak op unief hebben we de dc groeiwetten gezien, dit zijn 5 evenredigheidswetten. Nu moeten we die vaak in oefeningen omvormen zodat we 'nieuwe formules' bekomen. Probleem is dat we daar geen uitwerking van hebben en ook niet weten waar we moeten uitkomen. Dus nu vroeg ik mij af of iemand enig idee heeft hoe je dit juist doet en of er ergens een overzicht bestaat van alle formules van de dc motor.
De 5 groeiwetten zijn:
E: phi x w
Tem: phixIa
Pwr: n²
PFe: nxB²
B: phi: Ib: Ub
Dank op voorhand
|
Frederick E. Terman
|
|
Spookie
|
Het is inderdaad dit waar het over gaat. De oefening zelf is zelfs van het vak dat ik volg. Maar in mijn ogen staat daar dus ook nergens een uitwerking van die groeiwetten. En dit is nu juist iets wat vaak op het examen gevraagd wordt om de verbanden hiertussen te leggen.
|
Frederick E. Terman
|
Misschien zou je op de rest van die site nog meer kunnen vinden.
Al Googelend vind ik de uitdrukking "groeiwetten" in dit verband alleen maar op een heel klein aantal .be sites. Ik kende de uitdrukking zelf ook niet.
/e: sterker nog: ik vind hem alléén op de KUL. En dan nog maar in één voorlezing van één docent.
Ik vrees dat je dit dan toch gewoon bij de bedenker moet navragen.
/e2: zonder Ronnie Belmans meteen wakker te maken, schijn je ook terecht te kunnen op het Toledo forum. Of anders een mailtje naar Kristof Engelen of naar Pieter Vermeyen.
Meer kan ik hiervandaan niet vinden. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 16 augustus 2008 23:35:37]
|
Spookie
|
Spijtig gennoeg wordt er op toledo nu geen ondersteuning meer geboden. En ik betwijfel dat assistenten direct het gehele antwoord gaan geven. Maar ik zal het maar eens proberen wie weet.
Bedankt voor de hulp
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Weer een le'raar' die z'n eigen onzin tot examenstof promoveert...
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
jan lietaer
|
bedoelt de leraar misschien "schaalwet" (zie wikipedia)
jan
|
Spookie
|
Ik denk dat schaalwetten en groeiwetten hetzelfde zijn maar dan nog vind ik er niet veel (niets buiten de drie links) informatie over. Of een overzicht van alle formules van een DC-motor.
|
Babylon
|
Wil je nu weten hoe je zelf 'groeiwetten' moet maken, of wat je ermee moet doen?
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
|
grotedikken
|
quote:
Op een creatieve manier proberen de les interessant te maken is op zich niet verkeerd.
Helaas zijn technische leraren die les moeten geven een beetje als de priester-docenten die in mijn tijd op school sexuele opvoeding gaven als verplicht vak. Ze hebben er ongetwijfeld over gehoord en gelezen, maar ze blijven buitenstaanders.
In de steeds sneller draaiende mallemolen van de techniek is standardisatie een must en er zijn duizenden algemeen aanvaarde uitdrukkingen die het vakjargon uitmaken.
Dit helpt het allemaal nog een beetje te volgen.
Leraren die een beetje hun eigen visie en creatieve benamingen gaan doordrukken scheppen allleen nog meer verwarring.
Het topic gaat vast over een her-examen Ik kan me niet voorstellen dat Spookie zich nu al aan het voorbereiden is om in het nieuwe schooljaar beslagen ten ijs te gaan
Wat mij meer stoort dan de eigenzinnige prof is dat Spookie vlak voor het her-examen niet alleen nog niet voorbereid is, maar zelfs nog niet schijnt te weten waarover het eigenlijk gaat. van mij mag ie nu al zijn jaar overdoen en wat minder fuiven en meer naar de les gaan, het broekverslijtertje.. [Bericht gewijzigd door grotedikken op 18 augustus 2008 13:54:36]
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
|
Spookie
|
Mijn eigenlijke vraag is dus hoe je de groeiwetten omvormt naar algemeen geldende formules. Iets waar ik blijkbaar niet mee weggeraak.
quote: Op 18 augustus 2008 13:51:22 schreef grotedikken:
[...]
Helaas zijn technische leraren die les moeten geven een beetje als de priester-docenten die in mijn tijd op school sexuele opvoeding gaven als verplicht vak. Ze hebben er ongetwijfeld over gehoord en gelezen, maar ze blijven buitenstaanders.
De prof die ik hiervoor heb is niet echt een buitenstaander. Eerder iemand die wel veel praktijkkennis heeft. Hij werkt dan namelijk ook bij Elia en dat is op energie vlak toch één van de belangrijke bedrijven.
quote: Op 18 augustus 2008 13:51:22 schreef grotedikken:
[...]
Wat mij meer stoort dan de eigenzinnige prof is dat Spookie vlak voor het her-examen niet alleen nog niet voorbereid is, maar zelfs nog niet schijnt te weten waarover het eigenlijk gaat. van mij mag ie nu al zijn jaar overdoen en wat minder fuiven en meer naar de les gaan, het broekverslijtertje..
Moest ik niet weten waar dit over gaat zou ik op het vervolgvak geen 16 gehaald hebben. Dat ik niet naar de les geweest ben klopt ook niet want dit waren boeiende lessen. Enkel is dit onderwerp daar nooit behandeld maar werd dit door een assistent uitgelegd in de oefenzitting. Spijtig genoeg kan iemand voor 200 man niet echt heel makklijk duidelijk iets uitleggen en is het daardoor niet echt duidelijk hoe het juist werkt.
En op zich mijn examen is pas 1 september dus ik denk dat ik genoeg op voorhand aan dit vak begonnen ben. Zeker als dit het enigste is dat ik er niet uit snap.
|
Frederick E. Terman
|
Kun je je die groeiwet, dan wel schaalwet, niet in algemene zin eigen maken? Er is al een voorbeeld gegeven met de muis en de olifant (waarbij de massa toeneemt met het kubiek van de lengte, maar de spierkracht en botsterkte maar met het vierkant, zodat een olifant, als hij als muis gebouwd was, zou instorten).
In geval van de motor zou je kunnen denken aan het magnetisch veld, wat (per vierkante meter) in geval van permanente magneten niet meer toeneemt met de grootte, en bij elektromagnetische spoelen wèl - waardoor permanente magneten zeer zinvol zijn voor kleine motoren, maar onbruikbaar voor grote.
|
Spookie
|
Ik begin er stilaan al iets wijzer uit te worden maar ik zie het toch nog niet helemaal. Op ons examen is het vaak zo dat we de groeiwetten moeten omvormen tot geheel nieuwe formules (cfr schaalwetten wiki). Het probleem dat ik vaak heb is dat je dus altijd met een cte term gaat zitten (gevolg van de evenredigheid naar de gelijkheid te gaan). Als je dan meerdere formules combineert loopt er blijkbaar bij mij altijd iets mis en ik zou niet weten wat.
De vraag is vaak zo gesteld dat je enkele gegevens krijgt en dat je dan adh van de groeiwetten een algemeen geldende formule moet opstellen in één varaiabe. Hier ergens maak ik blijkbaar altijd een fout waardoor ik dus geheel de mist in ga op heel die oefening.
|
Frederick E. Terman
|
Wil je eens een voorbeeld van zo'n vraag en je uitwerking geven?
|
Babylon
|
Ik weet niet hoe je prof het doet met z'n groeiwetten maar ik heb hier nog wel een PDF met uitleg over schaalwetten van mijn prof.
Als je het wil hebben kan ik t mailen. Misschien heb je er wat aan.
|
Mr Soldeer
|
Als groeiwetten inderdaad schaalwetten zijn ...
Concreet, als je als doel hebt de specificaties van een machine uit te rekenen aan de hand van de gekende specificaties van een gelijkvormige machine, dan moet je bij schaalwetten zijn. (bvb pompje bij 1500rpm en een gelijkvormig model maar dan op 3000 rpm, wat wordt de opvoerhoogte als je de specs van het kleintje kent ...)
Als dat inderdaad je probleemstelling is maar dan voor DC motoren, dan kan ik je wel wat documentatie bezorgen (opgesteld voor stromingsmachines, maar het is algemener bruikbaar).
Kijk eens in de cursus "Energieconversie Machines en systemen, deel 2", van M. Baelmans, hoofdstuk 5.5 op pagina 131 in de editie voor het academiejaar 2007-2008 (Deze cursus wordt gedoceerd aan 2e Bachelor ingenieurswetenschappen, onder andere aan Elektrotechniek - werktuigkunde studenten van de KULeuven).
Daar wordt onder andere uitgelegd:
- Hoe je de relaties tussen grootheden van een fysisch probleem herschrijft in onafhankelijke dimentieloze groepen (Pi-theorema van Buckingham)
- je de schaalwetten dan bepaald
Stuur evt een mailtje dan scan ik die 10tal pagina’s wel in.
Teveel ideeën voor teweinig tijd
|
Spookie
|
@ Babylon: Je mag dat gerust eens doorsturen (email zie in mijn profiel).
@ Mr Soldeer: heb de cursus van Baelmans nog eens boven gehaald. Daar staat idd een duidelijk voorbeeld in (alleja in mijn nota's toch want die cursus is niet altijd even duidelijk  )
Ik denk dat ik het nu wel doorheb heb gemerkt waar de fout zat in de oefening/redenering.
Dank allesins!!!!
|
Frederick E. Terman
|
@Babylon: zou ik ook eens een kopietje mogen hebben? Voor mij is deze benadering nieuw.
@Mr Soldeer: dezelfde vraag, tenminste, als er gescand gaat worden. Speciaal voor mij zou 'k niet durven vragen  .
|
Babylon
|
Ik heb het jullie toegestuurd. Over dat PI-theorema waar mr soldeer het over heeft heb ik ook misschien nog wat liggen, ergens ver weg begraven.
|
Frederick E. Terman
|
Ik heb van jullie beiden het materiaal ontvangen. Dank je wel! Maar ik moet wel weer even gaan studeren, blijkt.
Je leert iedere keer weer wat, hier op het forum.
|