Shock Media

Navigatie

Reparatie Digitaal Yamaha (geluid) Mengtafel

Forum > Digitaal > Reparatie Digitaal Yamaha (geluid) Mengtafel
Naam Bericht
DvE

Beste Mensen,

Gisteren heb ik via Marktplaats een Yamaha Geluidstafel gekocht met een scala aan defecten.
Het betreft de zogenaamde Yamaha Programmable Mixer 01, ookwel ProMix genoemd.

Ik heb HIER een .PDF bestand gemaakt met de defecten aan de mengtafel.

Voor de foto's van het project klik HIER

- Ik denk dat het probleem zich in beide A-D Converters bevind. Na het openhalen van de mengtafel (zie foto's) heb ik het typenummer van de A-D converters kunnen vinden en de spec sheet. Er zitten 2 van deze converters in!
Het betreft deze A-D Converter

Nou is de vraag. Wat denken jullie. Is het probleem opgelost als ik de A-D converters vervang? En misschien wat ingangsampjes?
Of is er meer aan de hand?

* Ik hoop dat ik dit topic in het goede forum heb gezet. Dit aangezien het natuurlijk zowel digitaal (waar hij nu in staat) als Audio aangaat.

Met vriendelijke groet,
Dave
shetelectronics1

je had misschien beter wat meer geld uit kunnen geven aan een magpaneel wat werkt want deze problemen lijke me lastig op te lossen.
Ooit wordt Shet Electronics de toekomst...
DvE

Inderdaad.. Helaas gaf de verkoper echter aan dat de tafel op de stereoinput na volledig goed zou zijn..

Krijg je met op afstand kopen hea ...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 augustus 2008 02:01:25]
Benadski
Golden Member

Het lijkt wel bliksemschade of bier/frisdrankschade als ik zo je lijst doorkijkt. Als het een vloeistof is geweest is schoonmaken natuurlijk je eerste stap. En meet je faders eens goed door, kan ook zijn dat die gewoon versleten zijn of door een val zijn gebarsten of dat de aansluitingen broos zijn geworden. Nu nog niet veel over te zeggen...
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
DvE

Bliksemshade? Heb ik iets heel erg over het hoofd gezien?

Frisdrank/bier.. is niets van te vinden binnenin. Geen rare vlekken enz.

Faders zijn ook al uitgesloten aangezien de ruis gebeurd voor de fader. Echt bij binnenkomst / conversie naar digitaal. Waaruit maak ik dit op? Gezien de 'meters' uislaan.

Maar het was wel een goede geweest!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 augustus 2008 02:01:14]
Benadski
Golden Member

Bliksemschade hoef je niet altijd te zien he! Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een keer iets verschrikkelijk fout is gegaan met aansluiten... Maar dan zou ik toch wel verbrande componenten verwacht hebben en niet alleen wat IC's die de geest geven. Maarja, als je de oorzaak niet weet kan het vanalles geweest zijn.

Zijn alle voedingsspanningen wel helemaal in orde? Zitten er elco's in de signaalweg die misschien rot kunnen zijn? Of tantaalelco's op hele verkeerde plaatsen (in de signaalweg bijvoorbeeld)?

En de vervorming, klinkt die alsof het analoge signaal clipt of zit er een scherpe digitale ruis in?
DvE

quote:
Op 16 augustus 2008 15:40:13 schreef Benadski:
En de vervorming, klinkt die alsof het analoge signaal clipt of zit er een scherpe digitale ruis in?

Ja het klinkt als een clippend analoog signaal mét (digitale) ruis ..

Dat terwijl (wanneer je de meters mag geloven) het signaal toch netjes binnen komt..
[Bericht gewijzigd door DvE op 16 augustus 2008 15:42:32]
Benadski
Golden Member

Ik zou toch eens een scoopje erbij pakken of een meeluisterversterkertje maken zodat je het signaal kan volgen en kunt bepalen waar het vandaan komt, anders kom je er denk ik niet achter. Of weet je al zeker dat het analoge gedeelte helemaal goed is?
Aart

Hum. Dat lijken mij de DA ADC's om de fadertjes uit te lezen, niet iets wat in de audioketen zit..

In navolging van Benadski, ik zou eerst even de analoge delen goed doorfluiten en de voeding controleren, misschien zijn er in inderdaad enkel wat opamps stuk of de gainpots gaar oid. Dat is te maken en dan valt het allicht alles mee Dit soort tafeltjes doet zo veel mogelijk in de DSP.
[Bericht gewijzigd door Aart op 17 augustus 2008 12:38:59]
AartSite
DJohnny

Ik heb verschillende ProMixen gehad. Het zijn prima tafels maar als ze oud worden komen er wat gebreken aan:

Op nummer 1: AD conversie (deze converters gingen echt spontaan stuk, en dan ook nog het liefste met meerderen tegelijk, deze IC's zijn ontzettend moeilijk of helemaal niet te krijgen. Heb ze met ontzettend veel moeite bij Digikey voor 25 euro per stuk kunnen krijgen, ook moet je zelf een SMD soldeerstation hebben)

Op nummer 2: De motorfaders. De faders waren eigelijk alle 19 al vrij snel verrot. Je kunt ze dan niet meer calibreren en ze gaan tijdens het gebruik de meest gekke dingen doen (ze beginnen te bibberen, of als ze staan geprogrameerd met een andere schuif dan bewegen ze veel sneller als dat zou moeten). Deze faders kosten bij Yamaha 33 euro per stuk excl btw. Denk overigens maar niet dat je ze ergens anders los kunt krijgen, ALPS verkoopt die dingen niet los. Ik ben opzoek naar dezelfde faders voor mijn LEM Falcon, dit zijn dezelfde maar tot op heden is het hopeloos

Op nummer 3: Uitgangs opamps. Ook veel gedonder mee gehad, rare geluiden tussendoor etc. etc. etc.

Op nummer 4: Display verlichting, gaat ook vaak (het liefste ook nog in donkere zalen) stuk, vooral als ze wat ouder worden

Op nummer 5: Software naar de klote. Ik heb het geluk dat ik een backup van de software in mijn PC heb gehad en heb 2x nieuwe eeproms moeten voorzien van deze software.

Conclusie: Toen deze tafels op de markt kwamen waren het supertafels, echt. Echter aangezien ze nu een leeftijd van 10 jaar of meer zullen hebben (ik geloof dat het laatste apparaat in 1996 van de band rolde) is de kans groot dat de meeste Promixen die nog leven het niet lang meer vol zullen houden. Ik heb mijn Promixen allemala de deur uitgedaan, omdat het gewoon te duur werd en elke x had ik er problemen mee.

In jouw geval zullen de DA converters kapot zijn. Deze zijn vrij prijzig (ik heb er geloof ik ergens nog eentje liggen) maar als je handig bent kun je ze zelf vervangen, ik heb dat ook gedaan toendertijd.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op 16 augustus 2008 21:29:44]
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
DvE

quote:
Op 16 augustus 2008 21:29:19 schreef DJohnny:In jouw geval zullen de DA converters kapot zijn. Deze zijn vrij prijzig (ik heb er geloof ik ergens nog eentje liggen) maar als je handig bent kun je ze zelf vervangen, ik heb dat ook gedaan toendertijd.

Bedankt voor je reactie.

Bedoel je echt de DA converters? Of de AD converters?

Groet,
Dave
[Bericht gewijzigd door DvE op 17 augustus 2008 12:36:51]
Henry S.
Moderator

quote:
Op 16 augustus 2008 14:28:22 schreef DvE:
Krijg je met op afstand kopen hea ...

Hoezo? Niet goed geld terug.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Zoeken in topic