Ik heb verschillende ProMixen gehad. Het zijn prima tafels maar als ze oud worden komen er wat gebreken aan:
Op nummer 1: AD conversie (deze converters gingen echt spontaan stuk, en dan ook nog het liefste met meerderen tegelijk, deze IC's zijn ontzettend moeilijk of helemaal niet te krijgen. Heb ze met ontzettend veel moeite bij Digikey voor 25 euro per stuk kunnen krijgen, ook moet je zelf een SMD soldeerstation hebben)
Op nummer 2: De motorfaders. De faders waren eigelijk alle 19 al vrij snel verrot. Je kunt ze dan niet meer calibreren en ze gaan tijdens het gebruik de meest gekke dingen doen (ze beginnen te bibberen, of als ze staan geprogrameerd met een andere schuif dan bewegen ze veel sneller als dat zou moeten). Deze faders kosten bij Yamaha 33 euro per stuk excl btw. Denk overigens maar niet dat je ze ergens anders los kunt krijgen, ALPS verkoopt die dingen niet los. Ik ben opzoek naar dezelfde faders voor mijn LEM Falcon, dit zijn dezelfde maar tot op heden is het hopeloos
Op nummer 3: Uitgangs opamps. Ook veel gedonder mee gehad, rare geluiden tussendoor etc. etc. etc.
Op nummer 4: Display verlichting, gaat ook vaak (het liefste ook nog in donkere zalen) stuk, vooral als ze wat ouder worden
Op nummer 5: Software naar de klote. Ik heb het geluk dat ik een backup van de software in mijn PC heb gehad en heb 2x nieuwe eeproms moeten voorzien van deze software.
Conclusie: Toen deze tafels op de markt kwamen waren het supertafels, echt. Echter aangezien ze nu een leeftijd van 10 jaar of meer zullen hebben (ik geloof dat het laatste apparaat in 1996 van de band rolde) is de kans groot dat de meeste Promixen die nog leven het niet lang meer vol zullen houden. Ik heb mijn Promixen allemala de deur uitgedaan, omdat het gewoon te duur werd en elke x had ik er problemen mee.
In jouw geval zullen de DA converters kapot zijn. Deze zijn vrij prijzig (ik heb er geloof ik ergens nog eentje liggen) maar als je handig bent kun je ze zelf vervangen, ik heb dat ook gedaan toendertijd.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op 16 augustus 2008 21:29:44]