@pros: Ha ha, wij zijn ook maar simpele zielen he. Maar ik weet wel waar deze rare tekeningetjes vandaan komen.
Kijk maar een links midden,
"verzadiging" "schakelaar". Jij en ik weten dat als een NPN tor verzadigd is, de Ube minstens 0,6V is, en de Uce hoogstens 0,2V ofzo.
Inderdaad is dan de basis positief ten opzichte van de emitter, en de collecter
negatief ten opzichte van de basis. Goed, dat is even een weet als je dat voor het eerst ziet.
Maar dat die spanningen zo zijn, is NIET omdat er spanningsbronnen op zo'n manier op zijn aangesloten, zoals het tekeningetje ons wil doen geloven. Het is pure onzin dat je de collector negatief t.o.v. de basis moet gaan voeden om hem in verzadiging te krijgen.
In tegendeel, de bron (of bronnen) hebben praktisch altijd een veel hogere spanning - de elektrodenspanningen vallen alleen maar zo uit door de stroom die er door de overgangen loopt; het is dus precies andersom. Die collectorspanning wordt zo laag doordàt de tor in verzadiging gaat. Het is een symptoom, geen oorzaak.
Maar dat is allemaal techniek. Ik weet dat op sommige scholen
inderdaad van die stomme bronnetjes ingetekend worden alsof ze werkelijk zo aangesloten zouden moeten worden. Terwijl ze alleen maar willen aanduiden hoe de spanningen gevonden zouden worden als je ging meten.
Als @kirchhoff het genoegen smaakt op één van die instituten zijn opleiding te genieten heeft hij dus een praktisch probleem: moeten zijn tekeningen overeenkomen met de schoolkennis, of met de werkelijke kennis van de echte wereld? Trots is mooi, maar je kunt ook eerst je punten halen en daarna, éénmaal van die leraars verlost, volgens de werkelijkheid gaan werken.
En dat bedoelde ik allemaal in mijn eerste post... ongelooflijk hè?

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 16 augustus 2008 23:13:11]