Shock Media

Navigatie

Materiaal voor spindelmoeren

Forum > Robotica > Materiaal voor spindelmoeren
Naam Bericht
big bang

Ik was nog eens aan het rondneuzen tussen schroefdraadspindels tot ik bij trapeziumdraadspindels moeren tegen kwam die gemaakt zijn in materiaal PETP.
Vraag is nu, ken iemand dat materiaal, al mee gewerkt? Goede eigenschappen qua slijtvastheid, vormvastheid? Is dat zoiets als POM(wat ook wel Delrin) genoemd wordt?

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
GJ_
Moderator

http://www.hemimex.nl/page/TechnischeKunststoffen/

Voor moeren beter dan POM
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 16 augustus 2008 18:49:27]
www.xj3.nl
big bang

Bedankt voor zo'n link, daar kan ik echt wat mee!
Iemand ooit gebruikt?

- - big bang - -

edit: nog een site gevonden waar vergelijkingstabellen staan gegroepeerd per eigenschap, bvb. thermische expansie, glijeigenschappen, slijtvastheid...
http://www.azom.com/SearchResults.asp?MaterialKeyWord=PETP
[Bericht gewijzigd door big bang op 16 augustus 2008 23:41:00]
Esoterist

Ik ken alleen pom en nylon.Vroeger gebruikten wij nylon maar aangezien dat veel problemen gaf met verspanen op de stafdraaiers (mat. verspaant niet maar maakt draden/slierten). Zijn ze bij ons over gegaan op POM wat wel goed verspaant.
Wij maken oa tandwielen en rollers en andere onderdelen van pom.
big bang

POM (poly oxi methylène) wordt ook vaak gebruikt, ik heb daar vroeger eens een thread over gestart. Wordt ook onder handelsnaam Delrin verkocht.

Ik heb wat zitten rondkijken i.v.m. PETP, het heeft zeer goede eigenschappen: zeer slijtvast (in tabel blijkt als een van de beste),maar toch ook zeer goede machineerbaarheid (ook als beste), zeer hard en drukvast, goede glijeigenschappen (alleen PTFE teflon doet beter), verder zijn thermische expansie redelijk laag, en gemiddelde sterkte. Het nadeel is de slechtere schokbestendigheid (impact resistance)
Ts misschien een materiaal dat jullie in de toekomst ook kunnen gebruiken. Ik ben het tegengekomen bij trapeziumschroefspindels, waarbij je moeren kan krijgen in brons, staal, gietstaal en daar stond PETP ook tussen.
Op de site van Gallon

- - big bang - -
Zoeken in topic