Shock Media

Navigatie

DVB-T Antenne

Forum > HF > DVB-T Antenne
Naam Bericht
Beroepsprutser

Beste CO'ers,

Ik heb een tv kaart in mijn pc die geschikt is om dvb-t te ontvangen. Nu heb ik hier en daar in winkels speciale dvb-t antennes gezien, en nu vraag ik me af of deze ook zelf zijn te maken. Op google heb ik al gekeken, met trefwoorden dvb-t antenne maken, build dvb-t antenna, building dvb-t antenna. Geen bruikbare resultaten, dus ik denk, vraag hier eens.

Jim
Experimenteren met USB&AVR's
Ledlover

Je moet naar UHF antennes zoeken. Een DVB-T antenne verschilt niets van een normale ouwerwetse TV hark die je nog wel eens op daken ziet staan.
Met een goede hark kan je veel meer ontvangen (o.a. buitenlands, wel wat afhankelijk van waar je woont) dan met een klein actief dingetje.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
Beroepsprutser

Dus een dipooltje is ook goed?

En zoja, hoe kan ik die zelf maken (goed)?
[Bericht gewijzigd door Beroepsprutser op 17 augustus 2008 11:30:19]
bprosman

Elektuur Feb. 2005 stond er een.

Groeten, Bram
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Beroepsprutser

Ik heb die cd/album niet en ook het tijdschrift zelf niet. is het mogelijk om met 2 telescoopantennes een dipool te maken? dan coax kabel eraan, en aan de tv kaart?
Of denk ik nu te eenvoudig?
Ledlover

Ik ben geen HF expert, maar volgens mij werkt dat prima. Telescoopantennes wel nauwkeurig op de juiste lengte afstellen, en even opzoeken of de zender horizontaal of verticaal uitzendt.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
westcoast

nog een tip , zo,n campingantenne voor TV uhf vhf functioneert ook prima , mij viel op dat de ontvangst van digitenne op de boot met de bijgeleverde actieve antenne wat tegenviel , ik heb toen de oude camping (zo,n platte witte schijf) antenne verticaal gezet en de ontvangst was fantastisch, deze antenne wordt nogal eens voor spotprijzen aangeboden omdat de meeste mensen denken dat je er niets meer aan hebt...
Beroepsprutser

Hoe kun je de lengte dan berekenen? Als ik wat google, dan vind ik wel wat formules maar zou dat betekenen dat je voor elke zender de antenne anders moet afstellen?

Kun je met zo'n antenne niet ook gewoon analoog tv ontvangen?

Dan heb ik 2-in-1!!!
[Bericht gewijzigd door Beroepsprutser op 17 augustus 2008 14:54:51]
siera1

Een antenne zelf maken is (bijna) onbegonnen werk. Tenzij je wil experimenteren(bijvoorbeeld als radioamateur). Meestal zijn de uren die je erin steekt, de daaruitvolgende wisselvallige constructie niet opgewassen tegen gewoon een antenne kopen in de winkel. HF-techniek is trouwens niet van de poes. De afmetingen en afstanden onderling van de antenne-elementen zijn allemaal berekend en de vorm van de dipool is zodanig dat een groot frequentiebereik ontvangen kan worden.
[Bericht gewijzigd door siera1 op 17 augustus 2008 19:11:08]
thevel
Golden Member

quote:
Op 17 augustus 2008 14:49:16 schreef Beroepsprutser:
Kun je met zo'n antenne niet ook gewoon analoog tv ontvangen?

In Nederland wordt geen analoge tv meer uitgezonden.
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
Beroepsprutser

Jammer thevel...

Ik denk dat ik gewoon wat ga experimenteren, en anders toch maar bedelen bij pa of ALSJEBLIEFT kabelaansluiting op m'n kamer mag...

(nou ja, dat is niet nodig, de coax loopt over MIJN plint en ik mag er niet eens iets vanaf tappen. . Splittertje ertusssen en gaan. Maar nee, ik ben te jong voor tv. )
pe5ocb

Groot gelijk!
bertusvz

Hallo,

Als je meer over antennes wilt weten, kijk dan op de links van deze pagina.
http://www.educypedia.be/electronics/antennas.htm
Boven aan de pagina staan nog meer rubrieken.

Groeten,
Bertus
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
flipflop

quote:
Op 18 augustus 2008 09:46:17 schreef Beroepsprutser:
Maar nee, ik ben te jong voor tv. )

Teletubbies moet toch wel kunnen?
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
Zoeken in topic