| Naam |
Bericht |
stef110
|
ik was even aan het rond kijken op marktplaats en vond deze:
http://link.marktplaats.nl/187349409
lijkt me wel een mooie basis voor een goede hexapod
stef
|
JosAlfons
|
Heb jij hem toevallig niet zelf te koop gezet?
|
gideon_wackers
|
Woonplaats van stef verschilt met die van de verkoper, dus denk van niet
|
stef110
|
@josAlfons waarom zou ik zoon mooi ding te koop zeten?
dat ding van mij is zo brak als ik weet niet wat.
waarom zou ik dan zoon mooie computer gesneden hexapod te koop zeten
@elmowww zo beter?
stef [Bericht gewijzigd door stef110 op 17 augustus 2008 15:51:02]
|
elmowww
|
Kan je iets meer op je spelling letten? Ik snap zo niet wat je bedoeld...
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
|
LED-Maniak
|
Dat uit staal gesneden lijkt me niet echt geweldig voor een hexapod. Beter van alu maken..
|
lcd_killer
|
Ja inderdaad beetje overtrokken.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Je wilt je zoon te koop zetten? dat is verboden...
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
klein is fijn
Moderator
|
quote:
Als ik zie wat voor slanke figuren dat ding heeft, dan heb je dat staal wel nodig voor de stevigheid. Met 2mm alu ga je dit echt niet redden.
't Ziet eruit als een leuk ding voor iemand die serieus aan de slag wil, maar hij zal er ook niet weinig voor willen zien. Vraag me trouwens af wat voor monster van een accupack daar wel niet opmoet. De ruimte om iets te monteren ziet er vrij klein uit, terwijl die servo's eruit zien alsof ze wel wat prik lusten. 18 servo's is geen kattepis.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
LED-Maniak
|
Mwa, valt tegen. Dat ding zal moeite hebben met lopen, hoe wil hij al dat gewicht op 2mm voort bewegen? Is zo glad als wat dus glijdt hij uit of hij maakt ergens deuken. De reeds zeer goed werkende hexapods van dit formaat hebben niet voor niets rubberen zolen. Dat heb ik met mijn eigen hexapod ook zo ervaren en zitten nu ook rubberen zolen onder.
Een mooie lipo pack 3S en een UBEC doen wonderen voor power. Lipo is licht en klein en schakelende UBEC redelijk efficient. Dat houdt het wel uit.
Ik denk eerder dat hij er niet mee verder gaat omdat het geen efficiënt ontwerp is. Het heeft een erg korte femur arm en een wat lange tibia arm in verhouding.
Voor de rest is de body zelf wel leuk, van 2mm staal is het sterk en weinig ruimte verlies..
|
GJ_
Moderator
|
quote:
Niet iedereen kan aluminium laseren.
Die robot lijkt mij helemaal niks: standaard 3kg/cm servo's en de basis weegt nu al 1,7 kilo, zonder accu's. Dat ding zakt straks door zn poten of kan nauwelijks bewegen.
Het is idd een mooie basis maar er zal minstens een aantal servo's vervangen moeten worden. Dus uiteindelijk koop je alleen wat gelaserde pootjes, en nog van staal ook. Als je de DXF'en hebt kost het laseren van eigen ontwerp poten ook niet de hoofdprijs. [Bericht gewijzigd door GJ_ op 18 augustus 2008 06:52:17]
www.xj3.nl
|
TCPIPV6
|
Helemaal eens met GJ_! Heb hier zelf ervaring mee. 3kg/cm is veel te weinig. Zelfs 5,5kg/cm heeft er moeite mee (zonder accupack), geloof me.
|
LED-Maniak
|
Dat ligt helemaal aan de lengte van de femur arm.
Stel dat hij 6 cm is, 5.5kg/cm servo en altijd 3 poten op de grond: 5.5 / 6 * 3 = 2.75 kilo. [Bericht gewijzigd door LED-Maniak op 18 augustus 2008 13:25:12]
|
stef110
|
zou het verstandig zijn om te kopen?
|
LED-Maniak
|
Nee.
|
stef110
|
oke
ik heb uit alle nieuwschierigheid toch maar een mailtje gedaan
resultaat:
Stef,
ondanks dat ik deze hexapod tekoop heb staan heb ik hem gister, met hulp van een kennis "lopende" gekregen. Ik kan nu alle 18 servo's individueel aansturen en daarmee is het gelukt een heel simpel programma te schijven waarmee de robot vooruit komt. Hij is zoals hij nu is nog zeker niet perfect. Er zal een vorm van rubber op de pootjes gezet moeten worden om ervoor te zorgen dat deze wat meer grip hebben. Tevens moet je met het programeren er rekening mee houden dat het slechts 3kg servo's zijn. Je moet er dus voor zorgen dat je de Femur en Tibia servo (onderbeen/bovenbeen) zo plaatst dat de afstand van de poot tot het draaipunt minimaal blijft, met deze opstelling blijft de robot gemakkelijk op 3 poten staan wat een natuurlijker looppasje garandeert.
Ik heb nog even snel een filmpje voor je gemaakt waar je hem ziet lopen: http://nl.youtube.com/watch?v=ocyNrYREqFA Mochten er verder nog vragen zijn, laat maar weten!
mvg MSR
nou heel verhaal
ik vind het filmpje er wel goed uit zien loop even brak als de mijne
stef
stef [Bericht gewijzigd door stef110 op 18 augustus 2008 15:45:25]
|
smoerijf
|
Hij loopt, maar wel zonder accu erop en dat weegt....
http://smoerijf.be
|
stef110
|
geen flauw idee maar je hebt van die lipo accus die wegen toch niet zo veel?
|
LED-Maniak
|
100~200 gram heb je flinke accu.
|
stef110
|
is het dan meschien toch te overwegen om hem te kopen?
|
LED-Maniak
|
quote:
Nee.  tenzij je natuurlijk geen zin heb om zelf te ontwerpen.
Zijn nog genoeg verbeteringen aan te brengen en ik zou toch voor veel dikkere poten gaan. Je wil zeker meer grip hebben dan dit. Daarnaast zijn er een aantal mensen hier die een kleine cnc bank hebben, dan kan je hem uit kunststof/aluminium laten maken(wat ook stevig genoeg is op dit formaat!). Al zijn er ook mensen die er een met een decoupeerzaag hebben gemaakt.
Wat wil hij ervoor hebben?
|
stef110
|
hij wou er ongeveer 100 euro voor hebben
ps dat met die decoupeerzaag mijn hexapod is ook van houd gemaakt  en ja met ee ndecoupeerzaag
dit ding voor de gene die hem nog niet gezien hadden
http://nl.youtube.com/watch?v=oddWVqdY2TQ
stef
|
LED-Maniak
|
100 is enig sinds redelijk. Ligt aan merk/type servo's.
|