Shock Media

Navigatie

Fan controller

Forum > Algemene elektronica > Fan controller
Naam Bericht
lcd_killer

Hoi,
Ja alweer een fan controller.
Maar ik zie overal schema's staan van best wel lastige fan controllers.
Nu is mijn vraag, kan het niet gewoon met een potmeter ?
Ik heb het over de 3 draad's fans he.
Dus gewoon Geel(+) Zwart(-) en Rood (RPM, toerenteller)

lcd_killer
Marcel
Golden Member

Het kan wel, maar het geeft niet zo'n mooie regeling. Neem dan wel een draadgewonden vermogens potmeter van 2 a 3 Watt. Een standaard potmeter zal direct doorbranden.
Can you decode my avatar? | AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
eagle987

kan je ook niet gebruik maken van een transistor?
schema volgt

M staat voor de fan
[Bericht gewijzigd door eagle987 op 17 augustus 2008 14:14:41]
na desperate housewives kwam er desperate-electronics, zij kwamen terecht op deze site :)
lcd_killer

Oke dankjewel.
Maar zoveel trekt een computer fan toch niet ?
2 watt lijkt me echt veel.

EDIT:

En waarom niet zo'n mooie regeling ?
Wat is het verschil tussen PWM en een gewone potmeter ?

EDIT2:

Wat zijn de waardes van de weerstanden ?
[Bericht gewijzigd door lcd_killer op 17 augustus 2008 14:17:35]
klein is fijn
Moderator

http://www.circuitsonline.net/forum/view/62892/1/potmeter
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
critiacrof

Misschien een gek idee; 7 diodes in serie. Over de eerste diode een schakelaartje over de 2e en 3e een schakelaartje en over de rest een schakelaartje. Dan heb je 8 verschillende snelheden. Met alle schakelaartjes open heb je 5 volt minder en draaid je fan op 7 volt. En aangezien de stroom door zo'n fan klein is kunnen de diodes ook klein.
[Bericht gewijzigd door critiacrof op 17 augustus 2008 14:19:29]
eagle987

een computer fan? wordt dat niet automatisch geregeld?
na desperate housewives kwam er desperate-electronics, zij kwamen terecht op deze site :)
lcd_killer

Nee een computer fan niet.
CPU fan wel.
Met computer fan bedoel ik die op de behuizing.

EDIT :

@critiacrof kan het inplaats van diodes ook met weerstanden ?
Opzich wel een goed idee.
Als het met weerstanden ook werkt ben ik snel klaar.
[Bericht gewijzigd door lcd_killer op 17 augustus 2008 14:23:18]
kluyze
Golden Member

quote:
Op 17 augustus 2008 14:11:00 schreef lcd_killer:
En waarom niet zo'n mooie regeling ?
Wat is het verschil tussen PWM en een gewone potmeter ?
PWM ga je veel mooier in een groter bereik kunnen regelen. Als je de spanning gaat regelen dan gaat op een gegeven moment de spanning te laag worden zodat de motor niet meer kan draaien en heb je dus misschien een gat van 0-100rpm dat je niet kan regelen. Aangezien dat bij PWM er altijd 12V (of watever) op de motor staat zou je die veel trager moeten kunnen regelen.
Een ander aspect is dat het kan zijn dat een spanningsregeling geen lineaire regeling en dat PWM daar beter in is, maar dat ligt van motor af.
[Bericht gewijzigd door kluyze op 17 augustus 2008 14:21:57]
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
critiacrof

Sommige fans kunnen niet gepwmt worden door het moederbord. Zijn dat meestal de analoge of de digitale?
edit: @lcd_killer
Ik zou het niet met weerstanden doen. Anders gewoon het schema van eagle987.
[Bericht gewijzigd door critiacrof op 17 augustus 2008 14:28:36]
kluyze
Golden Member

Dat niet PWM kunnen regelen valt wel mee denk ik, de dag van vandaag zie ik meer en meer PWM aansluitingen op moederborden ook.
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
hans1990

Een standaard 80mm fan trekt zo'n 1-1,5 watt. Verschilt wel eens per merk, het zou me niet verbazen al zijn er fans die rustig 4 watt trekken. Ik heb hier wel eens 120mm fans gebruikt die 10 watt trekken, die kan je met bijna geen enkele fancontroller op de markt regelen.

Overigens is een potmeter misschien wel mogelijk; maar je potmeter neemt een deel van de energie op die ook in de ventilator kan worden gestopt.

@eagle987: op die manier reguleer je volgens mij de stroom , en niet de spanning. Die blijft in dat geval toch 12V? Hier thuis heb ik deze fancontroller. Die kan 10 watt per kanaal , en zo te zien is er duidelijk een koeling op iets met een TO-92 behuizing, maar of het een spanningsregelaar is of zo weet ik niet.

Overigens, volgens wikipedia is de 3 pins zo:
P1: Zwart - GND
P2: Rood - 12V, 5V etc.
P3: Geel - Speed sensor.

Voor 4 pins PWM fans:
P1: Zwart - GND
P2: Geel - 12V
P3: Groen - Speed sensor
P4: Blue - Speed regulator met Pulse-width modulation.
[Bericht gewijzigd door hans1990 op 17 augustus 2008 14:28:04]
critiacrof

Hans1990. Dat schema van eagle987 regelt wel de spanning. De basis-emittor-overgang is namelijk ongeveer constant.
[Bericht gewijzigd door critiacrof op 17 augustus 2008 14:35:58]
R117

Hier is veel info te vinden: http://www.cpemma.co.uk/index.html
eagle987

tja, daar zeg je zoiets
de spanning moet gelijk blijven de stroom moet geregeld worden, maar een schema hiervoor hebbek nog niet gezien/gevonden

misschien iemand anders?
critiacrof

Ik ben het niet met je eens. De stroom hangt af van de spanning en is alles behalve constant, op een bepaald spanning is het gedrag(lees toeren) bekend, maar als je de stroom regelt krijg je volgens mij gekke dingen. In ieder geval kun je fans prima regelen met spanning(vandaar ook die 7 volt truuk in de link van R117).

edit: @ eagle987: Dat is inderdaad het nadeel van de spanningsmethode, maar het ligt er maar net aan of je je fans op 100 rpm wilt laten draaien.

@lcd_killer: als ik jou was zou ik de betreffende fan even aan een labvoeding hangen op meerdere spanningen(ook testen of hij op die spanning opspint). Als je een lager toerental wilt dan mogelijk is met de spanningsmethode valt deze namelijk af.

edit2: krijg nou wat! Die site van R117 heeft precies mijn idee er tussenstaan.
[Bericht gewijzigd door critiacrof op 17 augustus 2008 17:03:46]
stekkerjack2

In principe kun je alle fans schakelen met PWM (alleen het rpm sensor signaal wordt er onbruikbaar van, tenzij er natuurlijk gebruik wordt gemaakt van de vier pins aanstluiting, die is daar speciaal voor gemaakt).
Mail maar als je een originele uitspraak hebt die ik hier neer kan zetten.
eagle987

als je de fan regelt met de spanning zal hij maar werken vanaf een bepaalde spanning en met een bepaald aantal toeren, zo zal je hem nooit op een zeer laag toerental kunnen regelen
lcd_killer

Tja, en mij idee met weerstanden kan dat werken ?
pros

Hetgeen critiacrof voorstelt, maar dan met weerstanden ipv. dioden? Dat wordt moeilijker, omdat de spanningsval over een weerstand afhangt van de stroom die er doorheen gaat, wat bij een diode (bijna) niet het geval is.

Ga er in ieder geval niet van uit, dat een fannetje minder dan 2W verbruikt. De fan waarmee ik het koelblok van mijn labvoeding van frisse lucht voorzie, verbruikt --bij 12V-- meer dan 3W. Ik stuur hem dan ook via een PWM-regeling, anders moet ik er een 2e fan bijplaatsen om de regeling v/d eerste te koelen...
Wonder en is geen wonder. (S. S.)
lcd_killer

Oke,
Nou ja ik kijk nog even wat ik doe.
Iniedergeval bedankt
Zoeken in topic