Shock Media

Navigatie

Elco vraagje

Forum > Algemene elektronica > Elco vraagje
Naam Bericht
fix_er

Hallo. Ik ben nieuw hier op deze forum, ik moet toegeven dat ik toch wel e beetje onder de indruk ben over de grote hoeveelheid informatie hier op dit forum staat. Kben ervan overtuigd dat ik hier eens vaker zal komen kijken.

Maar kheb nu een vraagje. Mijn zus haar pc voeding is kapot. Er zijn namelijk 3 elco's van 470µF 16V die kapot zijn. Ik heb na e beetje zoeken op dit forum gelezen dat ik deze mag vervangen door 3 elco's van 470µF 25V.

Maar mag ik deze ook vervangen door elco's van bijvoorbeeld
1000µF. Want ik heb hier nog enkele pc voedingen liggen maar daar zitten overal elco's in van 1000µF, 47µF of 2200µF.
Alvast bedankt
eagle987

bij een voeding verander je best niet te veel aan de waarden van de componenten
een elco van 470uF is toch gemakkelijk te krijgen?
na desperate housewives kwam er desperate-electronics, zij kwamen terecht op deze site :)
BernardV
Golden Member

Staan de elco's parallel?
Want dan zou ik er 2 van 1000uF in drukken en de derde weglaten

//EDIT: ^^ Ja elco's van 470uF zijn prima te krijgen en ze kosten ook echt niets met de specs die je nodig hebt.
Mocht je nieuwe kopen, probeer dan 105oC elco's te kopen ipv de standaard 85oC
[Bericht gewijzigd door BernardV op 17 augustus 2008 15:22:05]
big bang

Allereerst welkom als nieuwkomer.
Je mag elco's altijd vervangen door types met een hogere werkspanning, dat kan geen kwaad, maar in de regel gaan ze wat hoger en dikker zijn, zodat je mogelijk plaatsgebrek krijgt. Maar elektronisch gezien geen probleem.

Als ze parallel staan kan je idd doen zoals BernardV opgeeft, maar voor de prijs van nieuwe moet je het niet laten. Die 105°C zijn idd iets beter, en koop low ESR typen, zeg erbij dat het voor een schakelende voeding is, dan houden ze daar rekening mee.

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
gideon_wackers

Als je er 2 van 1000uf in gaat zetten kijk dan wel even na hoe die van 470uf in de voeding zitten want als die 3 paralel staan klopt de truc met die 2 van 1000 uf niet meer. of je moet al 3 paren van 1000uf gaan plaatsen.
[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op 17 augustus 2008 18:25:21]
niels v.v
Special Member

Kan je niet die andere voedingen gewoon gebruiken?
http://elektronicaniels.webs.com
BernardV
Golden Member

quote:
Op 17 augustus 2008 18:24:25 schreef gideon_wackers:
Als je er 2 van 1000uf in gaat zetten kijk dan wel even na hoe die van 470uf in de voeding zitten want als die 3 paralel staan klopt de truc met die 2 van 1000 uf niet meer. of je moet al 3 paren van 1000uf gaan plaatsen.

Hoezo niet?
Als er nu 3x 470uF in zit parallel is dat effectief 3x 470uF ofwel 1440uF.
Als ik daar nu 2x 1000uF in zet zit ik daar dus ongeveer 500uF boven.
Henry S.
Moderator

quote:
Op 17 augustus 2008 15:12:31 schreef fix_er:
Mijn zus haar pc voeding is kapot.

=> Nieuwe voeding, of kan jij na reparatie garanderen dat de voeding er vervolgens niet voor zorgt dat het mobo naar de filistijnen gaat, of erger de HD?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 augustus 2008 01:00:11]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Zoeken in topic