| Naam |
Bericht |
Jorgo
|

Hallo, Het is heel erg maar ik snap dit simpele schema niet. Kan iemand het eea toelichten.
Het is van een schuurmachine, 230V. Er zit ook een 230V motor in, dus ik neem aan dat dit de instart piek voorkomt. Nu zei het ding PAF en doet hij niets meer. Diodes meten wel goed door. Zou toch graag weten hoe het nu werkt en waarvoor het dient (kunt er toch ook gewoon 230V direkt op motor zetten zou je denken). Er zitten helaas geen zekeringen in, maar misschien is dit wel een goed idee als ik m weer aan de gang krijg.

BEdankt
(en excuus aan al mijn electr leraren van vroeger)
|
leime
|
Ik doe een gok (ik weet het dus niet zeker)
D1 t/m D4 is een brugelijk richter Dan gaat de plus (waar D1 en D2 samen komen) via een spoel naar de plus van de motor. dan gaat de min van de motor naar de min (daar waar D3 en D4 elkaar aanraken) c1 is denk ik om de voeding mooi vlak te houden.
Wat ik raar vind: In de schema is de bovenste lijn de plus en de onderste lijn de min. Maar er staat in koeieletters 230V-AC en dat is 230v wisselspanning...
Maar nog een keer: ik weet het niet zeker.
vr. gr. emiel
EDIT: het is dus waarschijnlijk een gelijkstroom motor [Bericht gewijzigd door leime op 17 augustus 2008 21:40:06]
Waarom ligt iets toch altijd op de laatste plek waar je zoekt? M'n webstekie
|
Mr Soldeer
|
De diodes vormen gewoon een bruggelijkrichter, de spoel zorgt voor een meer continue stroom door de motorwikkeling en het ceetje voorkomt spanningspieken als de commutator van de dc motor schakelt (de diodes zouden dit wel eens niet leuk kunnen vinden)?
Alleen komt er dan wel een redelijk hoge DC spanning over de motor, genre 400V ...
Allicht zijn er nog andere mogelijkheden ... [Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op 17 augustus 2008 21:41:44]
Teveel ideeën voor teweinig tijd
|
leime
|
Waarom ligt iets toch altijd op de laatste plek waar je zoekt? M'n webstekie
|
Videomodulator
Golden Member
|
Op deze wijze krijg je (na de bruggelijkrichter) een pulserende DC spanning, met een frequentie van 50Hz. Wellicht wordt dit gebruikt in de "schuurmotor" om de trilling op te wekken, en niet draaien. Dan zou het wel zo'n vibrerende schuurmachine moeten zijn, en geen bandschuurmachine.
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
|
klein is fijn
Moderator
|
quote:
Ligt eraan hoe groot C1 is en hoeveel stroom de motor trekt. Als C1 klein dan staat er nog steeds gemiddeld 230V over de motor.
Als er iets 'paf' zei, dan moet er toch wel iets te zien zijn? Componenten die op 230V staan te werken geven zelden zonder sporen de geest.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
Jorgo
|

Dan is het dus eigelijk zo?
had zelf schema gefabriekt aan de hand van print... 
zoveel weet ik er dus van...
maar dit ziet er beter uit...
|
Jorgo
|
en helaas zier alle componenten er nog prima uit (na verwijdering van stof).
De PAF gaf wel een finke interne flits met zich mee. En het gaat om een tril-muis, geen bandschuurmachine inderdaad.
Tot zover allemaal al bedankt voor de posts
|
Frederick E. Terman
|
Ik denk dat C1 niet zoveel invloed kan uitoefenen op de netspanning, waar hij overheen staat.
Als de spoel groot genoeg is, vlakt hij de stroom af zodat de spanning nadert naar de gemiddelde spanning van de halve sinus. De motor krijgt dan dus niet 325, maar maar 207 volt (met wat rimpel erop).
|
Biggles87
|
Bekend probleem met een muis. Zelf ook al een opgeblazen. Hij kon niet tegen stof...... (geen commentaar).
Maar ik gok dat je de muis beter weg kan gooien. Ik heb zelf gepoogt een reparatie te doen. Echter wees het er op dat de motor intern verbrand was.
Componenten zijn gevult met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
|
jerome
|
Heb het ooit meegemaakt dat een stofexplosie in het holle gedeelte van het handvat van een bandschuurmachine me ferm deed schrikken. Moet ontstoken zijn door de koolborstels of de schakelaar. De machine werkte nog maar heeft na grondig reinigen geen kuren meer gehad. In schrijnwerkerijen zie je vaak vernevelaars om stofexplosie's tegen te gaan.
|
Jan klaasen
|
de B&D muis is nu eenmaal een ding wat er vaak mee op houd. meestal het motortje. bij intensief, langdurig gebruik loop het warm.
kozijnen schuur je toch het beste met de hand.
Bachelor of Social Work
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Waar zie jij de bufferelco?  C1 staat over de wisselspanning en is alleen voor ontstoring, over de motor staat een door de spoel enigzins afgevlakte gemiddelde spanning.
quote:
100Hz, dubbelzijdige gelijkrichting.
@B&D: Veel geld voor weinig.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
benleentje
|
Toen ik ook ooits een kapotte muis open maakte verbaasde ik me over het erg kleine motortje wat erin zat. IK vond het daarom ook geen wonder dat het ding snel kapot gaat het motortje stelt echt niets voor. Bovendien zit het direkt gekoppeld aan een vliegwiel. De buitenkant van het vliegwiel is exentrisch en drijft zo direkt de voet aan.
Een klein motertje direkt koppelen zonder vertragings kast is gewoon vragen om problemen. Als je er even te veel op drukt krijgt de motor te veel weer stand en zal dan vrij snel doorbranden.
|
Sine
Moderator
|
Gevalletje goedkoper, door DC te gebruiken hoeft de stator niet gelamineerd te worden.
Black and Decker, rammelt als een wekker.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Jan klaasen
|
ik heb laats een metabo schuurder gekocht in de aanbieding. ik zal heb eens open maken kijken of daar geen dc constructie inzit.
Bachelor of Social Work
|
fry
Golden Member
|
quote:
Als je echt niks beter met je tijd kan verzinnen is dat ideaal ja.
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
|
benleentje
|
quote:
Yep het is gewoon dezelfde opbouw als een motor uit een accu tol.
Permanentemagneet aan de buitenkant. En in het midden een rotor met 3 wikkelingen. Heb je nog wel 3 lamellen op de rotor maar je bespaart wel een buitenveld.
quote: Heb het ooit meegemaakt dat een stofexplosie in het holle gedeelte van het handvat van een bandschuurmachine me ferm deed schrikken. Moet ontstoken zijn door de koolborstels of de schakelaar. De machine werkte nog maar heeft na grondig reinigen geen kuren meer gehad. In schrijnwerkerijen zie je vaak vernevelaars om stofexplosie's tegen te gaan.
Gelukkig is stof van gipsplaten niet brandbaar of explosief. Maar deze stof is echt een gruwwel voor elke lager. Zelfs lagers met een dubbelle afdichting geven al na een paar maanden de geest. Maar ik heb er nooit last van collega's wel.
Hmm zal wel komen omdat ik die dingen nagebruik reinig en het stof eruit spuit. [Bericht gewijzigd door benleentje op 18 augustus 2008 00:14:39]
|
Jan klaasen
|
quote:
ik ben een tijdje in de leer geweest bij een oude schilder. mooi en goed schuren kan net zo snel met de hand.
hoewel voor bepaalde klussen pak ik ook de machine. maar altijd daarna even met de hand.
Bachelor of Social Work
|
Frederick E. Terman
|
quote:
Dus dit motortje, hoewel qua constructie een universeelmotor, is daardoor niet meer geschikt voor wisselstroom? Of zou dan althans heel heet worden?
|
Mr Soldeer
|
quote:
excuus ik zat met 3fase lijnspanning in men koppie ...
Teveel ideeën voor teweinig tijd
|