| Naam |
Bericht |
psilin
|
Dag allen,
Na een weekend op het www te hebben gestruind kom ik er nog steeds niet uit. Ik wil starten met AVR, en dan specifiek met een hogere taal compiler. Ik heb van Atmel de studio geïnstalleerd, en via WINAVR de gnugcc AVR spullen erbij gehaald.
Softwarematig lijkt het allemaal te werken ( hoewel ik er nog onvoldoende van begrijp )
Daarom ben ik opzoek naar een 2 tal zaken:
1. Een fatsoenlijke programmer welke op de USB van de computer wordt aangesloten. Mijn laptop heeft geen LPT poort meer, en om nou eerst een USB->LPT convertor aan te schaffen is denk ik vragen om problemen. Intussen ben ik erachter dat er vele typen en soorten programmers zijn, maar daar wordt de keuze niet makkelijker op.
Als echte hollander zoek ik iets dat goed én goedkoop is. Uiteraard wil ik dat het graag in de bovenstaande ontwikkelomgeving gaat werken. ( en tips waar het dan te bestellen worden helemaal op prijs gesteld )
2. is er ergens een redelijke up to date manual te vinden met wat voorbeeld codes in de taal c waarin van basis stappen ( knipperende ledjes oid) naar wat complexere zaken wordt gebouwd ? Ik merk dat er veel informatie op het www nogal outdated is.
Foutmeldingen als zijnde "AVR Simulator: Unsupported instruction 'movw' at address 0x000034" kreeg ik bijvoorbeeld op een voorbeeld van een knipperledje op een ATtiny2313. Daarbij als ik kies voor een 'build all' wordt er een warning gegeven : "c:/winavr-20080610/lib/gcc/../../avr/include/util/delay.h:85:3: warning: #warning "F_CPU not defined for <util/delay.h>"
Ik realiseer mij dat de bij mij aanwezige c-kennis heel diep is weggezakt aangezien het meer dan 10 jaar geleden is dat ik in een destijds borland compiler wat in c++ heb geprogrammeerd.
Op korte termijn wil ik met een tijdje geleden reeds aangeschafte 90s1200 en 90s1213 wat gaan experimenteren. Kennelijk is het onmogelijk de 1200 met de c-taal te programmeren dus wellicht dat deze ongebruikt in de kast blijven liggen. Experimenten zullen de richting gaan volgen van ledje knipperen, toetsjes uitlezen, lcd aansturen & stappenmotor aansturen.
Als dat allemaal lukt wil ik pas gaan nadenken over grotere projecten ( hoewel juist voor deze grotere projecten ik geïnteresseerd ben geraakt in microcontrollers )
|
LED-Maniak
|
een 910 usb programmer kopen(aavrs.nl bijv) en anders een zelf programmeren, maar daar heb je weer programmer voor nodig..
quote:
warning: #warning "F_CPU not defined for <util/delay.h>"
Je moet kloksnelheid opgeven anders weet hij niet hoe lang hij de delay moet schrijven.
Dus bovenaan opgeven #define F_CPU 16000000 (16MHz bijv) [Bericht gewijzigd door LED-Maniak op 17 augustus 2008 21:53:00]
|
bprosman
|
Heb je wel nog een seriele poort ? Dan kun je ook nog Ponyprog oid overwegen om te programmeren.
Groeten, Bram
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
|
OGL
|
|
smoerijf
|
USBasp: http://www.fischl.de/usbasp/ moet je wel eerst een geprogrammeerde mega8 hebben...
AVR910 + USB -> Serieel werkt ook, maar is traag (mijn adapter toch... bij grote programmas zit je een eeuwigheid te wachten) + AVR910 moet je een geprogrammeerde 2313 hebben. [Bericht gewijzigd door smoerijf op 17 augustus 2008 23:47:44]
http://smoerijf.be
|
Marcel
Golden Member
|
quote:
In geval van AVR Studio in combinatie met AVRGCC doe je dat niet met een define in je code, maar in de project settings van AVR Studio.
Bij frequency vul je dat in:
Wat USB programmers betreft heb ik goede ervaring met USBasp http://www.fischl.de/usbasp/ Enige nadeel daarvan (maar dat geldt bij mijn weten voor alle USB programmers) is dat er een reeds geprogrammerde AVR in moet. Die AVR zal je dus op een andere manier moeten programmeren. Wellicht kan een collega hobbyist dat voor je doen. Of wellicht heb je nog een oude PC staan zodat je daarvoor eenmalig een simpele 3-weerstanden programmer kunt gebruiken.
Can you decode my avatar? | AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
|
alex278
|
Waarom perse USB? Met een seriele poort kom je ook een aardig eind.
Al was het alleen maar omdat --als je met eigen projectjes wilt beginnen -- een seriele poort erg handig is, en USB meteen een stuk meer ellende geeft qua ontwikkeling )lees: een FT232RL -- die alleen maar in SMD (SSOP) verkrijgbaar is -- op je printje solderen, of met redelijk lompe insteekvoeten werken.
Tenzij je natuurlijk alleen maar een laptop hebt (check: ja dus. Hrm, tsja..) [Bericht gewijzigd door alex278 op 17 augustus 2008 22:27:44]
|
psilin
|
Dank vast voor de reply's. Dat van die snelheid van het kristal helpt inderdaad al. Toch wel fijn als er gewoon '0 warnings' komt te staan.
Ik zoek dus een kant en klare progger. Later kan ik dan wel kijken om zelf kloon proggers te maken oid. Ik moet gewoon zeker weten dat de progger in orde is, anders zijn er te veel variabelen waar het bij foutzoeken in kan zitten.
Die tip van de 910 bij aavrs.nl : ligt ongetwijfeld aan mij maar bij die zaak kan ik alleen de parallele variant vinden, of een mysmartusb progger oid.
Als ik maar eenmaal op gang ben. ( en over serieel communiceren als dan niet draadloos durf ik nu nog even niet aan te denken ) [Bericht gewijzigd door psilin op 17 augustus 2008 22:53:47]
|
Babylon
|
Ik kan je de AVRISP2 zeker aanraden. Deze wordt ondersteund door AVR Studio, dus je kan gelijk aan de slag. Een officiele programmer van Atmel dus 't zit wel goed.
Ik heb 'm ook. Je kunt 'm (bijna?) niet slopen en hij werkt altijd perfect. Iets wat ik me bij die zelfbouwdingen nog wel eens afvraag.
Verkrijgbaar bij o.a. Farnell:
http://nl.farnell.com/1135517/semiconductors-tools-accessori...tid=300013
Moet je wel een paar dingen erbij kopen want je moet minstens een bestelling doen van E50 als particulier.
Groeten
Babylon [Bericht gewijzigd door Babylon op 17 augustus 2008 22:54:58]
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
|
Marcel
Golden Member
|
Die mysmartusb van aavrs.nl is een avr910 kloon met ingebouwde usb/serieel converter.
Can you decode my avatar? | AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
|