| Naam |
Bericht |
lexe
|
Hey,
ik zit met het volgende probleem:
ik wil via software geschreven in vb.net (visual studio 2005) een hoop uitgangen kunnen aansturen. Ik heb al reeds gelezen dat hiervoor schuifregisters the way to go zijn.
Nu weet ik perfect hoe ik de software zal maken en de print met alle schuifregisters en dergelijke elektronica, maar ik heb geen ervaring met het overbruggen van deze 2 aspecten.
Mijn laptop heeft enkel USB en firewire. Ik had gedacht om via een lpt poort te werken, maar helaas heb ik die dus niet. Dus denk ik nu eventueel aan een usb to lpt converter. Maar dan weet ik weer niet hoe ik dit kan programmeren in visual studio.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
Lexe [Bericht gewijzigd door lexe op 18 augustus 2008 11:16:38]
|
free_electron
|
usb to lpt werkt alleen voor printers.
je kan dat niet aansturen.
ft232 pakken en die in byte mode zetten.
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
SIMPY.be
|
"Een hoop" is natuurlijk wel vaag.
Wil je makkelijk zijn, dan kies je misschien best voor de velleman USB interface kaart.
Die kan je als je wil dan uitbreiden met schuifregisters...
|
lexe
|
Een hoop = 200/300, veel werk dus
Vandaar dat ik makkelijker ben door het via een parallele kabel te sturen rechtstreeks naar de schuifregisters.
|
free_electron
|
dus, nog eens . pak een ft232 en kleef daar je shuifregisters aan vasrt.
of pak een 2232 , dan heb je direct een address en data bus ....
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
Robbertbd
|
ik zou een picje nemen en die aan je usb poort hangen. en dan op het picje alle schuif registers er aan hangen. wat ga je precies maken als ik vragen mag.
Robbert
robotica rules :D
|
High-Voltage
|
PIC + USB = niet simpel.
Tenzij je naar de 18F reeks gaat, daar zijn er bij met een ingebouwde USB controller. Maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Ik zou ook niet weten hoe je in VB met USB poorten werkt. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 19 augustus 2008 18:43:06]
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
|
timmie
|
daar is laatst nog iets over gepost.
VB heeft HID ondersteuning anders moet je een driver en interfaceDLL schrijven.
DMX interface
|
lexe
|
quote:
Mijn vader is grote fan van modeltreinen en ik heb automatisering gestudeerd.
Om alle wissels, verlichting en dergelijke aan te sturen gebruikten we vroeger zelfgemaakte "houten dozen" (om het simpel uit te drukken) met daarop alle knopjes, schakelaars etc.
Helaas kent hij niet veel van elektronica en verandert hij veel iets aan zijn baan waardoor constant de hardware moet aangepast worden en soms opnieuw gemaakt worden. Véél werk dus.
Mijn oplossing is dus eenmalig een softwareprogramma schrijven en met de juiste hardware koppelen. Zodat het koppelen van de controle (nu software, vroeger knopjes) allemaal softwarematig gebeurd.
Principe is simpel: met het programma maakt hij de hele baan na (alle sporen en wissels en dergelijke zijn hierin opgenomen met al hun eigenschappen), en dan moet enkel nog het controle-aspect gekoppeld worden met de juiste uitgang.
Voor mij is dit gewoon wat 'training'
|
Henry S.
Moderator
|
Je kan beter een standaard protocol volgen ipv zelf het wiel heruitvinden. Of dit blijft een eenmalig projektje.
Elektuur heeft vroeg veel ontwikkeld: Edits icm Märklin.
Info en links naar dit en andere systemen: http://www.pahasoft.nl/ [Bericht gewijzigd door Henry S. op 19 augustus 2008 18:56:34]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Robbertbd
|
quote: Op 19 augustus 2008 16:59:12 schreef lexe:
[...]
Mijn vader is grote fan van modeltreinen en ik heb automatisering gestudeerd.
Om alle wissels, verlichting en dergelijke aan te sturen gebruikten we vroeger zelfgemaakte "houten dozen" (om het simpel uit te drukken) met daarop alle knopjes, schakelaars etc.
Helaas kent hij niet veel van elektronica en verandert hij veel iets aan zijn baan waardoor constant de hardware moet aangepast worden en soms opnieuw gemaakt worden. Véél werk dus.
Mijn oplossing is dus eenmalig een softwareprogramma schrijven en met de juiste hardware koppelen. Zodat het koppelen van de controle (nu software, vroeger knopjes) allemaal softwarematig gebeurd.
Principe is simpel: met het programma maakt hij de hele baan na (alle sporen en wissels en dergelijke zijn hierin opgenomen met al hun eigenschappen), en dan moet enkel nog het controle-aspect gekoppeld worden met de juiste uitgang.
Voor mij is dit gewoon wat 'training'

oke leuk projectje. bij het idee met de pic dacht ik aan een 18F4550, die heeft 40 pinnen en heeft de nodige handige modules waar onder een USB module. het voordeel van usb is dat het op praktisch iedere pc werkt. het nadeel is dat aansturing wat lastigere is. in visual basic heb ik geen idee hoe je de usb poort aan stuurt in PICbasic zit een functie. die met het nodige vogelen wel aan de gang te krijgen is.
Robbert
p.s. ik ben momenteel aan het oefenen met vb 2008 .net, als je programmatje af is. word het dan een open source progje?
robotica rules :D
|
Videomodulator
Golden Member
|
Het lijkt me dat een standaard USB-serieel convertor icm de UART van een willekeurige µC handiger is dan zelf drivers gaan schrijven, USB PID kopen/zoeken, .....
Zo programmeer je gewoon tegen een seriële poort aan, met een standaard libje kan dat eenvoudig (en je vind wellicht meer support dan voor je eigen driver).
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
|
lexe
|
Eerst en vooral bedankt voor alle replies
Robbert: ik zou niet weten waarom ik het closed-source zou maken  Ik heb nu al vlug wat in mekaar gestoken, helaas nog niks in verband met hardware aansturen.
Ik heb net op aanraden van een vriend zo'n velleman vm110 gemaakt om wat te experimenteren in vb.net. Voorlopig lukt het nog niet zo goed  Maar ik kom er wel door
|
lexe
|
Ik heb ondertussen het bordje aan de praat gekregen. Ik denk dat ik voor pic + schuifregisters zal gaan
|