| Naam |
Bericht |
xebx06x90x90
|
Heeft iemand soms een mooi schema van een 20m ssb transceiver?
|
Hugo Welther
Moderator
|
Kijk eens naar de BITX20.
Even google met BITX
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
xebx06x90x90
|
Wat zijn
\
/
\
/
? Ik dacht dat het spoelen waren.
|
Hugo Welther
Moderator
|
Over welke schema hebben we het dan?
Deze? http://www.phonestack.com/farhan/bitx.html
Dit zijn weerstanden. spoeltjes worden aangeduid met "L" trafotjes met "T"
|
xebx06x90x90
|
Ok, en wat moet er aan to PA hangen?
|
Frederick E. Terman
|
Een PA.
/e: Ja sorry hoor, dat was wat kortaf; maar het antwoord staat er in dezelfde tekening een paar centimeter onder. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 18 augustus 2008 14:54:00]
|
grotedikken
|
quote:
Een paar voeten, om mee te spelen?
Ventje ofwel ben je aan het trollen door het slechte weer ofwel snap je er helemaal niets van.
In elk geval lijk je volkomen nieuw op technisch gebied en ben je in de verste verten nog niet in staat om iets te bouwen wat ook maar lijkt op een SSB tranceiver.
In je vorige topic snap je bij een simpel drie transistorzendertje nog niet eens waar de antenne aanmoest. Als je al weet wat een antenne is.
Leer eerst eens kruipen voordat je kan lopen.
Babies die meteen willen hollen vallen na een halve meter op hun snufferd.
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
|
xebx06x90x90
|
Wat is een 'PA' dan?
|
Frederick E. Terman
|
Een power amplifier. Hier heb je er een: (niet dat rechthoekje met BITX erin, maar de rest)
|
Henry S.
Moderator
|
IC1 ook.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Frederick E. Terman
|
Ja, dat is zo! Maar die moet maar niet aan "to PA".
Zeg eens (wink wink), misschien is hier die Papst ontvanger wel op zijn plaats. Er komt vast wel een slimme programmeur/soldeerridder die hem binnenstebuiten keert, zodat je via de geluidskaart ook kunt zenden.
|
Hugo Welther
Moderator
|
Misschien is het handiger voor de TS om zich eens in verbinding te stellen met de UBA om eens na te vragen "hoe word ik zendamateur".
http://www.uba.be/
Zij kunnen de TS vast verder helpen.
|
Petalo
|
de Bitx20 is een leuk projekt, ben er sinds vorige week mee begonnen.
Het lijkt me leuk om de digitale mode's op deze band eens te gaan ondekken, vooral het Psk31 gebeuren lijkt me leuk.
Ook de uitdaging om met weinig power en bandbreedte zo ver mogelijk komen.
De meeste onderdelen kan je eenvoudig terug vinden in de rommellade's op je hobbykamer, en das wel een pluspunt van dit ontwerp...hi
GR Fred.
|
Frederick E. Terman
|
quote:
Dat is waarschijnlijk een goed idee. We kunnen het inzicht van TS nu niet goed schatten, en een leuk bedoelde opmerking kan dan een flauwe mop lijken.
Dus, TS: doe maar ineens 'jmp six bytes forward'; de koe bij de horens, steek je licht op.
|
Joost L
|
quote:
Kijk dan ook even naar de site/forum van pi4raz. Voor psk31 is die bitx20 niet stabiel (drift een beetje) genoeg. Zij hebben een mooie oplossing ervoor, plus nog andere leuke zaken.
Moet de mijne nog verder afwerken...
Joost
|
Hugo Welther
Moderator
|
Ja, we hebben een leuke hufpuf ontwikkeld, werkt ook perfect. Ook de S-meter en SWR meter.
We krijgen uit de hele wereld verzoekjes om bouwsetjes, losse PIC's en/of printjes.
73 PA2HW
bouwteam BITX20 PI4RAZ.
[edit]Voor PSK31 zou je eigenlijk ook het bandfilter iets moeten aanpassen. Dit is nu iets te breed. [Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 20 augustus 2008 13:08:20]
|
Petalo
|
ja ik volg het forum van Pi4raz al een poosje, en om eerlijk te zijn, heeft de info van deze site me over de streef getrokken...
Ook de verschillende video's op YouTube, waarin een Amerikaan uitlegt hoe het Psk31 gebeuren werkt, wekten bij mij de interesse om hier eens wat mee te gaan doen.
Heb mij vorige week ook ingeschreven op het Yahoo forum, en ben hier al een stuk wijzer geworden.
Was ook van plan om de Agc van de Pi4raz site te gaan maken, ik had begrepen dat er op deze Agc schakeling ook makkelijk een S-meter gehangen kan worden, maar dit heb ik nog nergens kunnen terug vinden, misschien dat je me hier even mee kan helpen Hugo?
Verder vindt ik het heel erg mooi om te zien, dat vele handen een heel mooi projekt kunnen maken, vooral de inzet van de amateurs op het Pi4raz forum, is buitengewoon te noemen, de ene maakt dit, de andere ontwikkeld weer dat, super!...
Verder is er toch veel onduidelijkheid, ik heb de versie 3 print geetst, en dan kan je het schema met de juiste wijzigingen moeilijk vinden, en dan krijg je problemen, je moet Q1 veranderen, en nog een paar dingen, als je dit niet weet, krijg je het nooit goed werkend aan de gang...
Verder heb ik de vfo van Pe1abe gebouwd in een los blikje, en heb deze aan de binnenkant volgeplakt met piepschuim, en de resultaten zijn goed, na 5 minuten is er nagenoeg geen verloop meer, dat vindt ik voorlopig wel goed genoeg, ik kan er altijd nog de "Huff en Puff" schakeling aan maken...hi
Ook heb ik gekozen voor de opbouw met de 7 segments uitlezing van de frequentie, ik vindt dit zelf een stuk mooier dan een lcd display, helaas moet ik nu wel de mooie optie's van het Pi4raz projekt missen...
Nou, dat was het even van mijn kant, misschien heeft iemand nog wat leuke truukjes voor dit projekt?, ik hou me aanbevolen.
GR Fred.
|
Hugo Welther
Moderator
|
@Petalo.
Uitgaande van dit schema

zet je over C1 een 6V2 zenerdiode om de spanning binnen de perken te houden.Die kan hier oplopen tot bijna 12V.
Je kan nu vanaf het knooppunt C1/R2/zener een draaispoelmetertje 50ľA-100ľA met in serie een instelpotje (100k o.i.d.) aansluiten.
Wij knopen aan dit punt de AD converter van de hufpuf.
Let op. De S-meter werkt andersom, volle schaal (6V over C1) is S0 - schaal nul (bijna 0V over C1) is 9+60
Wij hebben de QRP kits versie als deadbug gebouwd. De originele VFO daarvan is al vrij stabiel als je dit netjes opbouwt en de spoel in de was zet.
Heb hier ook nog een setje printen liggen voor V3 (de Indiaase printjes van Sunil). http://cqbitx.blogspot.com/
Voor €12,= incl. verzendkosten de printen, Q1 en "spoelset".
Voor een paar euro erbij heb je ook de LED freq. teller.
|
fred101
Golden Member
|
Ik heb de gewone bitx20 gebouwd. Dus helemaal standaard. Was mijn eerste grote project en dat viel toen niet mee. Ik zie de TS dit niet bouwen gezien de vragen.
Hij is inderdaad verre van stabiel en smal. Ik heb 1 verbinding er mee gemaakt met polen. Ik ben niet zo QRP. (behalve gisteren op 80 meter kwam ik er naderhand achter dat ik de hele tijd op 5W zat met zoetermeer.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Petalo
|
Thnx, Hugo, hier kan ik wel wat mee!
Is er misschien ook nog een schema van het smalle bandfilter, zodat ik dan 2 filters kan gaan gebruiken, 1 voor normale SSB, en 1 voor Psk31-SSB...?
GR Fred, PE2DFA
|
flipflop
|
Topic wordt een beetje gekaapt, dus ik doe ook maar mee. Iemand ervaring met de Taurus transceiver?
http://www.qsl.net/sp5ddj/taurus%20eng.htm
Ook een leuk dingetje lijkt het. Er is ook een 80m variant en de maker levert zelfs PCBs voor weinig.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
|
Hugo Welther
Moderator
|
Naar de Taurus had ik ook al eens gekeken als 80m setje.
HaJe http://www.haje.nl/ levert de onderdelen voor de Taurus.
Op de site van PD7MAA zijn wat mods te vinden voor de Taurus.
In onze afdeling zijn stel amateur bezig met de MKARS dit is een standaard 80m setje. http://myweb.tiscali.co.uk/mkars/MKARS80.htm
@Petalo. In de BITX Yahoo group staat ergens de PSK31 aanpassing voor het bandfilter. Alleen de C's aanpassen meen ik mij te herinneren.
|
Petalo
|
ja de Taurus, kwam ik later ook tegen, maar toen had ik al besloten om de Bitx20 te gaan maken, de Taurus lijkt me een verbeterde Bitx20, hij heeft in iedergeval wel een leuke agc schakeling.
Misschien ga ik deze nog eens maken, als ik de Bitx20 met succes heb afgerond...
@Hugo,
Ik zal het file's gedeelte van yahoo, nog eens door spitten, in iedergeval bedankt voor de tip.
GR Fred.
|
rob007
Golden Member
|
Zomaar wat vraagjes?
Is de BITX het aller simpelste/kleinste schema?
Is er simpeler/kleiner zo ja (link A.U.B.?)
Wat vinden de mensen die het gebouwd hebben er van?
Is er op het zelfde niveau een betere?
Vr Gr RRob. [Bericht gewijzigd door rob007 op 26 augustus 2008 16:51:30]
http://www.am-forum.nl/
|
Hugo Welther
Moderator
|
@Rob. Het kan altijd simpeler al is dat voor SSB bijna niet mogelijk.
Een BFO, balansmodulator, bandfilters en ringmixer heb je altijd nodig om een SSB signaal te maken.
Om er dan ook een ontvanger van te maken is een kleine stap.
De BITX was in eerste instantie ontwikkeld voor de lokale amateurs in India om voor een paar grijpstuivers toch QRV te kunnen zijn.
De spoeltjes in het originele ontwerp zijn op kraanleertjes en knopen gewikkeld. [Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 26 augustus 2008 17:44:13]
|