Deze verschillende kleine bordjes zijn heel praktisch. Vooral voor de gebruikers die zelf niet etsen vormen ze een heel mooie aanvulling.
Toch heb ik enkele bedenkingen over het concept. Je kunt heel lang discuseren over de samenstelling van de boardjes, wat erop komt enz. En in de praktijk zal je ervaren hoemeer verschillende gedachten hoe verder ze uit elkaar lopen. Trouwens we hebben al heel wat ideeen uitgewisseld via email over bepaalde schema's en concepten.
Maar om nu meer terzake te komen denk ik persoonijk dat er nog meer kans is op slagen als je een vrij modulaire aanpakt toepast. Interface boardjes worden op alle niveau's gebruikt, over het type controllers heen zowel PIC of AVR zowel CPLD of FPGA waarbij ook de fabrikant eigenlijk helemaal geen rol speelt. Daarom is het concept belangrijk. Hoemeer gebruikers het kunnen gebruiken hoe groter de aantallen en hoe lager de prijs.
Om dit te bereiken moeten de modules hardware onafhangkelijk zijn en toch een heel ruime mogelijkheid bieden aan functie's en vooral praktische inbouw. Een module die op de tafel ligt met rondom opgeplugde printjes is minder geschikt om definitief in te bouwen.
Vandaar dat ik nadacht om een bredere concept te kunnen gebruiken die past op alle platformen. Vooral de steeds wederkerende basis elementen van toetsen, leds, encoders display's zouden standdaard moeten kunnen gebruikt worden. Dit kan als je dezelfde methode van interface vastlegt en gebruikt. Voornaamste doel blijft low cost, eenvoudige zowel voor hardware als software.
Daarom ben ik vertrokken van de basis 74hc595 en 74hc165 lowcost ic's als output en input voor de verschillende modules. In DIL versie kosten die rond de 25 cent per stuk en ze kunnen door iedereen gesoldeerd worden, jong en oud. Alternatief bestaat de mogelijkheid om de SOL16 SMD versie ook te gebruiken wat vooral een voordeel heeft van plaatstbesparing maar spijtig gaan een aantal onervaren gebruikers last hebben om dit te solderen.
Mijn voorstel is om de klassieke serieele interface te gebruiken van clock, data en load en alle bitjes gewoon als data uit te schuiven en/of in te lezen. Dit gaat snel, eenvoudig, geen multiplexing, gewoon rechtdoor en lowcost.
Hieronder een paar mogelijke voorbeelden, sommige in DIL, andere in SMD volgens de keuze van de uitvoeder van de module:
Deze eerste module is een 8 voudige drukknop module die je nog eens kunt uitbereiden door kop aan kop montage zodat je eenvoudig naar 16 toetsen kunt gaan.
Hierbij een 8 x led module waar er ook nog eens 8 bit digitale uitgangen beschikbaar zijn via een ULN2803 driver, ook serieel aangestuurd.
Deze is een 3 voudige rotary encoder inclusief pusch schakelaar. De stand van de encoders en schakelaar worden serieel doorgestuurd naar de gebruiker waar hij verder verwerkt wordt.
Deze laatste module is een 4 digit zevensegment display. Alle bits worden gewoon serieel doorgestuurd zonder multiplexing. Hierdoor moet je geen refresch doen en is er nauwelijks software belasting.
Alle modules hebben steeds dezelfde type connector en worden op dezelfde manier aangesloten. Ze bezitten een ingangsplug en een uitgangsplig waardoor ze aan elkaar kunnen gelinkt en doorverbonden worden. In de software moet je dan het aantal te lezen of schrijven bits programmeren. Dit type interface gaat voor zowel PIC, AVR, CPLD FPGA enz. Omdat de modules afzonderlijk bruikbaar zijn kun je ze ook inbouwen in een frontplaaat of behuizing naar keuze. Je kunt flatcable gebruiken maar ook goedkopere gewone soldeerdraadjes als je heel prijs lowcost moet werken. De modules kunnen tot op een redelijke afstand verspreid gemonteerd worden.
Ik denk dat dit concept een reden tot nadenken heeft. Ikzelf ga geen modules uitbrengen maar kan ik ze niet kopen via een IA actie dan laat ik ze zelf in heel kleine aantallen maken ( zij dat dit dan een vrij dure oplossing zal zijn)
ps: alle getoonde modules zijn gewoon voorbeelden. Er zijn nog verschillende andere modules die heel interresant kunnen zijn.