Shock Media

Navigatie

Animo BreadOut bordjes

Forum > Ontwikkeling > Animo BreadOut bordjes << Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende >>
Naam Bericht
riktw

ziet er leuk uit.
alleen ik heb ooit al zulk soort bordjes voor mezelf gemaakt, alleen op expirimenteerprint.
alles kan en dat moet kunnen!
MMSoft

Handig.

Zo heb 2 printjes gemaakt met 8 Digits en een MAX7219.
(op gaatjes print).

Deze gebruik ik nog al eens, dus wie weet is daar ook belangstelling voor.

En een LCD Module compleet met contrast pot.meter.
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 18 augustus 2008 20:29:12]
Geregistreerd mikroC gebruiker
Mr GAmba
Special Member

Contrast + Achtergrond verlichting transistor ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 19 augustus 2008 18:37:13]
MAXII op voorraad ! - MAXII webshop - 3D render van je print?
electro_freakz

als ik zou mogen vragen, dat IRout ding, waar is dat voor bedoeld?
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
timmie

ofwel RC5/6 out of wel IrDa uit sturen
DMX interface
Mr GAmba
Special Member

Daarmee kan je o.a. de signalen van een standaard IR afstandsbediening ontvangen. Uitzenden van die zelfde signalen kan ook. Ook is het mogelijk om hiermee een communicatie op te zetten tussen bijv. robotjes.
MichielP
Special Member

Nuttige tooltjes.
Zijn er al prijzen bekend?
Mr GAmba
Special Member

Bij een aantal printjes staan al een richtprijs, maar die gaat waarschijnlijk nog wel iets omlaag.
Ben_

Het zijn leuke dingetjes, zeker voor dit soort prijzen.

Wat die displays betreft: misschien is het daarbij ook wel handig om ze bcd-decoder te voorzien?
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Mr GAmba
Special Member

Je bedoelt een BCD decoder voor bij de 7_segment display's of een losse om als uitgang te gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 19 augustus 2008 18:37:36]
Ben_

Voor aan de displays, zeg maar 1 unit met decoders en displays op een printje. Overigens denk ik dat je die dan niet moet multiplexen, mensen die dat gebruiken zullen denk ik meestal de segmenten ook direct via hun controller aansturen zonder bcd stap ertussen.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
djoveld

Nee, die BCD decoders kun je veel beter laten zitten. Wie een controller gebruikt multiplext ze toch en je verliest er mogelijkheden mee, min en graden (celcius) teken.
[Bericht gewijzigd door djoveld op 19 augustus 2008 16:53:33]
Makkelijk beginnen met AVR : Kijk eens op www.meeps.nl
fotoopa

Deze verschillende kleine bordjes zijn heel praktisch. Vooral voor de gebruikers die zelf niet etsen vormen ze een heel mooie aanvulling.

Toch heb ik enkele bedenkingen over het concept. Je kunt heel lang discuseren over de samenstelling van de boardjes, wat erop komt enz. En in de praktijk zal je ervaren hoemeer verschillende gedachten hoe verder ze uit elkaar lopen. Trouwens we hebben al heel wat ideeen uitgewisseld via email over bepaalde schema's en concepten.

Maar om nu meer terzake te komen denk ik persoonijk dat er nog meer kans is op slagen als je een vrij modulaire aanpakt toepast. Interface boardjes worden op alle niveau's gebruikt, over het type controllers heen zowel PIC of AVR zowel CPLD of FPGA waarbij ook de fabrikant eigenlijk helemaal geen rol speelt. Daarom is het concept belangrijk. Hoemeer gebruikers het kunnen gebruiken hoe groter de aantallen en hoe lager de prijs.

Om dit te bereiken moeten de modules hardware onafhangkelijk zijn en toch een heel ruime mogelijkheid bieden aan functie's en vooral praktische inbouw. Een module die op de tafel ligt met rondom opgeplugde printjes is minder geschikt om definitief in te bouwen.

Vandaar dat ik nadacht om een bredere concept te kunnen gebruiken die past op alle platformen. Vooral de steeds wederkerende basis elementen van toetsen, leds, encoders display's zouden standdaard moeten kunnen gebruikt worden. Dit kan als je dezelfde methode van interface vastlegt en gebruikt. Voornaamste doel blijft low cost, eenvoudige zowel voor hardware als software.

Daarom ben ik vertrokken van de basis 74hc595 en 74hc165 lowcost ic's als output en input voor de verschillende modules. In DIL versie kosten die rond de 25 cent per stuk en ze kunnen door iedereen gesoldeerd worden, jong en oud. Alternatief bestaat de mogelijkheid om de SOL16 SMD versie ook te gebruiken wat vooral een voordeel heeft van plaatstbesparing maar spijtig gaan een aantal onervaren gebruikers last hebben om dit te solderen.

Mijn voorstel is om de klassieke serieele interface te gebruiken van clock, data en load en alle bitjes gewoon als data uit te schuiven en/of in te lezen. Dit gaat snel, eenvoudig, geen multiplexing, gewoon rechtdoor en lowcost.

Hieronder een paar mogelijke voorbeelden, sommige in DIL, andere in SMD volgens de keuze van de uitvoeder van de module:

Deze eerste module is een 8 voudige drukknop module die je nog eens kunt uitbereiden door kop aan kop montage zodat je eenvoudig naar 16 toetsen kunt gaan.

Hierbij een 8 x led module waar er ook nog eens 8 bit digitale uitgangen beschikbaar zijn via een ULN2803 driver, ook serieel aangestuurd.

Deze is een 3 voudige rotary encoder inclusief pusch schakelaar. De stand van de encoders en schakelaar worden serieel doorgestuurd naar de gebruiker waar hij verder verwerkt wordt.

Deze laatste module is een 4 digit zevensegment display. Alle bits worden gewoon serieel doorgestuurd zonder multiplexing. Hierdoor moet je geen refresch doen en is er nauwelijks software belasting.

Alle modules hebben steeds dezelfde type connector en worden op dezelfde manier aangesloten. Ze bezitten een ingangsplug en een uitgangsplig waardoor ze aan elkaar kunnen gelinkt en doorverbonden worden. In de software moet je dan het aantal te lezen of schrijven bits programmeren. Dit type interface gaat voor zowel PIC, AVR, CPLD FPGA enz. Omdat de modules afzonderlijk bruikbaar zijn kun je ze ook inbouwen in een frontplaaat of behuizing naar keuze. Je kunt flatcable gebruiken maar ook goedkopere gewone soldeerdraadjes als je heel prijs lowcost moet werken. De modules kunnen tot op een redelijke afstand verspreid gemonteerd worden.

Ik denk dat dit concept een reden tot nadenken heeft. Ikzelf ga geen modules uitbrengen maar kan ik ze niet kopen via een IA actie dan laat ik ze zelf in heel kleine aantallen maken ( zij dat dit dan een vrij dure oplossing zal zijn)

ps: alle getoonde modules zijn gewoon voorbeelden. Er zijn nog verschillende andere modules die heel interresant kunnen zijn.
FPGA voorbeelden , fotoopa Pbase
Mr GAmba
Special Member

@Fotoopa, het idee om de losse bordjes serieel aan te sturen is zeker wel een goede. Vooral omdat het voor drukknoppen en LED's vaak niet heel tijd kritisch is, en 7_segments display's kunnen dan makkelijk aangestuurd worden.

Voor elektronica als IR zend/ontvangers wordt dit waarschijnlijk wat lastiger.
trix
Golden Member

ik heb ook wel intresse in meerdere van dit soort bordjes, volg dit met grote intresse.

wat ook een reuze handig bordje zou zijn is een verloop van 10 polig boxheader ---> breadboard opname.
Met name om externe printen op een simpele manier met een breadboard te verbinden
eigenwijs = ook wijs
fotoopa

Ja dat klopt! Er blijven een aantal functie's die eerder voor de basis bedoeld zijn. Daarbij horen RS232, USB2, IRDA enz. Dit zijn de doorgaans snellere hardware functie's. Vandaar dat ik er vanuit ga dat juist die functie's dan wel op een basis unit zitten. Dit kan zowel terug op PIC AVR CPLD FPGA zijn.

LCD display kan dan weer op de serieele manier hoewel ik daar een extra lijn voor het E signaal zou voorzien. Dit verhoogt enorm de snelheid en vereenvoudigd de software.

PWM kan in beide gevallen bruikbaar zijn. De meeste kunnen ook via de hc595 serieel verwerkt worden maar in bepaalde gevallen zal het dan weer beter gaan via directe aansturing

I/O kan in 2 toepassingsgebieden. Tot max 10 Khz is het serieel perfect haalbaar ( 100usec) moet het sneller dan maar terug direct op de basis.

Een CPLD (MAXII) is opzich supersnel. Alle serieele interfaces zijn dus waar anders heel veel lijnen nodig zijn zouden zijn zoals aangehaald in mijn voorbeelden. Met 4 lijntjes haal je nu gewoon alle data binnen. Omdat er zo weinig nodig zijn kan je het I/O gezien overal op aansluiten.

Als er een controller gebruikt wordt (AVR, PIC) laat hem dan master spelen voor het uitlezen van de data. Hij leest de toetsen ( ze zijn niet gemultiplexd waardoor er zelfs multiple gelijktijfig kunnen/mogen gedrukt worden ( zoals CRTL, SHIFT functie's) De controller kan voorbewerkingen doen en bepaalde informatie weer doorstromen naar de CPLD/FPGA board. Maar hij kan ook stand alone werken met dezelfde periferie. Basis is en blijft het doorlussen/linken van alle serieele signalen en in minder dan 10use gaat de controller alles doorstromen. Je manier van programmeren is een beetje anders maar het is veel overzichtelijker. Ophalen en doorgeven kan geregeld worden op interrupt basis.
fotoopa

quote:
Op 19 augustus 2008 20:18:28 schreef trix:
wat ook een reuze handig bordje zou zijn is een verloop van 10 polig boxheader ---> breadboard opname.
Met name om externe printen op een simpele manier met een breadboard te verbinden

1 of 2 stuks 595/165 shiftregisters met de serieele interface op het printjes en de 10 polige boxheader en je kunt informatie ophalen en aanvoeren op je breadboard. In de controller slag je die data op in een buffer (RAM). Je hoofdprogramma gaat daarna die data oppikken en verwerken.
djoveld

Ik denk dat het idee van fotoopa een beetje voorbij gaat aan de kracht van Mr Gamba zijn oorspronkelijke plan. Dit was namelijk zo klein mogelijke boardjes die je direct in een breadboard kunt prikken.

Fotoopa zijn idee zie ik ook wel wat in hoewel ik dan weer liever I2C ic's zou kiezen in plaats van schuifregisters. RTC, I/O expander, PWM enzo. Maar daar kan ik dan net zo goed MEEPS boardjes voor maken, die zijn al wel in ontwikkeling, de RTC en de I/O expander zijn de ontwerpen al voor klaar, maar komen pas op zijn vroegst over ongeveer twee maanden op mijn site omdat ik tussendoor vier weken op vakantie ben en daarna pas weer mijn site goed ga oppakken.

Ik vind juist die LED's, schakelaars en displays erg goed omdat je ze zo in een breadboard kunt prikken en alle aansluitingen dan direct gemaakt zijn inclusief spanning...
[Bericht gewijzigd door djoveld op 20 augustus 2008 10:36:54]
fotoopa

Mijn voorstel is niet zozeer gebaseerd op breadbord toepassingen maar voor directe inbouw toepassingen. Je hebt steed weer een display nodig, toetsen, drukknoppen, rotary encoders, led aanduidingen ... en die modules, eenvoudig en vooral goedkoop wens ik niet telkens opnieuw te maken. Voor die interfaces is I2C veel te duur en nodeloos complexer. Voor typische toepassingen waar je al I2C interfaces hebt belet er niets dit toch toe te passen. De meeste controllers hebben dit standaard op de chip.

Ook in combinatie met de MAXII of DE1 board zijn mijn bedieningsmodules bedoeld.
Mr GAmba
Special Member

@fotoopa, voor bijvoorbeeld de rotary encoders, hoe zorg je ervoor dat je geen stappen gaat overslaan? Is het dan gewenst om zo vaak mogelijk te pollen (continue de schuifregisters uitlezen), of een soort interrupt te genereren (maar dan heb je een bus structuur nodig).

@fotoopa, de rotary encoders, in welke library staan die?

@djoveld, die MEEPS bordjes zijn ook wel leuk, maar hebben naar mijn idee wel het nadeel dat je ze niet kan hergebruiken. D.w.z. de grote stukken printplaat rondom weerhouden je van het gebruik in frontplaten en inbouw. En dat is iets wat ik wel belangrijk vind.
[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 20 augustus 2008 11:42:56]
fotoopa

Het is de bedoeling 100 tot 200 maal per seconde alles in en uit te lezen. Dit is meer dan voldoende om iedere verandering te kunnen verwerken, ook voor de rotary encoders. de meesten hebben 16 of 24 impulsen per toer. Je gaat daar niet gaan aan draaien met 10 tr/sec! (of 600 tr/min).
De leesroutine trekt zich verder niets aan wat hij leest. Steekt gewoon alle bitjes in een buffer en haalt ze uit een buffer voor de outputs. Je main programma gaat die informatie in alle kalmte gaan verwerken.

Ik heb de test gedaan met de DE1 board en daar de 595/165 shiftregisters ingeprogrammeerd. Een ATtiny2313 streamde de bitjes naar het display en de 18 leds en las alle switchen en toetsen uit.

In al mijn toepassinge met de DE1 of MAXII boardjes staat de scan clock op 10 msec, komt overeen met 100 x uitlezen per seconde, ook de encoders en dat werkt perfect en vooral heel eenvoudig. Voor de ATtiny2313 is de cpu belasting enorm laag.

encoder staat in de lib: piher
djoveld

quote:
die MEEPS bordjes zijn ook wel leuk, maar hebben naar mijn idee wel het nadeel dat je ze niet kan hergebruiken.

Dat hergebruiken is juist de basis van die MEEPS boardjes, ik heb er die zijn al zo'n 25 jaar oud en die gebruik ik nog geregeld. Maar ik begrijp wat je bedoelt, ze zijn echt bedoeld als fast-prototyping tools; om even snel een schakelingetje in elkaar te drukken. Dus niet om uiteindelijk in een ontwerp vast ingebouwd te worden, ik merk dat daar toch wel behoefte aan is gezien de vragen over schroefgaten en dergelijke
Er zitten nog wel wat mogelijkheden in die nog niet op de website staan zoals het stacken van de boards, dat heeft ook nog niet zoveel zin omdat ik er nog maar vier heb laten produceren; komt nog wel...

Ik heb dat systeem in mijn MTS tijd ontworpen en ik heb er zelf tientallen versies van, die oude printen heb ik allemaal zelf geetsd. Ik heb het systeem al die jaren vrij geregeld gebruikt en het was altijd weer een verademing boven het breadboard gepriegel, standaard schakelingen hoef je dan niet steeds weer op een breadboard te zetten (MAX232 enzo). Wat op de website staat is eigenlijk een herontwerp nu het laten maken van professionele printen betaalbaar is geworden. Om wat grotere aantallen te kunnen laten maken en dus de kosten te kunnen laten zakken verkoop ik ze ook via de site en om dezelfde reden ook de onderdelen die erop zitten.

@Mr Gamba: Als je je boardjes gaat laten maken kun je ze ook als een panel laten maken, dan kunnen alle ontwerpen in een productieserie gemaakt worden; drukt de kosten enorm. Ik heb op dit forum gelezen dat Wouter van Voti dat zo doet met die adapterprintjes, ik dacht bij futurlec.
[Bericht gewijzigd door djoveld op 20 augustus 2008 12:59:19]
Mr GAmba
Special Member

Idd, het ging mij meer om het schroefgaten verhaal. Maar hergebruikbaar was idd een verkeerde term .
Zonnepaneeltje
Golden Member

Animo voor de ledout, 7 segmout en RS232out.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
ngielen

Heb interesse in deze BreadOut bordjes:
-LEDOut
-BtnOut (bij mij springen de knopjes vaak uit het bordje)
-PowerIn
-Flat(cable)Out
De paneel bordjes van fotoopa zijn ook interesant.
Het zevensegment display graag in 6 digit uitvoering.
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende >>