Shock Media

Navigatie

Vraagje over speakerkeuze

Forum > Audio > Vraagje over speakerkeuze
Naam Bericht
gitaarstudentje

Goeiedag,

Ik ben momenteel een beetje aan het experimenteren met kleine versterkertjes en wil eens een gitaarcombo maken. Nu vraag ik me af hoe je je speaker moet gaan kiezen?
- Welk frequentiebereik?
- Vermogen?
- Impedantie, enz.

Weet er iemand soms een goeie uitleg staan over de keuze ervan of kan iemand het gewoon zeggen?

alvast bedankt!

/e: Het is om zowel een basversterker als een gitaarversterker te maken.
Ben ik juist als ik gewoon het frequentiebereik van een gitaar neem ? (niet dat ik meteen weet hoe'k het moet vinden maar dat zal wel ergens staan... )
[Bericht gewijzigd door gitaarstudentje op 18 augustus 2008 18:24:15]
www.schematheek.net finally back online! || www.zatar-electronics.be
gitaarstudentje

Niemand? ...
Ledlover

Voor een basversterker moet je imho meer vermogen hebben en een frequentiebereik dat verder naar beneden gaat.

Wat is het doel? Oefenversterkertje waarvan niemand last heeft? Flink versterkertje waarmee je in huis behoorlijk wat geluidsdruk kan produceren? Dikke versterker voor bij repetities?

Voor gitaar zit je prima met een stevige breedbander, voor basgitaar moet je een flinke woofer hebben erbij. Fuzzbass weet meer over het basgebeuren hier.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op 19 augustus 2008 19:37:38]
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
gitaarstudentje

Het is de bedoeling van allebei een versterker te maken voor in huis, maar later dan ook voor te repeteren...
6502

Over gitaarversterkers en de bijbehorende speakers is moeilijk iets te zeggen in algemene termen.

Bij een normale audioversterker wil je (meestal toch) een zo transparant mogelijk geluid, geen vervorming dus. Het signaal wat er in gaat moet er ook weer precies zo uitkomen, alleen een stuk harder.

Bij een gitaarversterker is dit niet zo, daar wil je (meestal toch) juist een bepaalde kleuring aan je geluid geven. Vandaar dat de meeste gitaarversterkers echt absurd slechte versterkers zijn (voor de normale mens): ze vervormen, clippen, al dat soort dingen. Maar dat geeft dus juist die gezochte klank voor de gitarist. Ook bij de speakers zie je dat. Die zijn ook niet "kleurloos", en je kunt uit vele typen en merken kiezen voor even zo vele klankkleuren. Wat je mooi vindt, dat zul je zelf moeten uitproberen: veel luisteren, veel proberen.

Wel is het in het algemeen zo dat gitaarspeakers goed tegen een stootje kunnen, zowel mechanisch als elektrisch. Ik vermoed dat een mooie hi-fi woofer bij je eerste powerchord z'n conus los in de kast heeft liggen.
edit: de mannen van ax84.com denken dat ook

Ik zou bijna aanraden om eerst eens goed na te denken welke 'sound' je zoekt, daar dan je versterker op te baseren en daarna pas over een bijpassende speaker na te denken.
[Bericht gewijzigd door 6502 op 19 augustus 2008 22:11:05]
Fuzzbass

Gitaarspeakers worden speciaal voor dat doel gemaakt, dus als je een "killer" sound zoekt voor gitaar, ga dan kijken bij de bekende merken Celestion, JBL, Jensen, Peavey, etc. Deze geven het geluid dat veel gitaristen zoeken, omdat ze een heel eigen karakter hebben. Deze speaker geven ook ongelofelijk veel herrie voor het vermogen dat ze hebben. Het versterkergedeelte moet een voortdurend clippend signaal aankunnen, en het vermogen moet gelijk of lager zijn dan het vermogen van de speakers.

Bij basgitaar ligt dat helemaal anders. Daar wil je zo veel mogelijk lucht verplaatsen en het zo clean mogelijk houden. Tenzij je de ouderwetse "Ampeg" sound zoekt. Maar dan nog is het een andere tak van sport. Bovendien heb je 5 tot 10 keer zoveel versterkervermogen nodig, maar de versterker mag tot 4 keer zoveel vermogen hebben als de speakers.

Hieruit kun je afleiden dat het moeilijk is (maar niet onmogelijk) om één combo te maken dat goed klinkt op gitaar EN basgitaar.
| Elektronica: Fuzzcraft | Fotografie: Fuzzphoto |
hadv
Golden Member

Kijk eens op www.gitaarmarkt.nl of op www.marktplaats.nl (muziekinstrumenten, versterkers, gitaar), daar wordt van alles aangeboden, waaronder losse speakers.
De merken die Fuzzbass noemt zijn zonder meer goed, maar het is heel moeilijk om te bepalen wat jij het mooiste geluid vindt. En dan is er per merk ook nog eens een enorm verschil, een Celestion Greenback klinkt totaal anders dan een G12-75 (en kost ook veel meer).
Het zelf bouwen van een gitaar/basversterker moet je alleen doen als je dat gewoon leuk vindt. Er zijn er namelijk ontzettend veel te koop voor een prijs waarvoor je zelf eigenlijk niet kunt bouwen.
Voor basluidsprekers: Peavey Black Widow, JBL en Electro Voice, 15 inch, dat zijn toch wel de kampioenen (maar zijn ook stervens duur al kun je ze soms "goedkoop" 2e hands vinden).
Zoeken in topic