| Naam |
Bericht |
STEFF
|
heb een laptop gekregen (defect scherm ?);
Het scherm licht niet meer op.Heb het scherm voorzichtig kunnen openen,en onderaan zit een smal printplaatje,met een ingang en een uitgang.Kan mij iemand zeggen welke spanning erstaat op dekleine stekker,(een rood en wit draadje)?Het is een medion model wid 2000
vgr
willy
|
ikkez
|
ik heb hier een dingetje en t rammelt een beetje weet iemand wat t probleem is ???
Steff een medion wid 2000 open schroeven is voor niemand dagelijkse kost teminste dat zou de kwaliteit van t product erg te min doen
laat staan dat iemand dan al weet welke spanning er staat op 2 draadje die aangesloten zijn op een smal printje
als je dat wil weten kan je beter je voltmeter pakken dat is minder werk dan iets posten op t forum
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
|
STEFF
|
Ikkez sorry maar ik vraag u geen zever,ik heb gewoon een vraag gesteld?Er zijn geen domme vragen, maar wel domme antwoorden,!
vgr
|
JuuL
Special Member
|
Er valt wel wat zinnigs te zeggen over het smalle printje...
Waarschijnlijk de inverter, hier staat hoogspanning en je hebt een aardige kans dat deze defect is.
Een voltmeter pakken en meten zonder ook maar enig benul te hebben wat je moet meten heeft geen zin. [Bericht gewijzigd door JuuL op 18 augustus 2008 20:01:20]
Kijk uit voor neppe transistoren!
|
Twabi2
|
Sowieso, laptops met een defect scherm zijn 99% zeker voor de schroothoop, maar met wat meer info kunnen we je misschien wel helpen.
En je hebt gelijk, er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden... zoals jouw 2e post bijvoorbeeld.
ikkez zegt enkel dat er te weinig info beschikbaar is in je post, en jij blaft hem af.
Heel vriendelijk, petje af [Bericht gewijzigd door Twabi2 op 18 augustus 2008 20:05:46]
The Space Shuttle Simulator
|
SparkyGSX
|
Ik kan de reactie van Ikkez ook niet plaatsen, eigenlijk.
Het lijkt me toch een normale vraag voor iemand, die blijkbaar nog niet zoveel ervaring heeft met dergelijke zaken. Daarbij kan ik me niet herinneren dat hij benoemd is tot vertegenwoordiger van alle leden van CO.
@TS: ik heb een medion laptop staan met precies hetzelfde probleem. bij mij zaten op dat printje ook de status LEDs, en er zat een kabeltje aan met een vreselijk klein connectortje met veel te veel draadjes. Ik heb er nu een losse inverter achterop gezet met ducttape, die wel extern gevoed moet worden. Ik heb geen idee waar het ding vandaan komt (is alweer een paar jaar geleden), maar hij kostte nog geen 4 euro.
Ik neem aan dat je de rode en witte draad naar de CCFL's bedoelt. De spanning daarop zou ergens tussen de 120 en 450V moeten liggen, tenminste, dat is wat ik aan CCFL converters vind bij Farnell.
EDIT:
Twabi2: alsof Ikkez erg vriendelijk was dan. Ik vind de reactie van de TS nog best beschaafd na zo'n minachtend bericht. [Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 18 augustus 2008 20:15:47]
|
Henry S.
Moderator
|
quote: Op 18 augustus 2008 19:39:34 schreef ikkez:
ik heb hier een dingetje en t rammelt een beetje weet iemand wat t probleem is ???
Steff een medion wid 2000 open schroeven is voor niemand dagelijkse kost teminste dat zou de kwaliteit van t product erg te min doen
laat staan dat iemand dan al weet welke spanning er staat op 2 draadje die aangesloten zijn op een smal printje
als je dat wil weten kan je beter je voltmeter pakken dat is minder werk dan iets posten op t forum
Post niet als je niets nuttigs te melden hebt.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
STEFF
|
SPARKY bedankt,het is juist dat hetgeen ik juist wou weten.Nu ben ik al heel wat verder,want de spanning die ik hier meet is maar 18volt,dus hier klopt iets niet!
In alle geval van harte bedankt.
vgr
willy
|
Lucky luke
|
hoezo zou die 18V niet kloppen? als je dat meet op de uitgang van de ccfl-converter dan klopt het inderdaad niet, maar ik weet niet waar je meet.
als het scherm defect is en gewoon puur zwart is het inderdaad waarschijnlijk de backlite. Dus de ccfl-converter.
Als je met een lamp op het scherm schijnt, zie je dan nog wel iets? Zoja is het de backlite. het kan zijn dat je echt goed moet kijken wil je iets zien (of een fellere lamp pakken). Zie je echt niks dan is er wat anders loos.
Als het de ccfl converter is dan kun je dat oplossen zoals sparkyGSX. [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 19 augustus 2008 13:34:55]
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
|
ikkez
|
Rustig maar mensen de post gaan nu meer over mijn reactie dan over de vraag van steff
t was niet zo heel beroerd bedoeld maar ik bedoelde er idd mee dat er nogal weinig info stond
idd als het de ccfl converter is dan is 18 volt op de uitgang niet goed maar op de ingang zou dat best kunnen dus let op op welke kant je dat gemeten heb.
en voor de rest wachten we ffies op antwoord op Lucky luke zn post
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
|
STEFF
|
het is dus degelijk aan de converter(waar het stekkertje met de rood-witte draad in zit)dat ik maar 18volt meet.Dus weet ik nu wat de oplossing is,die van sparky.
lucky luke ook van harte bedankt voor de tips.
vgr
willy
|
Lucky luke
|
"stekkertje met rood witte draad" wil nog niet zeggen dat daar 200nogwat volt op moet staan, de powerled in mijn PC zit ook vast met een stekkertje met rood/witte draad*.
Is het de draad die naar de ccfls's loopt? zoja, dan is die 18v inderdaad niet goed. Is het de draad die tussen een ander printje en de ccfl converter zit, dan kan het best goed zijn.
Waarom ik er zo over doorga is dat als het niet de draad naar de ccfls is, en die 18v eigenlijk prima is, maar je er toch een ccfl converter op aansluit, dat je dan 200nogwat volt op een draad zet waar 18V op hoort te staan, met alle gevolgen van dien. ik moet leren korte zinnen te maken...
*= en daar ga ik dus ECHT geen ccfl converter aan hangen ipv die led... Dahag mobo [Bericht gewijzigd door Henry S. op 19 augustus 2008 19:00:33]
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
|
STEFF
|
lucky luc
het is wel degelijkde voeding van de ccfls's en er staat op connector ook opgelet "hoge spanning",maar toch bedankt cvoor de opmerking!
vgr willy
|
H-Lab
Golden Member
|
@STEFF, heeft de laptop een aansluiting voor een extern scherm? zo ja probeer dan eerst eens of het wel zin heeft om z,n eigen scherm te repareren.
Anders ben je dagen bezig met het scherm en dan blijkt de laptop overleden!! al je werk voor niets.
Gr. Hans
Een buizeneindtrap dat is pas sound!!
|
Lucky luke
|
zonder extern scherm kan dat ook al: scherpe lamp op het ingebouwde scherm en kijken.
|
STEFF
|
Hans ein delijk wat tijd gevonden om eens te controleren met een tweede scherm en inderdaad niets!HEB nadien eens de proef gedaan met een inverter van een scanner, en daarmee licht het scherm wel op,dus de conclusie?laptop zelf defect.In allegeval jongens allemaal bedankt voor de goeie tips.
vgr willy
|