| Naam |
Bericht |
Pietdepiet
|
24V AC. Oftewel gewoon wisselstroom. Komt zo uit de trafo zetten
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Technojunk
Member
|
Je moet een trafo hebben van 24VAC bij 2.5A
Pietdepiet was me voor [Bericht gewijzigd door Technojunk op 19 augustus 2008 21:42:14]
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
|
bassie-
|
Je bent 14 en je begint net zo te lezen. Koop dan geen bout voor 100E. Koop een simpel dingetje met 1mm punt. Daar kan je een tijdje mee voor uit. Als je aankomt bij smd kan je altijd nog verder kijken.
Steek het geld dat je over hebt (~75E) in een goed boek over elektronica en in een voorraadje onderdelen.
Uit een goed boek kan je veel leren en gewoon de voorbeeldjes na bouwen. En veel onderdelen ga je nodig hebben. Er gaat altijd wat stuk.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Dus gewoon de Antex aanhouden, prima bout.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
alex278
|
Eens; toen ik veertien was liep ik nog vrolijk onderdelen uit te poken met m'n soldeerbout. Koop dan een simpel boutje met een fijne punt (25W).
|
alex278
|
quote:
D'r is een bepaald type hobbyisten die alles op een koopje wil, en daarbij perfecte kwaliteit verwacht. Tsja, zo werkt 't nu eenmaal niet.
OTOH, als TS meteen had gezegd dat-ie 14 is, dan had ik 't wel beter kunnen plaatsen (sterker nog, dan vind ik 100 euro wel een groot bedrag; toen ik zo jong was had ik alleen bij uitzondering zo'n budget).
|
pientertje
|
NOu ik dacht dat als ik nu een goeie bout kocht dat ik die nog 10 jaar kon gebruiken. Maar gewoon bij mijn antexje houden. [Bericht gewijzigd door pientertje op 20 augustus 2008 08:17:41]
|
pientertje
|
Ik heb nu eens met de grote sint overlegt  En wij zijn samen op de weller whs40 gekomen. (ja, het is een rooie) IS dit wat?
|
vdbeke
|
Laten liggen die handel, spaar maar even door voor een andere (betere) bout.
Je moet het forum maar eens afzoeken naar dat type, je zal weinig positiefs lezen.
EPR, producent van didactisch materiaal, aluminium reclame frames http://www.epr-online.be/
|
pientertje
|
Ik vond wel aardig wat positiefs hoor. En alleen dat ie wat weinig vermogen heef, maar dat is niet zo erg. Bovendien vind de sint/vader onzin om meer dan 100 eurie voor een soldeerbout uit te geven ( dat is wel 200 gulden!!! zegt ie dan). Als jullie een argument hebben dan hoor ik het graag.
|
VanDee
Golden Member
|
Je kan dan beter de ERSA RDS80 nemen (krijgen), dan heb je tenminste wat.
Mischien combineren met het kerst cadootje als dat mogelijk is.
Een fractie duurder (103 Euro) hier .
En guldens bestaan trouwens niet meer sinds 2001, maar ik begrijp dat je vader een van de oude stempel is, zeker in deze economische tijden is het oppassen. [Bericht gewijzigd door VanDee op 24 november 2008 18:22:45]
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
|
Technojunk
Member
|
Niet aan beginnen die bout!
Argument(en)
Spaar dan even verder voor een goede 2e hands weller.
Maar een conrad-station werkt ook perfect! heb er zelf vele jaren plezier van gehad. [Bericht gewijzigd door Technojunk op 24 november 2008 18:25:38]
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
|
pientertje
|
deze?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=813123
Is conrad nou zo duur? [Bericht gewijzigd door pientertje op 24 november 2008 18:25:37]
|
vdbeke
|
Hier op het forum zwerven een paar foto's rond van de bout die door het warm worden helemaal gekrimpt is waardoor de punt niet meer te vervangen was. Bij het willen vervangen van de punt is heel de bout kapot gegaan (uiteen gebarsten).
Ik heb op het moment de Aoyue 936, is helemaal niet zo duur en bevalt me tot nu toe goed (één jaar in gebruik en wordt weekendelijks gebruikt), alleen wordt het handvat warm bij langer dan 5h aan één stuk gebruik. Meningen zijn hier op het forum verdeeld.
Als je echt iets goed wil, raad ik je de WS81 aan. Deze gebruiken we op school, is op minder dan 15s 350°C en licht heel goed in de hand. Er is nog geen enkele gesneuveld.
EPR, producent van didactisch materiaal, aluminium reclame frames http://www.epr-online.be/
|
Tommyboy
|
Ikzelf ben ook in het bezit van een Aoyue station, en ben er zeer tevreden over.
"Error: To many errors" aldus ModelSim. -- Interesse in de Elex DVD of Elektuur 1990-1999 DVD voor een leuke prijs? Mail me!
|
Sine
Moderator
|
Rode weller is wegblijven !
Dat is speelgoed wat zelfs voor thuis net niet acceptabel is.
Als je onder de 100 euro wilt blijven voor een 'echte' bout blijf ik bij mijn tip, een Weller TCP-S met een losse trafo
Daar zul je zeker geen spijt van krijgen.
Ik heb hier okaphone als voorbeeld genomen omdat ik die het eerste tegenkwam met google, maar op andere plaatsen zijn die ook zeker te krijgen. [Bericht gewijzigd door Sine op 24 november 2008 19:10:53]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
danielv
|
zelf heb ik deze: top station
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=345111
Spanning 230 V~
Vermogen 48 W
Gewicht 1,58 Kg
Temperatuur 150 … 450 °C
Afmetingen 185 × 100 × 170 mm
Kenmerken:
- temperatuurinstelling
- LCD display met digitale uitlezing van temperatuur
- vooraf ingestelde temperatuur wordt weergegeven op de LCD
- on/off schakelaar
- keramisch verwarmingselement met temperatuursensor
- standaardpunt (meegelev.): 1.6mm
Specificaties:
- max. vermogen van het verwarmingselement: 48W
- temperatuurbereik: 150 - 450°C
- soldeerbout: 24V AC
reservesoldeerbout: VTSSC40N/SP
|
Sine
Moderator
|
De vorm van de behuizing wilt duidelijk weller zijn ... maar is het zeker niet, de boutjes van dat station zijn vergelijkbaar met de velleman boutjes ( als ze al niet uit de zelfde fabriek komen )
Ik ben er geen fan van.
|
bassie-
|
Sine, wat voor plugje zit er aan de weller? Din? Waar haal je die krengen?
Als je dan toch zo'n boutje koopt, neem dan gelijk een leuk setje puntjes erbij.
|
Sine
Moderator
|
3 polige din in 180 o een erg standaard stekkertje dus.
Setjes met puntjes voor deze ( en andere weller boutjes ) staan regelmatig op ebay voor erg leuke prijzen.
Maar in de praktijk gebruik ik eigenlijk maar twee puntjes. [Bericht gewijzigd door Sine op 24 november 2008 19:30:40]
|
Tidak Ada
|
quote:
Maar de trafo heeft wèl gescheiden wikkelingen en een statische afscherming.
De mijne uit de jaren 70 (korenblauwe behuizing en zwart handvat) doet het nog steeds
|
Sine
Moderator
|
Dat klopt, een twee-kamer EI trafo.
En ze zijn inderdaad onverwoestbaar, ik heb de mijne een goede 15 jaar en hoewel hij niet meer op de werkbank staat wordt hij nog steeds regelmatig gebruikt.
|
msicaron
|
Ik heb nu ook al enkele maanden de 936 die eerder vermeld werd. Het handvat wil wel wat warm worden na lang gebruik, maar ik heb hier nog geen last van gehad.
Verder leuke station om mee te werken; snel warm en degelijk gebouwd. Ook de punten houden op het eerste zicht goed stand.
(je krijgt er bij eleshop ook een reserve verwarmingselement bij.. )
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
|
pientertje
|
quote:
Die heeft mijn elektroboer ook staan voor 75 euro. Die aoyue is dat geen Chinese troep waarvoor ik veel gewaarschuwd ben?
|
Solfur_
|
Wat is er dan zo slecht aan de "rode Weller"?
Ik heb zelf al een 6 tal jaar een SPI27 die toen 20 euro gekost heeft.
Na 48 uur aan 1 stuk opstaan,
paar keer op de punt laten vallen,
prut van de punt krabben met een mes,
meerdere keren afkoelen in een emmer water (school gebruik, snel inpakken na de les),
tot zelfs behuizingen open smelten,
en nog vele andere mishandelingen gebruik ik nog steeds de eerste punt.
Soldeert nog steeds evengoed (misschien wel even slecht) als de eerste dag.
Enige nadeel eraan is dat de punt soms loskomt maar ach, beetje krom wringen en terug erin proppen en hij zit weer vast
Misschien toch eens tijd om eens te ontdekken wat een echte soldeerbout is
|