| Naam |
Bericht |
telematic
|
wie kan mij helpen kennis op te doen met eenvoudige software om PLC te leren programeren.
ook aan vullende informatie is welkom
met vriendelijke groet van martin
|
morc
|
Niemand behalve jezelf 
eenvoudig zal het niet worden, dat is het gewoon niet als je verder wil komen dan een knipper lampje.
Zoek even op morc op deze site daar staan diverse links naar informatie die je zoekt.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/60293
alvast een begin. [Bericht gewijzigd door morc op 19 augustus 2008 22:16:33]
waar rook is, is het electronica experiment mislukt.
|
karatekid
|
Eenvoudig vind ik de step7 reeks van siemens wel. Je moet dan wel grafisch programmeren. Maar timers enzo is echt snel geleerd en simpel.
Normaal heb ik hier nog een cursus digitaal liggen, dus als je wil neem even contact op dan ga ik hem zoeken...
mvg [Bericht gewijzigd door karatekid op 19 augustus 2008 23:40:12]
Red een boom, eet een bever
|
GJ_
Moderator
|
quote:
Als je wil leren PLC's programmeren kun je beter beginnen met AWL. Van LAD en FUP leer je niks.
Maar hoe kun je met ruim 20 jaar ervaring kastenbouw en dergelijke gewoon nog helemaal niks van PLC programmeren weten?? [Bericht gewijzigd door GJ_ op 20 augustus 2008 07:57:44]
www.xj3.nl
|
Arjan Swets
Special Member
|
Ik denk dat het niet echt te leren is....
tis net als schrijven.... we kunnen allemaal schrijven... maar een boek schrijven zijn er een stuk minder....
PLC programmeren...tja...denk dat je het een beetje in je moet hebben.... en dan maakt het eigenlijk niet uit of het in Ladder,Structured Text,sfc moet. Je kan in alle talen het zelfde voor elkaar krijgen...
Denk dat je gewoon met een PLC moet gaan "spelen" en kijken hoe het gaat....
@GJ_: zeker een siemens man? een omronprogrammeur weet niet eens wat AWL of FUP is...
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
|
GJ_
Moderator
|
quote:
Houden we het wel even serieus
Omron is natuurlijk niet slecht maar in de industrie zitten ze er over het algemeen niet op te wachten, het zijn typisch PLC's die door prijsvechtende machinebouwers gebruikt worden. En leren programmeren op een Omron is leuk maar het verkleint je markt nogal.
Dus iemand die wat van PLC's wil leren kan niet om S7 heen, in europa tenminste.
www.xj3.nl
|
DE OLDE
|
En toch blijf ik anti-siemens, in mijn ogen blijven het relaisbesturingen die zo overgezet zijn op electronica. (Bauwstein zus en bauwstein zo) Neemt niet weg dat er heel veel zijn (Helaas in mijn visie). Programmeren moet je met name leren door te doen. Elke PLC heeft zijn eigen nuksen en toeters en bellen. Maar een vreemde is vaak een half uur bloed , zweet en tranen en dan begin je hem een beetje te kennen. Ik ben zelf al jaren enthousiast over Hitachi.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
|
Jorn
|
quote:
Klopt, Siemens is de meest gebruikte in europa, hoewel ik merk dat er steeds meer Mitsubishi toegepast word.
Misschien omdat de support net iets beter is?
|
gitaarstudentje
|
Wij leren op hogeschool gent ook met Siemens S7 werken. Het grote nadeel is denk ik dat ze geen aardig prijskaartje hebben (ware er maar zoiets als een studentenprijs dan kocht ik er me een!).
Op men vakantiewerk wordt echter Fuji of zoiets en nog een ander type gebruikt. Veel eenvoudiger programma en de plc's zijn aanzienlijk goedkoper voor quasi hetzelfde in prestatie. Je moet enkel de overstap maken, maar van FBD naar FBD van een ander merk (functieblokken) is nu niet echt veel moeite.
S7: Hun programmeersoftware is trouwens niet zo vriendelijk! Volgens de docente werkt die enkel op windows xp PRO. Op Vista Ultimate heb ik getest en werkt de software dus niet... [Bericht gewijzigd door gitaarstudentje op 20 augustus 2008 10:37:13]
www.schematheek.net finally back online! || www.zatar-electronics.be
|
DE OLDE
|
Siemens is zo soepel als een eikenhouten deur. Daarom ik geen Siemens. Helaas kom ik ze tegen in machines van Duitse orgine.
|
MMSoft
|
quote: S7: Hun programmeersoftware is trouwens niet zo vriendelijk!
Ik prog ook wel eens een S7 (en tevens ook S5).
Daarbij gebruik ik de software van Siemens niet omdat ik dan met 2 totaal verschillende programma's (S5 en S7) moet werken.
Ik gebruik S7-S7 Fur windows
http://www.ibhsoftec-sps.de/english/Product_S7.htm
Gratis demo versie:
http://www.ibhsoftec-sps.de/english/Downloads_Demos.htm [Bericht gewijzigd door MMSoft op 20 augustus 2008 11:23:53]
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
GJ_
Moderator
|
quote:
De support van Siemens is perfect (tegenwoordig, het was helemaal belabbert, vroeger) quote:
Een fabel. De prijzen van Siemens zijn gelijk aan die van andere serieuze merken of zelfs goedkoper!! quote:
Jekomt ze tegen in alle soorten machines uit alle landen. Dat eikenhouten deur gevoel is onbekendheid met Siemens en dus ook onzin.
Ik ben niet getrouwt met Siemens maar hetis voor de europese industrie (helaas?) de enige goede keuze. Uiteraard gebruik ik vooral in de kleinere systemen veel VIPA, dezelfde voordelen, maar Siemens blijft belangrijk. [Bericht gewijzigd door GJ_ op 20 augustus 2008 11:34:04]
www.xj3.nl
|
DE OLDE
|
Ja GJ_ ik geloof je graag, maar indertijd de ervaringen hou me er over op. Vandaar dat ik me destijds op Hitachi gestort heb , die overigens toen ook nog onder andere klinkende namen in de handel was.
|
GJ_
Moderator
|
Hitachi is op zich een prima PLC natuurlijk en over de ondersteuning van HiFlex hoeven we het niet te hebben, die is prima. De Siemens ondersteuning leek indertijd nergens op (die was er nl niet) maar dat is intussen heel erg anders.
Voor de ondersteuning was je vroeger afhankelijk van de dealers, nu kun je gewoon naar Siemens bellen.
Over step7 kun je discussieren, maar S7 is een fijne programmeertaal als je er een beetje in thuis bent.
www.xj3.nl
|
Arjan Swets
Special Member
|
quote: Op 20 augustus 2008 08:43:27 schreef GJ_:
[...]
Houden we het wel even serieus
Omron is natuurlijk niet slecht maar in de industrie zitten ze er over het algemeen niet op te wachten, het zijn typisch PLC's die door prijsvechtende machinebouwers gebruikt worden. En leren programmeren op een Omron is leuk maar het verkleint je markt nogal.
Dus iemand die wat van PLC's wil leren kan niet om S7 heen, in europa tenminste.
Toch bijvoorbeeld in de tuinbouw automatisering zie je heel veel omron... zal ook wel met de prijs te maken hebben... (ik heb bij HAWE gewerkt.. www.Hawe.NL )
en ik kan Syswin niet een echt slecht pakket vinden....
Ik werk ook veel met Modicon/telemecanique... premium of micro, of nu de nieuwe m340, met unity programmerpakket...in de scheepsinstallaties.... diverse plc's...via een netwerk... aantal touchscreens... en dan het hele schip bedienen...
diesels starten... generatoren op het boordnet schakelen...
maar ook paar keer (voor Kalkman http://www.heb.nl/kalkman/mf/ ) straattegel fabrieken gedaan (verwo amsterdam, verwo dordrecht,de boer beton), en dat is allemaal siemens S7... maar meer omdat die fabrieken dat eisen.... laatst nog een programma van telemecanique (pl7-pro) over gezet naar siemens S7...
ik vind siemens ook het meeste afwijken tov van de rest... met die OB blokken enzo... maar als je het eenmaal door heb is het ook wel een mooi pakket...
maar ik vind een premium plc, onder unity programmeerpakket een stuk fijner werken als siemens...
of Allen-Bradley... ook een paar keer mee gewerkt... werkt ook fijn...
maar ik kan een aantal siemens mannen die denken daar heel anders over....
tis ook net wat je gewend ben.... en waar je het meeste mee werkt.... en vaak valt het programmeren wel mee, tis meer het configureren waar het moeilijk is met de verschillende type PLC/pakketten...
Het belangrijkste (denk ik) van programeren is toch het denken in "AND" en "OR" en een proces op te kunnen delen in kleine brokken... en dat kan je iemand voor een deel leren, maar het moet je ook gewoon liggen... [Bericht gewijzigd door Arjan Swets op 21 augustus 2008 10:12:15]
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
|
henri62
|
quote:
Nee, klopt niet helemaal.
Ik heb een Windows 98 bakje en die gebruik ik voor de S7-2xx serie. Lekker makkerlijk met een ouderwetse serial port, werkt prima. Zelfs het status scherm werkt.
(Software: V3.2 STEP 7 MicroWIN SP4)
Ook op W2K werkt het.
Met Vista is er een bekend probleem dat directe I/O niet lekker werkt: in de Elektuur heeft een artikel daarover gestaan. (geen persoonlijke ervaring dus weet ik niet of er een oplossing is ...) [Bericht gewijzigd door henri62 op 20 augustus 2008 23:23:56]
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
|
GJ_
Moderator
|
Step7 Micro is geen step7 natuurlijk. dat is een totaal ander pakket voor eeen totaal andere taal voor een totaal andere PLC, een Texas erfenis.
Wat bedoeld werd is dat de echte step7 vanaf versie 5.3 alleen op XP pro draait en verder echt nergens op. [Bericht gewijzigd door GJ_ op 21 augustus 2008 07:39:25]
www.xj3.nl
|
Rob v
|
Op mijn school gebruiken ze al een tijd B&R PLC's. De service is perfect (ook tegenover studenten). Er is getwijfeld tussen Siemenes en B&R, maar B&R heeft schappelijkere prijzen voor educatieve doeleinden. Ik vindt het prima werken, ook de software, maar van de andere kant ken ik de Siemens serie ook niet...
|