Shock Media

Navigatie

Simpele AM zender

Forum > HF > Simpele AM zender
Naam Bericht
Chevy49

op zoek naar een eenvoudige zender om mp3's naar mijn AM radio te zenden kwam ik bij het volgende terecht:

Op de onderstaande site.
http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/radio/am_transmitter.html
Dit is wel erg simpel. Zou dit kunnen werken?
Kan de ingangstrafo ook van een andere waarde zijn? Ik heb bijvoorbeeld nog een 1200:50 of een 4000:50 liggen.
In een andere topic heb ik gelezen dat 1000khz band niet zo goed is, maar ik zou een 1116kHz kunnen krijgen, is deze beter?
Alvast bedankt om een beginnend knutselaar op weg te helpen.
6502

Zo'n oscillatorblokje heeft meestal iets van vijf volt nodig, over je trafootje moet dus de rest van de voedingsspanning vallen.

Typisch loopt er een stroom van 40 a 80 milliampere, dus dan zou je op een secundaire impedantie van 50 tot 100 Ohm komen.

Primair wil je iets van 8 a 32 Ohm (koptelefoon) of 4k7 (line-out) zien.

Dus als ik moet gokken (en geen rare denkfouten heb gemaakt) dan zou die 4000:50 die je hebt liggen nog best eens aardig in de buurt kunnen zijn.

Probeer de spanning over dat oscillatortje niet boven de 5 volt te laten komen in ieder geval. Desnoods een extra weerstandje in serie (100 Ohm of zo, beetje proberen).

Oh, en iets anders, dat ding gaat heel veel harmonischen geven en stoort nog op een behoorlijke afstand. Ik heb er eentje (zonder modulatie) gebruikt om een ontvangertje op de zevende harmonische (7 MHz dus) af te regelen. (zie hier)
Frederick E. Terman

Ja hoor, dit zendertje werkt wel. Er bestaan betere, maar niet zo simpel.

1 MHz is in Nederland niet handig omdat op 1.008 MHz een zeer sterke zender werkt. Dat scheelt maar 8 kHz. Wat er op 1116 kHz zit weet ik niet uit m'n hoofd, maar als dat zou dan handiger kunnen zijn.

In het schema zit de modulatietrafo achterstevoren. De 8 ohm kant moet natuurlijk aan de MP3-speler.

De aanduidingen "+9V" en "-9V" zijn verwarrend, en strikt genomen fout. Er gaat maar 1 batterijtje van 9V aan. Wat hier "-9V" genoemd wordt, zou beter "0V" kunnen heten. Hij gaat tenslotte naar aarde. En de totale spanning komt dan keurig op 9V, en niet foutief op 18V .
Ledlover

Op 1116khz zit op zondag en op dinsdagochtend radio bloemendaal, dat is in heel het westen een aardig sterke zender.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
Chevy49

Hier heb ik een zendschema gevonden:
http://home.hccnet.nl/tenhorn/radio-zenders.htm#am-radio
Daar zit op 1116 een 0.5kW zender, de genoemde "radio bloemendaal", zou deze in het oosten van belgisch limburg nog voor problemen zorgen?
Op hun site staat:
quote:
Radio Bloemendaal is sinds 15 juni 1924 de kerkzender van de Gereformeerde Kerk van Bloemendaal en is iedere zondag te beluisteren van 9.00 tot 21.00 uur.

De zender is het best te ontvangen in een straal van ca 30 km om Bloemendaal, maar goede ontvangst wordt ook gemeld uit onder andere Friesland en Almere. Verder ontvangen we regelmatig ontvangstrapporten van verder weg, tot Duitsland, Denemarken, Finland, Zweden en Polen aan toe.

Is er een betere golflente?

Nu nog iets over de trafo. Welke moet ik eigenlijk hebben, de mp3-speler die ik wil gebruiken heeft geen line-out zodat ik de koptelefoon uitgang moet gebruiken. Is een 50:50 dan te gebruiken? Zijn die dingen ook ergens online te koop?
Frederick E. Terman

Het is waar dat R.Bloemendaal "wel eens" tot ver wordt gehoord, maar ik denk toch niet dat jullie (Radio Bloemendaal en jij) elkaar tot last zullen zijn. Je eigen signaal zal veel harder zijn, terwijl omgekeerd de luisteraars in west Nederland jouw signaal echt niet kunnen horen. Dat gaat dus verder wel goed.

De transformator is om de zender te "moduleren", dat wil zeggen, om de voedingsspanning te variëren rond zijn gemiddelde waarde. Daarom staat de secundaire wikkeling ook in serie met de voedingsspanning.
Wil dit goed werken, dan heb je dus een paar volt nodig. Als je MP3-speler die kan leveren, heb je aan een trafo met gelijke primaire en secundaire wikkeling genoeg.
Als de speler te weinig spanning levert (maar wel voldoende stroom kan leveren), zul je moeten op-transformeren zoals in het schema aangegeven.
Gewoon proberen is, denk ik, het snelst.
Joost L

Heb ik ook eens gedaan, maar ik had alleen een 230=>24 transfo. Gaat ook

Klein stukje draad eraan en zenden maar. Ik had een bereik van ongeveer 15 meter. Voldoende voor thuis.
Hou er rekening mee dat er een blokgolf uitkomt ipv een sinus, kan je audio wel een beetje vervormen.

En voor de rest heb je nu een prachtige meetzender op alle harmonischen.

Hou het bij 5 volt zoals eerder aangegeven.
Zoeken in topic