Shock Media

Navigatie

volt regelaar/limiter

Forum > Algemene elektronica > volt regelaar/limiter 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
techno-design

hallo,

ik zal eerst mijn probleem eens uitleggen
tegnwoordig heb je van die autolampen die tot 90% meer licht leveren (55/60watt )
het nadeel is dat de levensduur vrij kort is

het probleem is dat die lampen gemaakt zijn om te werken op 13.2 volt en in een auto produceert de alternator 14 volt en soms meer wat natuurlijk nadelig is voor de levensduur

nu zou ik het voltage aan de lampen willen limiteren op 13 volt

ik heb al wat zitten zoeken op het forum hier en op internet maar de oplossing heb ik nog niet

voor het rc racen bestaan er van die 6 volt limiters, bestaat dit ook voor 13 volt of is dit te maken?

zou het mogelijk zijn om een gewone weerstan in serie te schakelen met de lamp ( is niet ideaal, want de spanning die de lamp krijgt varieert als de spanning van de alternator varieert, maar het zou al een stuk beter zijn)

volgens mijn berekeningen zou ik dan een weerstand van 1.4 ohm nodig hebben van min 7 watt (als ik 13 volt wil over de lamp en als de spannig die de lamp normaal krijgt 14.4 volt is)

alvast erg bedankt om mee te denken

mvg
stijn
Sine
Moderator

That would defeat the purpose ...

Het zijn overspannings lampen, als je een gloeilamp meer spanning geeft gaat de kleurtemperatuur, helderheid EN efficientie omhoog.

Alleen verlaag je daar ( zoals je gemerkt hebt ) de levensduur aardig mee.

Maw, als je dit lampje voorzichtig gaat voeden ben je alle voordelen kwijt en kun je net zo goed een normaal lampje gebruiken.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
techno-design

bedankt voor de reactie

inderdaad al je te voorzichtig voed ben je de voordelen kwijt
maar zo'n lamp is gemaakt en getest op 13.2 volt (volgens de fabricanten : osram ,philips..)

ook de leversduur en lichtopbrengst is altijd weergegeven voor 13.2 volt

is het dan niet aangewezen om die op 13.2 volt te laten werken ipv 14.4 volt

redeneer ik verkeerd?
benleentje

Het nadeel van het verlagen van de spanning op de lamp is dat deze dan ook weer minder licht geven zodat het 90% meer licht opbrengst niet meer klopt.

1 Dus tot hoever moet je de spanning verlagen om een net zo lange levensduur te hebben als een normale lamp.

2 En dan hoeveel licht geeft de lamp dan. Als de totale hoeveelheid licht dan nog steeds meer is dan een normale lamp heeft het zin anders dus niet.

3 Bij het verlagen van de spanning op een hallogeen lamp zorgt dit voor het verlagen van de temperatuur van de gloeidraad. Als de temperatuur van de gloeidraad te laag is over een lange tijd is dit ook weer nadelig voor de levensduur van de lamp. Dit zie je vaak bij dimbare halogeen lampen in huis die dan aanmerkelijke korte levensduur hebben.

De weerstand van de lamp is bij 55W en 12V 2.6 ohm. Dit in combinatie met een weerstand van 1.4 ohm geeft dan totaal 4 ohm. Dan zal de lamp bij 13.2V ca 30W doen en de weerstand 15W.
Maar bij komend nadeel is dat bij 30W de gloeidraad in de lamp minder warm word dus een andere weerstand heeft.

Dus eigenlijk is een weerstand voor de lamp haast niet berekenen en zal je dus proefondervindelijk vast moeten stellen.

Dan rest er nog spanningsregeling voor de lamp met speciale schakeling dit vanwege de hoge stromen en moet dan ook nog kortsluitvast zijn best moeilijk. Dan schakeling moet dan ook nog eens voor de schakelaar van groot en klein licht. Of je zou alleen het normale licht moeten willen regelen.

Al met al moeilijk dan voor niets waarom niet gewone lampen erin houden.

EDIT.

@sine ik was nog bezig met me verhaal en nu lees ik jouw verhaal. Dat wist ik dus niet. Dacht dat het verbeterde lampen waren.

Vroeger had je 80W/100W lampen. Die waren en goed. Maar het nadeel was dat je per lamp 2 relais moest instaleren omdat de schakelaars en de bedrading deze extra stomen niet aan konden. De zekering had er helaas geen moeite mee.
[Bericht gewijzigd door benleentje op 19 augustus 2008 23:05:04]
Sine
Moderator

quote:
Op 19 augustus 2008 22:53:10 schreef techno-design:

maar zo'n lamp is gemaakt en getest op 13.2 volt (volgens de fabricanten : osram ,philips..)

ook de leversduur en lichtopbrengst is altijd weergegeven voor 13.2 volt

is het dan niet aangewezen om die op 13.2 volt te laten werken ipv 14.4 volt

Ik denk dat die invloed minimaal is, je zou het kunnen testen door simpelweg een paar dikke diodes in serie met de lamp te zetten, per diode verstook je ongeveer 1V bij die stromen.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
thevel
Golden Member

Je kunt het proberen met een low-drop regelbare regelaar.
B.v de LT1083
Ik weet echter niet wat er gebeurd als de boordspanning lager wordt dan 14V.

Een andere oplossing is een DC-DC converter met een regelbare uitgangs spanning.
Dit zal zeker goed werken, maar hier zit wel helaas een behoorlijk prijskaartje aan.
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
techno-design

tja die berekeningen dat is vrij moeilijk

ik had gerekend met een spanning van 14.4 volt

de vraag is of dat die 90% meer licht gemeten is bij 13.2 volt of meer
ze zeggen bij 13.2

er heeft eens iemand contact opgenomen pet philips en die bewerden dat de te hoge stroom schadelijk is voor hun lampen
ze zouden moeten werken bij 13.2 volt

mooie uitleg maar daar ben ik niet zoveel mee
techno-design

quote:
Op 19 augustus 2008 23:09:08 schreef thevel:
Je kunt het proberen met een low-drop regelbare regelaar.
B.v de LT1083
Ik weet echter niet wat er gebeurd als de boordspanning lager wordt dan 14V.

Een andere oplossing is een DC-DC converter met een regelbare uitgangs spanning.
Dit zal zeker goed werken, maar hier zit wel helaas een behoorlijk prijskaartje aan.

er is geen probleem ivm de boordspanning, ik zou dit alleen op het circuit van de lampen (dim licht alleen is genoeg) toepassen
Lucky luke

volgens mij lees je hier overheen:

quote:
Op 19 augustus 2008 23:06:35 schreef Sine:
Ik denk dat die invloed minimaal is, je zou het kunnen testen door simpelweg een paar dikke diodes in serie met de lamp te zetten, per diode verstook je ongeveer 1V bij die stromen.
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
techno-design

quote:
Op 19 augustus 2008 23:06:35 schreef Sine:

heb ik zeker gelezen maar wat wordt er juist bedoeld
dat de invloed op de levensduur minimaal is of dat de invloed op de lichtsterkte minimaal is

het eerste zeker?
thevel
Golden Member

Als de boord spanning niet beneden de 14V komt zal het moeten werken met de LT1083.
Maar als de spanning zakt tot b.v 13,2V zal de regelaar niet goed meer werken, en is het mogelijk dat de uitgangs spanning een heel eind daalt.
big bang

Die diode(s) in serie zijn een goede oplossing gezien de situatie. Je kan allerhande andere oplossingen bedenken, zoals een regelbare spanningsregelaar, DC naar DC omvormers, of je meet de stroom door de lamp bij gewenste spanning en je bouwt een analoge stroombron om je lamp op aan te sluiten. De ondertoon is dan dat je met een beer van een schakeling zit, om je lampje 1.2V te laten kwijtspelen, ten eerste dure oplossingen, ten 2e, wat verliesvermogen dat je in warmte opstookt, ten derde: levert het zoveel meer op?

- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op 19 augustus 2008 23:29:40]
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
techno-design

quote:
Op 19 augustus 2008 23:24:06 schreef big bang:
Die diode(s) in serie zijn een goede oplossing gezien de situatie. Je kan allerhande andere oplossingen bedenken, zoals een regelbare spanningsregelaar, DC naar DC omvormers, of je meet de stroom door de lamp bij gewenste spanning en je bouwt een analoge stroombron om je lamp op aan te sluiten. De ondertoon is dan dat je met een beer vn een schakeling zit, om je lampje 1.2V te laten kwijtspelen, ten eerste dure oplosiingen, ten 2e, wat verliesvermogen dat je in warmte opstookt, ten derde: levert het zoveel meer op?

- - big bang - -

inderdaad
wat voor diode zou ik dan moeten nemen want er gaat redelijk wat stroom door

zou dit werken
http://cgi.benl.ebay.be/Ceramic-Wirewound-Resistor-1-0-Ohm-1...dZViewItem

of is een diode beter?
techno-design

zo'n diode?

http://cgi.benl.ebay.be/Diode-BY226-1-5-10A-450-650V-100-Stc...dZViewItem
big bang

55W/13.2V= 4.2A, das redelijk wat stroom. Over een serieweerstand van 1Ω zou dan 4V vallen, das weer teveel. Zie ook uitleg BenLeentje, zou proefondervindelijk moeten.

Wat betreft diodes, wat je wel kan doen is een bruggelijkrichter gebruiken, das praktisch en kan je koelen door hem ergens tegenaan te schroeven, die bezitten 2 paar dioden in parallel, gebruike een brug die zeker 10A aankan.

+voeding naar -van brug; +van brug naar lamp en andere kant lamp terug naar massa.

- - big bang - -

edit: ik heb nu je vorige post ook gelezen, jou diode is te licht: 1.75A gemiddeld is te weinig
voor een bruggelijkrichter:
code:
                    ~
+voeding            |                lamp 
---------------->|----->|-------------X---------massa
            |                 |
            |                 |
            |--->|----->|-----|
                    |
                    ~

de ~ aansluitingen laat je ongebruikt
[Bericht gewijzigd door big bang op 19 augustus 2008 23:43:33]
thevel
Golden Member

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&pr...ductId=468
Is nog makkelijk aan te sluiten ook!
techno-design

jullie helpen echt goed!!!!
bedankt

ik heb wel een vraag met die dioden hoe weet ik nu hoeveel weerstand die bieden?

ik ga dus beter voor dioden ipv zware weerstanden?
big bang

Een diode mag je niet zien als een weerstand, maar ze zorgt voor een spanningsval van zo'n 0.7V, als er stroom doorloopt. Deze spanning neemt bijna niet toe als de stroom vergroot wordt.
Bij grote stromen mag je rekenen op bijna 1V per diode.
Met 2 diodes in serie kom je dan zo'n 2V lager. Wat je wel hebt, als de boordspanning van 14V een klein beetje schommelt, schommelt de spanning naar de lamp ook een beetje, de dioden verminderen enkel de spanning, ze stabiliseren ze niet.
Maar daar ga je weinig van merken, vermoedelijk.

- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op 20 augustus 2008 00:05:55]
techno-design

quote:
Op 20 augustus 2008 00:02:19 schreef big bang:
Een diode mag je niet zien als een weerstand, maar ze zorgt voor een spanningsval van zo'n 0.7V, als er stroom doorloopt. Deze spanning neemt bijna niet toe als de stroom vergroot wordt.
Bij grote stromen mag je rekenen op bijna 1V per diode.
Met 2 diodes in serie kom je dan zo'n 2V lager. Wat je wel hebt, als de boordspanning van 14V een klein beetje schommelt, schommelt de spanning naar de lamp ook een beetje, de dioden verminderen enkel de spanning, ze stabiliseren ze niet.
Maar daar ga je weinig van merken, vermoedelijk.

- - big bang - -

dat schommelen is niet echt een probleem

dus een diode zorgt voor een spanningsval van 0.7 volt , in hoeverre is dat dan spanningsafhankelijk? wat is de spannninsval dan bij bv 4volt?

sorry dat ik er niet veel van weet maar ik leer wal veel bij
Hugo Welther
Moderator

Denken jullie ook aan de inrush current bij een koude lamp. Die is wel even hoger dan de 4A à 5A als de lamp op volle sterkte brandt. Een dikke diode als zekering wordt zo kostbaar.

De spanningsval bij een diode is niet "spanningsafhankelijk" maar stroomafhankelijk. Hoe groter de stroom door de diode des te groter de spanningsval tot de 1 à 1,5V over de diode, die big bang al aangeeft.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 20 augustus 2008 00:28:26]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
big bang

Eigenlijk moet je eerst eens een spanning-stroom grafiek van een diode opzoeken. Je zal zien dat bij 0.7V een diode begint te geleiden, onder de 0.7V spert ze gewoon. Boven die 0.7V gaat, als de aangelegde spanning verhoogt wordt, de stroom zeer snel stijgen, terwijl de spanningsval niet veel meer toeneemt boven die 0.7V. Bij vermogendiodes heb je bij kleine stromen 0.7V en bij bvb.10 of 20A nog maar 1V. Een diode rechtstreeks op een labovoeding of accu aansluiten is dus een zeer slecht idee, de stroom zal niet begrenst worden en de diode gaat stuk. Dus een serieverbruiker bijzetten.
Zet een diode in sper (kathode positiever dan anode) en ze spert, en geleidt dus geen stroom.

- - big bang - -
benleentje

Boordspanning van auto's kunnen altijd schommelen dat zie altijd zo leuk als je als je ineens een grote verbruiker inschakeld zoals een ventilator plus achteruit verwarming.

Dus dat zal verder niet erger worden met een diode. Een diode is inderderdaad verreweg de beste oplossing zorg wel dat ze koeling krijgen het chassis van de auto is denk ik te weinig. De lak geleid de warmte slecht en het metaal is vaak te doen voor een goede koeling.

quote:
55W/13.2V= 4.2A, das redelijk wat stroom. Over een serieweerstand van 1 ohm; zou dan 4V vallen, das weer teveel.

Deze berekening klopt ook niet. Als je de weerstand in serie hebt staan met de lamp dan loopt er namelijk geen 4,2A meer maar ruim 3A dan is de spanningsval dus ruim 3V. Dat is ook nog steeds te veel.

mijn berekening voor de weerstand van de lamp is ook fout ik ging uit van 12V en 55W. dat blijkt dus 55W bij 13,2V te zijn. Dit geeft 3,17 ohm voor de lamp maar enkel bij 13,2V. Zoals sine al aangeeft is de startstroom van een koude lamp veel hoger. De weerstand is dan een stuk lager.

Een bruggelijk richter van 35A is dus beslist aan te bevelen en hebben bovendien ook nog goede koelmogelijkheden en zijn nog goedkoper dan losse 35A diodes
[Bericht gewijzigd door benleentje op 20 augustus 2008 00:36:22]
big bang

quote:
Op 20 augustus 2008 00:27:44 schreef Hugo Welther:
Denken jullie ook aan de inrush current bij een koude lamp. Die is wel even hoger dan de 4A à 5A als de lamp op volle sterkte brandt. Een dikke diode als zekering wordt zo kostbaar.

Das idd. zo, een koude lamp trekt een scheut meer stroom, vandaar dat een dikke brugcel van 20...35A, zoals Thevel al aanhaalde aan te bevelen is. Die kunnen piek toch nog een pak meer hebben.

- - big bang - -
Sjaakie

Even een heel andere invalshoek: Heb je de spanning bij lamp zelf gemeten? De kabels die in auto's gebruikt worden zijn over het algemeen niet heel dik en kunnen nogal wat spanningsval veroorzaken. Het zou zomaar kunnen dat je al een halve Volt kwijt bent bij de lamp, daar moet je dus ook rekening mee houden.
High met Henk
Honourable Member

volgens mij is ouderwetse lampies kopen toch simpeler: ik heb bijna nooit een koplamp stuk ondanks een vrij heftige dynamo (mag 100A best heftig noemen denk ik)

En zoals reeds gemeld: ik vervang HOOGUIT eens in de 4 jaar een lampje. Heb idd 1x gehad dat ik ook andere lampjes had met hoger rendement: die hebben het 3 maanden volgehouden..

Heb ik nu minder licht? ik geloof dat ik genoeg zie... Heb niet een merkbaar verschil tusen de vorige lampies of deze...

de oplossing met diodes ben ik nl niet zo kapot van om 3 redenen:

.1 Je gaat een hoop warmte in die diodes verstoken. Je wekt dus extra energie op die je meteen weer overboord gooit

.2 houdt deze methode geen rekeneing mee als de boordspanning lager is. Je verliest immers altijd CA 2 V (dus bij 12V staat er nog 10 V op je lampie.

.3 heb ik sterk mijn twijfels odf de lamp op 12 V nog zo efficient is, zoals al eerder aangehaald is!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op 20 augustus 2008 09:05:59]
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>