| Naam |
Bericht |
BartmaN08
|
Ik heb hier een monitor staan waarvan ik niet weet wat er precies mis mee is en of hij nog te redden is. Het is een Samsung 710V.
Het probleem doet zich voor nadat hij verhuisd is.
De monitor doet het volgende: als je de pc waar hij op aangesloten is aanzet krijg je in eerste instantie een wit scherm te zien met eerst een horizontaal onderaan een lichtgrijze balk van een cm of 5 hoog, daarna een volledig wit scherm met een dun zwart lijntje op die hoogte.
Op het moment dat de harde schijf begint te ratelen (windows start) dan springt de monitor op standby.
Ik kom dus ook niet in de bios, zie geen post enz.
Haal ik de samsung los en hang ik een andere monitor aan de pc zit de pc inderdaad in windows.
Als ik hem op een andere pc aansluit krijg je hetzelfde, dus het lijkt me aan de monitor te liggen.
Sluit ik een andere monitor aan op de pc doet hij het goed.
Ik heb niet meer de orginele Samsung kabel erbij, maar gebruik een andere kabel van een ander tft scherm, maar het lijkt me dat alle d-sub kabels hetzelfde zijn?
Als ik de kabel loskoppel van de pc dan geeft hij de No Signal melding, waarbij de backlight normaal aanspringt en hij geeft ook alle 3 de RGB blokjes goed en scherp weer.
Als ik de monitor aanzet en er een losse videokaart (buiten een pc zonder stroom erop) aan hang gaat het scherm ook meteen op standby.
Verder geeft hij ook Test Good melding als ik op de linker knop druk (menu)
Het OSD krijg ik ook niet in beeld.
Wat is er met deze monitor aan de hand ? is er een component in de monitor kapot ? Of ligt het aan de kabel ? of iets anders ?
Het lijkt ergens op een kortsluiting/circuit die het ingangssignaal een standby signaal geeft ?
De Samsung site zegt dat de monitor in orde is als hij zowel de no signal als de test melding goed weergeeft ..
Alvast bedankt voor jullie reacties
|
siebo
|
Misschien een slechte verbinding van de connector waar de vga kabel in gaat (in de monitor). Kijk eens naar slechte/losse (soldeer)verbindingen.
|
BartmaN08
|
Ik ga de monitor zometeen openschroeven en inderdaad even kijken of me iets opvalt bij de connector.
Trouwens ergens op internet gelezen dat dat grijs/witte beeld bij het opstarten een soort "wacht" op input scherm is en geen beschadiging/kapot onderdeel.
|
weetal
|
ik denk dat je de originele kabel nodig hebt.
er gaan nog meer signalen naar een monitor als hor/vert sync en r,g,b.
er kunnen ook nog stuursignalen heen en weer gaan.
gr, weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
|
BartmaN08
|
Dan is de volgende logische vraag: Hoe kom ik aan een orginele Samsung D-sub kabel ... ? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 21 augustus 2008 00:03:52]
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
VGA kabel = VGA kabel.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
maartenbakker
|
Qua pinout in elk geval wel dus dat zal hier het probleem niet zijn (en wat Jochem_S al zegt, die verbogen pinnetjes heb ik ook wel eens gehad).
De beeldkwaliteit kan nog wel een beetje verschillen per kabel. Een dikkere kabel met de bekende ferrietkralen eromheen is doorgaans prima. Een dun kabeltje wil nog wel eens reflecties geven, die zich in het beeld laten zien door "echo's" op verticale lijnen en overgangen. [Bericht gewijzigd door maartenbakker op 21 augustus 2008 15:36:53]
|
Jochem_S
Golden Member
|
Kijk eens vanaf buiten 'in' de stekker van de VGA-kabel. Er willen nog weleens pinnetjes scheef gaan staan.
Andere kabel proberen kan nooit kwaad, dat hij 'origineel' moet zijn is idd onzin.
|
Lucky luke
|
Ik heb een syncmaster 710n, werkt ook prima met een andere kabel.
Als je de kabel die je nu voor dit scherm gebruikt op een ander scherm, gaat dat scherm dan ook raar doen? dan zit 't in de kabel.
De samsung kabel is trouwens best dun en flexibel.
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
|
BartmaN08
|
Ik heb de monitor open gehad en niks bijzonders gezien, verder nog andere kabels geprobeerd ook zonder resultaat, dus hij gaat helaas naar de schroothoop.
|