Shock Media

Navigatie

Oude radio. Repareren of zo laten?

Forum > Audio > Oude radio. Repareren of zo laten?
Naam Bericht
fzwart

Ik heb hier een Philips 720A uit 1931-1932 staan die niets meer doet.
Ik heb er naar gekeken en er is het nodige aan de hand. In ieder geval is één elco leeg gelopen en gezien de leeftijd zal de rest ook niet veel meer zijn. Verder ben ik al een paar weerstanden en condensatoren tegengekomen die het begeven hebben. De buizen lijken me echter nog in orde.
Aangezien het onmogelijk is de originele onderdelen nog te krijgen kom ik dus op het punt van repareren met nieuwe onderdelen of de boel maar origineel te houden maar dat ie het dus niet doet.
Uiterlijk is ie prima in orde en ook de afstem- en volumeregeling bewegen goed dus mechanisch geen problemen.

Is een "tussenoplossing" repareren maar de originele defecte onderdelen er wel bij bewaren? Wat is gebruikelijk in dit wereldje?
Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
shiptronic
Golden Member

Van de oude condensator het "huis" bewaren en er een nieuwe condensator in frubellen.

meestal zijn de nieuwe types al veel kleiner en krijg je het er wel in.

dus nieuwe condnsator in oud jasje
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
critiacrof

Ik zag laatst een filmpje op youtube waar iemand de nieuwe elcos(stuk kleiner) parrallel deed aan de oude. Ze zaten redelijk verborgen en je hoeft de oude niet te slopen.
fzwart

De truuk met de elco's had ik wel al eens gezien. Een hoop werk maar wel mooi resultaat. Helaas zal dat met de weerstanden en andere condensatoren niet gaan.
Het verbergen van onderdelen zal op een aantal plaatsen inderdaad uitkomst bieden. Eerst maar eens alle onderdelen aflopen en kijken wat er allemaal mis is.
DE OLDE

Op marktplaats worden bij antiek soms hele oude onderdelen aangeboden. Ik sta versteld wat men nog tegen komt oude buizen uit begin van de radio, nog voor 1930.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Hugo Welther
Moderator

Dit is een leuk toestel. Heb je de pannekoekluidspreker er ook bij?

Maak in ieder geval het chassis goed schoon bij die leeggelopen elko. Er zit boorzuur in zo'n oude natte elko.

Doe een slangklem om de onderkant van de elko en maak dan het felsrandje open. Door de slangklem scheurt het aluminium huis niet.
Daarna de inhoud vervangen door moderne exemplaren. Gebruik gelijk 105° elko's.

Hier http://www.radiotechniek.nl/ vind je een foto restauratieverslag van de 720A.
Photoalbum/radio/album 1

Het service doc hebben ze ook. Wel even gratis registreren.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
fzwart

Een pannekoekluidspreker had ik al voordat deze radio binnenkwam.
De service documentatie heb ik ook al. Via http://home.hetnet.nl/~nostronica/schemas.htm het een heel mooi opgeschoond schema gekregen want de originele is wat vaag.
De restoratie op de radiotechniek website is wel heel grondig gedaan, hij ziet er als nieuw uit. Ik twijfel altijd tussen zo origineel mogelijk houden en als nieuw maken. Ik vind dat laatste toch wel te ver gaan maar dat is puur persoonlijk.
jongensenwetenschap

Ik laat steeds zoveel mogelijk originele onderdelen ziten. Het is niet omdat een condensator 50 jaar oud is dat hij per sé moet vervangen worden. Overigens zal de levensduur van de nieuwe veel kleinere elco's nooit zo groot worden dan van die oude rakkers.
Mama look-a-bobo
Lucky luke

laatst stond er bij V&A een advertentie met antieke onderdelen (aangeboden). Heb nog getwijfeld wat te kopen, puur omdat je die oude onderdelen niet dagelijks ziet. uiteindelijk niet gedaan, maar misschien zit er tussen die oude onderdelen wel iets voor deze radio.

Alleen is de advertentie nu weg, dus je zult een "gevraagd" advertentie moeten zetten en hopen dat de verkoper het ziet, oid.
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
fzwart

Na het nodige doorgemeten te hebben zijn toch wel de meerderheid van de condensatoren defect. De meeste zijn in complete kortsluiting verder een heleboel die een heel hoge lek hebben. Zal er dus niet aan ontkomen om die alu blikken leeg te halen en er modern spul in te zetten.

Er zijn wel hier en daar oude onderdelen te krijgen maar dat is toch meestal jaren-50 en nieuwer spul.

Ik meen ooit een website gezien te hebben waarin stap voor stap met foto's getoond werd hoe je zo'n blok-condensator uit elkaar moest halen. Deze zijn zo te zien aan onder- en bovenkant rondom gesoldeerd dus dat kan nog wel eens moeilijk worden.
[Bericht gewijzigd door fzwart op 20 augustus 2008 18:00:55]
Hugo Welther
Moderator

http://www.gloeidraad.nl/radioforum/ en dan de tips en trucs
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
fzwart

@Hugo: die zocht ik inderdaad. Dat word dus een weekendje knoeien met paraffine en andere dampen.
Zoeken in topic