| Naam |
Bericht |
robbiej
|
Hoi,
Ik heb hier een trafo liggen waarvan ik bang dat hij kapot is. Toen ik er spanning op zette klapte de zekering van het apparaat eruit. maar ik weet dus niet of het aan het apparaatje ligt of aan de voedings-supply.
Ik meet op primaire en secundaire beide een weerstand van enkele ohm's (4,5 ofzo)
hieronder wat foto's
Weet iemand hier meer over te vertellen
bedankt
|
Babylon
|
Wat heb je er als voeding opgezet?
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
|
robbiej
|
gewoon 230 volt, het apparaat was kapot. En ze hebben gevraagd of ik het wou proberen te maken.
Maar zoals je ziet is de behuizing niet mooi vierkant meer, maar ik weet dus niet of dat hoort bij dit type.
|
msicaron
|
Deze ziet er mij erg kapot uit vrees ik.. Wat heb je er juist mee gedaan? en waaruit komt ie?
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
|
robbiej
|
Hij is van mijn oom. die heeft een kwekerij waar een muziek installatie inzit. en dit is een van de kastjes die op elke afdeling hangen waarmee je de muziek kunt inschakelen. Er zit ook nog een verterkertje in.
Heb echt geen idee hoe het komt, hij was ineens kapot. [Bericht gewijzigd door robbiej op 20 augustus 2008 11:19:38]
|
msicaron
|
heb je rechtstreeks op de transfo 230V gezet of op het apparaat?
Pics van het apparaat kunne ook helpen om dat mss te maken [Bericht gewijzigd door msicaron op 20 augustus 2008 11:23:09]
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
|
robbiej
|
ja, ik dacht dat ik de fout had gevonden. Dus nieuwe zekering erin, en aanzetten. Maar toen ging de zekering er weer uit. daarna zag ik pas de rare vorm van de trafo
Die plek waar de sporen een beetje gecorroseerd zijn, daar zat de trafo.
Hij is al zoon 15 jaar oud hoor 
Is ooit ontworpen door een ander familielid.
|
MMSoft
|
Deze trafo is stuk !
Repareren van zo'n ingegoten trafo is niet mogelijk en moet gewoon vernieuwd worden.
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
Scheef_schaap
|
Niemand er al eens aan gedacht dat deze trafo niet geschikt is voor 230V? 't kan bijvoorbeeld een impedantietrafo zijn voor geluidsinstallaties, die hun geluid via een 100V lijn transporteren. Of mss is het een uit een schakelende voeding, die met hogere frequenties werkt (unlikely, aangezien het uit een versterker komt) enfin ik zeg maar, niet iedere transfo is een voor op 230V / 50Hz te werken.
Groenseles,
Het boerke.
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage! // Beter 1 pint in de hand dan 2 in de koelkast! // Als je al nat bent kan je even goed gaan zwemmen!
|
Babylon
|
't staat erop dus het lijkt me wel.
Maar als je de fotos vergroot zien ze er inderdaad een beetje misvormt uit.
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
|
robbiej
|
Er staat 230V 50/60 Hz op dus lijkt me wel dat het kan.
Hij schijnt al een keer vervangen geweest te zijn.
Kan het zijn dat de primaire zekering te laag. want in de powersupply staat een zekering van 1A getekend. maar de op de trafo staat dat er een primaire zekering van 125 mA inzit.
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Waarschijnlijk trekt de schakeling te veel stroom door een defect of sluiting.
De trafo is daardoor zwaar oververhit geweest.
Als je een zekering van 125mA had gebruikt i.p.v. 1A, dan was de trafo heel gebleven.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
gideon_wackers
|
Hij is in elk geval heel erg heet geworden.
|
SparkyGSX
|
Nah, volgens mij is het gewoon een typische Amerikaanse trafo met een beetje overgewicht.
|
msicaron
|
Je transfo is om een of andere reden overbelast en dus daardoor gaan smelten.
Meet de versterker eerst eens volledig na, je hebt de waarden in het schema staan dus dat kan je allemaal makkelijk controleren (mits je een multimeter hebt). Kom je hier defecte onderdelen tegen moet je ze vervangen.
Daarna doe je met je voeding hetzelfde (vervang dus oa de transfo) en probeer dan eens opnieuw.
Reken ook de zekeringen eens na en zorg dat eerst je zekering doorbrand en dan pas je schakeling
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Veel nodeloos geblaat, had even naar de foto gekeken...
quote:
HR Diemen=Spaans
@TS: Repareren doe je niet met alleen zekeringen. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 20 augustus 2008 17:45:32]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
robbiej
|
nee, weet ik.
Maar ik dacht dat ik het probleem had gevonden. maar dat was dus niet het geval.
In ieder geval: iedereen bedankt voor de hulp
|
Stefaan Van Slycken
|
ze moeten mooi vierkant zijn die trafootjes, dus deze is kaput... gewoon bij de elektronicazaak in de buurt een transfootje 230V/15V 20VA gaan halen. 't Kan zijn dat de pinnetjes niet volledig overeenkomen met de printgaatjes, maar met wat draad en een printboortje is dat snel opgelost...
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
|