Een 2-tal jaren geleden heb ik een 3-fasig multifunctioneel paneelmeettoestel op de kop kunnen tikken. Helaas was er geen handleiding of andere info bij. Dit meettoestel kan verschillende grootheden in een 3-fasige installatie meten zoals: lijn- en fasespanningen, fasestromen, frequentie, cos phi (per fase & totaal), actief- reactief- & schijnbaar vermogen.
Zoals gebruikelijk bij dit soort toestellen zijn ook hier de stroomingangen beperkt tot 6A. Indien men hogere stromen wil meten moet men een stroomtrafo gebruiken, de transformatieverhouding moet men dan ingeven in het meettoestel. In mijn toepassing maak ik gebruik van 25/5A stroomtrafo's. 't Probleem waar ik nu mee zit is dat ik het maar niet voor mekaar krijg om deze transformatieverhouding op het toestel in te geven. 't Gevolg hiervan is dat alle stromen en vermogens een faktor 5 te klein worden weergegeven.
Het toestel heeft aan de voorzijde 2 pijltoetsen om door de verschillende meetmenu's te scrollen maar een instelmenu ben ik nog niet tegengekomen. Ook heb ik al eens een toets (en ook beide toetsen) voor een langere tijd ingedrukt in de hoop dat ie naar een soort instelmenu gaat maar doch zonder resultaat. Inschakelen met 1 of beide toetsen ingedrukt helpt ook al niet.
Het toestel ziet er professioneel uit dus het ingeven van zo'n stroomtrafo verhouding moet gewoon kunnen volgens mij.
Achteraan is er ook een RS-232 poort en nu is mijn vermoeden dat deze nodig is om apparaatinstellingen te doen. Ook zit er misschien een soort datalogger in dewelke je via deze poort kan uitlezen??
Uiteraard heb ik geen software bij dit toestel. De herkomst van het toestel heb ik ook niet kunnen achterhalen.
Het merk zou "RJ Electronique" uit Marseille moeten zijn. Doch deze Franse firma bestaat blijkbaar niet meer (of is misschien opgeslokt door een andere). Het type is "SRI-LED 9508", als ik op deze term Google dan krijg ik een link van de één of andere Franse universiteit die ook zo'n toestel zou bezitten. Ik heb al meermaals iemand van die universiteit te pakken proberen te krijgen die me info zou kunnen verschaffen maar dat is me helaas niet gelukt.
Mijn laatste hoop is dus dit forum, misschien is er wel iemand die ooit zo'n toestel in z'n handen heeft gehad. Ik acht de kans zéér klein maar je weet maar nooit!
Bijgevoegd een paar foto's van het bewuste toestel:

vriendelijke groeten,
Erwin