| Naam |
Bericht |
High met Henk
Honourable Member
|
Door een ontwerpfoutje zoek ik nu een IC met verschillende logische poorten.
Ik had nl met 2 input OR's 4 ingangen aangesloten en allemaal ge-or't werkt prima uiteraard: 1 ingang hoog, uitgang hoog. nadeel is: voor mijn toepassing moet de uitgang nu net LAAG zijn...
print is al gemaakt, maar nu ineens kwam dit probleem boven drijven. dus IEMANd die iets weet wat EVT compatible zou zijn?
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
MagicBox
Golden Member
|
Enige wat rest is te zeggen.. "You're screwed"..
Ik neem aan dat je 4x 2poort ors uit standaard TTL/CMOS reeks hebt gebruikt. In dat geval zal er geen 'schone' oplossing zijn.
Is het een volume productie? Zo niet en er is wat ruimte, misschien uitgang printspoortje doorkrassen en op achterkant met twee weerstandjes en tor een discrete inverter er achter..
Indien wel.. zie dan eerste commentaar O.o
EDIT: Ach, nog wat vergeten.. misschien eens kijken naar 14-pins PAL chips uit de jaren 80.. als je die kunt programmeren, dan ben je gered. [Bericht gewijzigd door MagicBox op 20 augustus 2008 12:41:37]
|
djoveld
|
Je hebt ook van die logische poorten per stuk in een transistor behuizing, misschien kun je daarvan een inverter type ertussen zetten???
Anders is het pech en moet het opnieuw, kan de beste overkomen... [Bericht gewijzigd door djoveld op 20 augustus 2008 12:45:51]
Makkelijk beginnen met AVR : Kijk eens op www.meeps.nl
|
SparkyGSX
|
inderdaad, een PAL / GAL o.i.d. kan helpen, maar als de print al gemaakt is, moet het ook maar net uitkomen met in- en uitgangen, voedingspinnen en zo.
Je kunt natuurlijk ook een klein printje maken die je met pennen in de IC voet steekt.
Er bestaan ook gewoon 4-input NOR gates, de 74HC/HCT4002 bijvoorbeeld.
|
LaStei
|
Welk IC heb je erop zitten? SMD? Zit er its achter waar een invert functie van gemaakt kan worden? Diode/resistor/weerstandsnetwerk? Een analoge oplossing met opamps?
carpe cerevisi
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Uitgangs-printspoortje doorhalen en een 2n7002 erbij plakken.
Indien nodig: drainweerstandje erbij.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
kluyze
Golden Member
|
Hmm, wat heb je juist nodig? Kan je het niet vervangen door een AND of een NOR of zo?
(Ik kan mis zijn maar ik kan niet goed aan je verhaal uit.) [Bericht gewijzigd door kluyze op 20 augustus 2008 13:51:56]
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
|
High met Henk
Honourable Member
|
heb gewoon een 4 input OR gemaakt met de 7432. 3 poortjes aan elkaar knopen, kon ff geen 4 input OR vinden...
simpel dit om interrupts te muxen en dan in de ISR uit te lezen welke interrupt lijn actief was.
wat blijkt nu? de interrupt van de uC kan alleen flank triggering of negatief level triggering.
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
kluyze
Golden Member
|
En dat is niet instelbaar in de uC?
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
|
High met Henk
Honourable Member
|
edge triggering kan op alle gebied, level triggering kan ALLEEN op lage niveau's
|
kluyze
Golden Member
|
En heb je nog ruimte voor aan de ingang 4 inverters te zetten?
/(A+B) = /A./B
|
djoveld
|
Als de aantallen niet te groot zijn kun je ook een inverter IC bovenop je 7432 'piggybacken', de voedingen zitten boven elkaar, pootjes die je niet gebruikt knip je eraf; heb je alleen nog 2 draadjes nodig. Misschien zelfs maar 1 als de uitgang van je 7432 toevallig onder een ingang van je inverter ligt, dan buig je die aansluiting gewoon omhoog en soldeert ze aan elkaar...
Niet netjes maar het werkt wel [Bericht gewijzigd door djoveld op 20 augustus 2008 14:31:08]
|
LaStei
|
Kun je iets bij elkaar solderen met een 4066 schakelaar en een aantal weerstands/diode bruggetjes?
carpe cerevisi
|
kluyze
Golden Member
|
@djoveld: Dan is het mooier om de IC's op een aparte pcb te plaatsen en die via een connector op de originele pcb te plaatsen. [Bericht gewijzigd door kluyze op 20 augustus 2008 14:43:37]
|
High met Henk
Honourable Member
|
beetje lastig met SMD componenten....
ik ga denk ik die piggy back manier maar proberen of iets met een los FETje aan de utigang. probleem is nl dat het trillingsgevoelig is.
er is ook geen tijd voor een 2e proto...
|
Arco
|
Een 7425 zou kunnen. Maar dan wordt het waarschijnlijk wel 3 baantjes doorfrezen en verplaatsen, met roadrunner en de juiste kleur draad gaat dit vrij onzichtbaar... (Meestal geen probleem voor een proto)
Arco
|
High met Henk
Honourable Member
|
dan is een 4002 voor mij makkelijker: das 2 pootjes omgooien.
|
fotoopa
|
Hum, een gekent voorval.
Oplossing:
Als het in DIL versie is neem je een 74xx04 en zoek even de juiste combinatie poorten. Je hebt al veel kans dat een invertor ingang aan je huidige uitgang ligt. Anders gewoon pin 14 en pin 7 van beide ic's samen solderen, je voeding is dan reeds oké. ( je kan zo een 74xx04 op een 74xx32 prikken)
De andere pinnen omplooien en op zijn rug duwen, eventueel de onnodige pinnen afknippen. Je houd 1 invertor van de 6 over en verbind hem met een fijn draadje. Oude uitgang van de 74xx32 afknippen aan de bovenkant zodat hij onderbroken is en vrijkomt voor de invertor. Zo een opstelling kan de zwaarste triltest doorstaan, is netjes en blijft werken tot in de eeuwigheid. Dit heb in in mijn jaren lange hardware job meer dan eens met succes moeten uitvoeren.
FPGA voorbeelden , fotoopa Pbase
|
djoveld
|
Dan kun je ze met dat piggybacken beter eerst goed op elkaar lijmen en later van die thermische lijm uit zo'n lijmpistool er overheen...
|
MagicBox
Golden Member
|
Gewoon software aanpassen en dual edged instellen. Weet wel dat je met een level-trigger interrupt de bron ook weer moet kunnen resetten, anders blijf je continue in de interrupt routine komen zolang die ingang laag is.
Enige reden die ik kan bedenken waardoor je met alle geweld leveltriggered wil maken is vanwege diepe slaap modus, wakeup werkt dan alleen bij leveltriggered. Als deepsleep geen issue is, dan gewoon edgetriggered doen
|
Marco69
Golden Member
|
quote:
Druppel 2-componentenlijm erop (als het eenmaal werkt) en je kunt wat trillingen betreft de wereld aan. 3D modelletje van maken dus  . (en eh... sterkte)
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
|
High met Henk
Honourable Member
|
@magicbox: kan niet, want zijn multiple high speed interrupts.. Dus als er 2 actief zijn ga ik plat en omdat ze high speed zijn kan ik aan einde ISR niet kijken of er meerdere actief waren, op moment dat dat niet zo is en ik kom de ISR uit, kan tussen het moment van kijken en de ISR daadwerkelijk verlaten al een interrupt voorkomen.
@fotoopa: het is SMD in TSSOP. Beetje lastige verhaal.Ga of kijken voor piggy bak of voor SOT23 ergens op de print aan uitgang.
|
mississippi
|
Je kunt ook in een (p)rommetje je waarheidstabel kwijt en dan heb je maar 1 ic nodig.
|
SparkyGSX
|
Als het toch alleen voor een interrupt pin is, waarom maak je dan geen wired-or op de plaats van het IC? Alle ingangen met diodes aan elkaar knopen, en dan de interne pull-up van de uC aanzetten.
EDIT: hmm, de interrupt lijnen moeten natuurlijk geďnverteerd op de interrupt pin, dat was om te beginnen al het probleem.
Een wired-or met een transistor als inverter zou wel kunnen. Dan heb je in totaal 4 diodes, 1 weerstand en 1 transistor nodig. Dit kun je wel maken op de plaats van het IC, maar erg netjes is het niet. [Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 20 augustus 2008 16:23:58]
|
MagicBox
Golden Member
|
Ga je dan zowiezo niet al plat? Ik neem aan dat je de ingangen van dat or array ook bekijkt met je UC om uit te vissen welk 'channel' de interrupt geeft?
Wat is dan het probleem om op een edge de states in de blijven lezen/pollen van de channels totdat de volgende edge weer komt, aangevend dat er op dat moment geen channels meer actief zijn. Des noods hier een boolean voor gebruiken: Opgaande flank op true zetten, op neergaande flank op false.
Als deze boolean op true staat, dan in je mainloop de interrupt channels pollen en verwerken, zo niet, de normale main verwerking. Voordeel is dan ook nog eens dat de afhandeling in de mainroutine gebeurt en je geen interrupt jam krijgt. [Bericht gewijzigd door MagicBox op 20 augustus 2008 16:49:12]
|