Shock Media

Navigatie

Grundig ST55-908 HF-trafo

Forum > Video & TV > Grundig ST55-908 HF-trafo
Naam Bericht
siera1

Gegroet,

Stukgevallen tv toestel met volgende symptomen:
-Geen beeld
-tic-tic-sound(per 1 seconde ongeveer)aan de HF-trafo.
-Beeldbuis wordt bij het aanschakelen sterk negatief geladen waarna dit verdwijnt.
-Hoogspanningskabel beweegt lichtjes mee met het periodieke getik.

Volgens mij is het een beveiligingscircuit aan de HF-trafo die periodiek ingrijpt.
Heeft iemand suggesties betreffende de oorzaak?
[Bericht gewijzigd door siera1 op 21 augustus 2008 21:35:05]
maartenbakker

Ik mis de vraag, maar als ik het antwoord moet gokken zeg ik printbreuk. Toestel is een van de allerlaatste echte Grundigs dus de moeite zeker waard om na te kijken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 20 augustus 2008 13:24:29]
siera1

Heb de soldeerverbindingen gecontroleerd en dat ziet er toch in orde uit.

mvg.
weetal

is het gehele toestel gevallen?zoja van welke hoogte?
ik denk dat buis stuk is,zet toestel aan in een donkere ruimte,als je dan steeds een blauwe gloed ziet in hals van buis is het exit.

gr, weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
maartenbakker

Er zijn twee zware onderdelen die specifiek voor problemen kunnen zorgen bij een val. De lijntrafo kan de print stuktrekken en het afbuigjuk kan de beeldbuis stuktrekken. Allebei mankementen die je niet altijd meteen ziet.

In 9 van de 10 val-gevallen is er een printbreuk in de buurt van de lijntrafo of een ander zwaar onderdeel op de print, in het 10e geval inderdaad wat weetal al zegt en zijn test lijkt me zeker geschikt. Overigens zit zo'n breuk meestal rond de overgang van de hals naar de kolf, onder het juk. Meestal ontdek je dit soort breuken al als je even het juk of de nek beetpakt en probeert te bewegen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 22 augustus 2008 00:10:39]
Zoef de Haas.

Beeldbuis daar geloof ik niet zo in, want dan wordt er geen hoogspanning opgebouwd. Waarschijnlijker een haarscheur in de printplaat bij de lijntrafo.
In het ernstigste geval is het schaduwmasker van de beeldbuis vervormd en daar kom je dan weer achter als die andere fout is verholpen.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Bij nader inzien geeft een buisbreuk doorgaans wat meer geknetter, dus ik hou het vooralsnog ook op de 90% kans op printbreuk.
siera1

Dank voor al jullie antwoorden.

Jullie denken waarschijnlijk aan zwaar geknetter. Het is eerder een fluittoon die ritmisch onderbreekt wanneer de flyback uitschakelt. Dus geen vonkoverslag tussen printbaantjes of soldeerverbindingen. Het toestel is niet gevallen. De HOT doet het ook nog. Kan er iemand mij wat uitleg geven over het beveiligingscircuit rond de flyback(tegen röntgen, mss is het dat dat mijn parten speelt.)
maartenbakker

Geknetter in geval van de beeldbuis, rythmisch onderbreken inderdaad als hij in beveiliging gaat, bijvoorbeeld door printbreuk rond de lijntrafo of iets anders. Als ik het wel heb is je chassis CUC2121, dat maakt het zoeken wat makkelijker, er slingert vrij veel originele Grundig documentatie rond op het internet.
Bart_meeuwis151

kan het misschien zijn dat de lijntrafo kapot is? hangt er een blauwe gloed rond de hoogspanningskabel of ergens aan de lijntrafo?
siera1

Door de basis van een transistor aan de massa te sluiten kan ik het beveiligingscircuit uitschakelen. Ik heb daar geen ervaring mee. Zijn er eventuele gevaren verbonden wanneer ik dit doe?
maartenbakker

Je kan op die manier wel dingen opblazen die nog niet stuk waren, maar als je echt 1000% zeker bent dat er geen printbreuk is (ik ben er nog steeds voor 90% zeker van dat die er wel is) dan maakt het wel metingen mogelijk en als er iets gaat roken dan heb je wel weer wat foutzoek-informatie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 25 augustus 2008 18:47:05]
Zoeken in topic