| Naam |
Bericht |
Lucky luke
|
Beste medeCO-ers,
Ik weet niet of deze methode jullie al bekend is, misschien wel, maar ik post 'm toch maar wel.
Ik heb daarnet 2 16 pens IC voeten moeten desolderen (vervangen). Maar 16 pennetjes tegelijk losmaken kan niet. En 40 al helemaal niet. Bij een DIP IC wat toch stuk is snijd je dan de pootjes los en desoldeer je ze 1 voor 1. Bij een ICvoet zitten de pootjes eronder dus kan dat niet altijd.
Hoe ik het heb aangepakt?
IC uit zijn voetje halen. Dan de tin over de pootjes laten zitten, evt zelfs nog toevoegen dat het echt boven het pootje van de icvoet uitkomt. Dan met de soldeerbout het pootje van de ICvoet heetstoken, waarbij ook de tin smelt. Na even stoken het pootje omhoog duwen, aan de andere kant van de ICvoet gaat het nu uitsteken. Doe dat met alle pootjes. Stook vervolgens 1 pootje weer warm en pak het aan de andere kant met een tangetje, het is nu zo uit de IC voet te trekken. Doe dat met alle pootjes en de ICvoet valt van de print.
De gaatjes in de print daarna weer openkrijgen gaat het beste met een desoldeerpoje, litze werkt niet zo goed omdat de tin niet meer echt plakt. Nu was het in mijn geval ook een dubbelzijdige, doorgemetaliseerde print, bij een enkelzijdige is het makkelijker.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Suc6 bij het desolderen van ICvoeten.
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
|
djoveld
|
Ja, dat kan... Maar je kunt ook gewoon het voetje aan gort knippen met een kniptangetje en de pootjes er een voor een uithalen. Wat je wilt voorkomen is dat de print te lang verwarmd wordt waardoor de printsporen los kunnen laten, dat voetje kost niets en is niet belangrijk om te behouden. Ook als je een IC moet uitsolderen en het IC is niet kostbaar dan kun je ook beter de pootjes doorknippen en ze er een voor een uithalen. Bij een DIL IC knip je de pootjes dan strak tegen de zwarte behuizing af zodat je zoveel mogelijk metaal van het pootje overhoudt om hem eruit te halen. [Bericht gewijzigd door djoveld op 20 augustus 2008 14:22:18]
Makkelijk beginnen met AVR : Kijk eens op www.meeps.nl
|
electro_freakz
|
ik heb daarvoor een tinzuiger, gewoon 1 voor 1 warmstoken en tin wegzuigen. dat werkt perfect. en eventueel met wat soldeerlitze erover.
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
|
Technojunk
Member
|
Idd, ik doe het ook gewoon met soldeerlitze (chem-wik, andere rommel werkt niet) [Bericht gewijzigd door Technojunk op 20 augustus 2008 14:55:00]
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
|
maartenbakker
|
Dat is precies mijn ervaring, chem-wik werkt voor het fijnere werk verreweg het best.
|
IC
|
Wat ik doe is een 100 W soldeer apparaat (soldeer pistool) gebruiken. Ik soldeer alle pinnetjes aanelkaar en maak de pinnetjes goed heet aan een zijde en trek het snel los met de vingers. Vervolgens hetzelfde met de andere zijde. Om de overtolige tin te verweideren hou ik de printplaat hoog met de soldeer apparaat eronder en laat de zwaartekracht zijn werk doen.
IC
|
Marco69
Golden Member
|
Mooie Weller punt die alle 16 pinnen tegelijk opstookt.
Overigens: als de PCB single-sided is, werkt het prima met ont-tinnen. Doorgemetaliseerd (of zelfs double sided) is een stuk minder tolerant. Meestal soldeer ik een stukje 2.5mm2 koper over alle pinnen aan 1 kant. Verwarm je ze allemaal tegelijk en trek je het ding aan die kant zo los. Leegzuigen met de verwarmde tinzuiger, desoldeerpomp of litze en klaar.
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
|
djoveld
|
Dat met die tinzuiger werkt inderdaad alleen goed met enkelzijdige prints, met dubbelzijdig doorgemetalliseerde printen gaat het niet goed...
Neh, gewoon aan gort die zooi; ben je gelijk je frustratie kwijt [Bericht gewijzigd door djoveld op 20 augustus 2008 16:02:54]
Makkelijk beginnen met AVR : Kijk eens op www.meeps.nl
|
Technojunk
Member
|
dat zeker, laatst een dubbelzijdige doorgemetalisserde print, alles IC voeten vervangen, ging perfect met litze!
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
|
EddyDean
|
Ik verwarm altijd één kant door er met de soldeerbout langs op en neer te gaan, eventueel met wat tin toegevoegd. Dan kan je na een tijdje het IC scheef trekken, en dan kun je de andere kant gaan doen. Meestal overleven de ICs zit zelfs.
Zo heb ik het nog 16 pins naast elkaar losgemaakt (was een LCD display met printpennen).
|
SparkyGSX
|
Het probleem van het afknippen van de pootjes van een IC, of het aan stukken knippen van een IC voetje, is dat je bij het knippen het materiaal uit elkaar drukt, en je op die manier ongemerkt heel veel kracht kunt zetten, waardoor de sporen ook gemakkelijk loslaten.
Ik voeg meestal zoveel tin toe dat alle pinnen aan een kant aan elkaar zitten, waardoor je ze vrij snel tegelijk heet kunt stoken. De twee rijen van het voetje kun je meestal wel ongestraft los knippen.
|
JuuL
Special Member
|
Als het IC weg mag dan snij ik de pootjes los met een stanley mes en haal het IC zonder pootjes eruit.
De pootjes een voor een desolderen is piece of cake.
Kijk uit voor neppe transistoren!
|
tomtenberge
|
Ik heb het zelfs wel eens met hhen heteluchtfeun(of hoe zoiets mag heten) gedaan.
dan moet je je wel erg concentreren want voor je het weet brand je de banen er af...
The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
|
JuuL
Special Member
|
LoL 
Verfbrander?
(Föhn) [Bericht gewijzigd door JuuL op 20 augustus 2008 16:21:40]
Kijk uit voor neppe transistoren!
|
tomtenberge
|
jah zo'n ding, maar dan van een afstandje, wel oppassen er komen ook andere componenten los die dicht in de buurt zitten
The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
|
Rubber Duck
|
Ik doe het meestal met zon goedkope tinzuiger van 2 euro. Je moet dan nog wat friemelen zodat ook alle pootjes loszitten en dan kun je hem zo uit de printplaat halen.
Het nadeel van die goedkope dingen is dat je ze na 20x zuigen uit elkaar moet halen en tinresten eruit moet vissen.
|
Turbokeu
Golden Member
|
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Richard2000
Golden Member
|
Of je zet hoogspanning op het IC, desoldeerd ie zichzelf
Transistors are Cool Tubes are Hot
|
WilToyo
Golden Member
|
Tinzuiger moet je een beetje handigheid voor hebben. Je moet altijd flux en/of tin toevoegen, anders vloeit het oude tin niet goed en wil het betreffende pootje niet los of niet goed los. Verder moet de tinzuiger aan alle kanten in het tin zitten anders zuig je lucht en geen tin. [Bericht gewijzigd door WilToyo op 20 augustus 2008 18:10:29]
|
william1967
|
pootjes doorsnijden,goed idee met het risico dat je printsporen doorsnijd...
litze of een desoldeerstation werkt het beste m.u.v. flatpacks,daar is hete lucht een goede oplossing voor
|