| Naam |
Bericht |
Jan48
|
Hallo, ik moet weer eens jullie hulp in roepen.
Ik heb een prof weerstation aangeschaft, daar zit ook een windsnelheidsmeter en een windrichtingmeter bij, deze wil ik graag boven op de schoorsteen monteren, maar de elektronica zit in de voed van deze meter (ook de batterijen) nu ga ik de batterijen naar de zolder verplaatsen (anders moet ik voor iedere wissel het dak op)
Het zijn twee batterijen (3 Volt) als deze vervangen worden, moet de windmeter in richting noord gezet worden en dan een reset hebben, en dan moet ik toch weer het dak op, om dit te vermijden dacht ik twee batterijhouders te plaatsen, en die door middel van een schakeling heel snel te laten omschakelen zodat er geen spanningval is, maar ik zou niet weten met welke schakeling dit zou gaan.
Kan ik misschien ook bij de elektronica van de windmeter een elco plaatsen, zodat deze de spanning heel even vast houd?
Gr. Jan
|
Scheef_schaap
|
Je geeft je eigen antwoord. Een dikke elco zou de klus wel kunnen klaren. Neem zo'n supercap.
Grtz!
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage! // Beter 1 pint in de hand dan 2 in de koelkast! // Als je al nat bent kan je even goed gaan zwemmen!
|
Henry S.
Moderator
|
1F/5V supercap over de voeding, relais schakelt tussen de packs. Wat niet nodig is, de supercap geeft de mogelijkheid de batterijen te wisselen.
Of je trekt een tweeaderig kabeltje naar binnen en gebruikt een netvoeding met batterijbackup. Batterijen wisselen op dak is niet handig. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 20 augustus 2008 18:18:34]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
LaStei
|
Waarom gebruik je geen netvoeding met batterijen als back-up? veel goedkoper in gebruik (per kwh) en je hoeft nooit meer het dak op. (tenzij de netvoeding de geest geeft en de batterijen leeg zijn.
carpe cerevisi
|
Jan48
|
Dat dacht ik ook al, maar wordt door die elco de spanning niet verhoogd?
|
Henry S.
Moderator
|
Nee, want er is sprake van pure gelijkspanning, dat verhoog je niet met een elco.
En de netvoeding kan je netjes op 3V afregelen. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 20 augustus 2008 18:23:23]
|
Jan48
|
quote: Op 20 augustus 2008 18:18:29 schreef LaStei:
Waarom gebruik je geen netvoeding met batterijen als back-up? veel goedkoper in gebruik (per kwh) en je hoeft nooit meer het dak op. (tenzij de netvoeding de geest geeft en de batterijen leeg zijn.
Oké, dat zou nog handiger zijn, maar dan zou ik het op prijs stellen als jullie mij op weg helpen hoe ik zo iets maken kan.
Gr. Jan
|
benleentje
|
stekkervoeding met bv 6v gelijk uitgang of iets in die richting. Dan hier van de side de lm317 voeding maken. De lm317 kan je dan afregelen 3V of zodanig dat spanning aan het einde van de kabel bij de windmeter 3V is.
Beste kan je de batterijen er geheel uit halen zodat deze ook niet kapot kunnen gaan en daarvoor in de plaats zet je dan een superkap.
Niet een te moeilijk schakelingetje om zelf te maken.
|
Jan48
|
Zou ik dan de superkap niet beter op zolder monteren, of moet die zo kort mogelijk bij de windmeter?
Gr. Jan [Bericht gewijzigd door Henry S. op 20 augustus 2008 18:57:58]
|
Henry S.
Moderator
|
Dat maakt niet uit.
|
Jan48
|
Oké, als ik nu met een voeding het geheel voed, hoe lang houd de supercap het vol als de spanning van het stroomnet uitvalt, of kan ik als nog een paar batterijen erbij koppelen, dan moet er zeker een diode in de batterijleiding zodat de stroom van de voeding niet naar de batterijen kan. Of zit ik hier niet goed.
Gr. Jan [Bericht gewijzigd door Henry S. op 20 augustus 2008 19:10:58]
|
Henry S.
Moderator
|
Ik weet niet hoelang een supercap het uithoudt, deze zijn bedoelt voor zeer lage stromen.
Nietoplaadbare batterijen idd met een diode beveiligen tegen ongewenst opladen. Het is verstandig de opgenomen stroomsterkte te meten en een daarbij een geschikte Schottky diode uit te kiezen.
Lees aub http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
|
mts plus
|
dat ligt er aan hoeveel je meter verbruikt.
is dit veel dan is hij snel leeg.
maar wat je zou kunnen doen is een relaistje over je net spanning heen zetten zodat deze de meter voedt met je netadapter en anders via batterijen. Eventueel kan je hier een kleine condensator over heen zetten
Life is waiting!
|
Jan48
|
quote:
Wat doe ik dan fout? Heb ik iets niet goed geschreven? Ik heb toch allen maar een vraag gesteld. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 20 augustus 2008 19:15:42]
|
Henry S.
Moderator
|
Zie mijn wijzigingen, geen onnodige quotes posten en indien nodig alleen relevante delen quoten.
Anders een post direkt beantwoorden, bvd.
|
Jan48
|
Oké, zal er in het vervolg aan denken
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Wat weer gedoe met een diode scheelt.
quote:
Bedankt voor de aandacht.
|
LaStei
|
Zo van dik hout zaagt men planken: Een druppel lader van de Gamma, (of ergens anders vandaan) een auto batterij en dan een LM317 die 3 V van de batterijspanning maakt.
Iets meer energie vriendlijker: drie MiMH accu met een capaciteit van 1800 mAh, een stroombron van 10 mA en een low drop regulator die van de ongeveer 4V een mooie 3V maakt.
Voeding: trafotje, brugcel en elco.
Stroombron: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/120
Low dropout regulator: example: LM2936DT-3.0 but there are more availble.
carpe cerevisi
|