Shock Media

Navigatie

Voedingsspanning van CCD-cameraprintje

Forum > Algemene elektronica > Voedingsspanning van CCD-cameraprintje
Naam Bericht
Jaco van der Linden

Ik heb een aantal camera's om mijn huis hangen, ineens gaven alle camera's geen beeld meer.
Na wat controleren en meten bleek dat de voeding welke de camera's voorziet van 12 volt gelijkspanning defect was, de uitgangsspanning was gestegen naar 19,5 volt.

Ik heb de camera's gedemonteerd en er is één componentje helemaal verbrand is, direct naast de voedingsconnector. Het is een component met 3 pootjes; één zit aan de plus, één zit aan de min, de andere loopt verder de printplaat op. Ik denk dat het een spanningsregelaartje is, mijn vraag luid als volgt:

Is het waarschijnlijk dat het een spanningsregelaar is, zo ja; wat zal waarschijnlijk de spanning zijn, 12 of 5 volt?
[Bericht gewijzigd door Jaco van der Linden op 20 augustus 2008 22:33:16]
elektrojean

misschien kan je een merk geven , type nummer en andere info over de camera's als je meer hulp wil.
Jaco van der Linden

Helaas staat er niet veel op de print te lezen, alleen: 466 v1.1 2005/2/16

Op de achterkant zit wel een chip van sony, hierop staat cxd3141R, volgens de datasheet is de voedingsspanning 5 volt.
smsmonster

12V zal het niet zijn, 12V was immers al de ingangsspanning van de module.
Henry S.
Moderator

Maar een 5V regelaar heeft geen last van 19.5V, zal hooguit te warm worden en uitschakelen.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Jaco van der Linden

is de maximaal aangelegde ingangsspanning niet 2,5 x de uitgangsspanning?
(2,5x5=12,5volt)
Henry S.
Moderator

Hoe kom je daar bij?
Jaco van der Linden

heb ik geloof ik eens op school gehad (heb sterkstroomrichting gedaan met basis elektronica) dacht dat die 2,5x een vuistregel was indien er geen koellichaam gebruikt wordt.
Sine
Moderator

Als ik mag gokken 5V ... maar valt er niets meer te lezen op die regelaar ?

@Jaco, nope de noodzaak voor een koelplaatje is afhankelijk van het verstookte vermogen, hoeveel keer de ingang de uitgangs spanning is zal worst wezen, spanningsval * stroom is spannend.
[Bericht gewijzigd door Sine op 21 augustus 2008 00:58:52]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Henry S.
Moderator

quote:
Op 21 augustus 2008 00:42:39 schreef Jaco van der Linden:
heb ik geloof ik eens op school gehad (heb sterkstroomrichting gedaan met basis elektronica) dacht dat die 2,5x een vuistregel was indien er geen koellichaam gebruikt wordt.

Vergeet die maar weer heel snel, le'raren'...
Jaco van der Linden

ik ga gewoon een spanningsregelaat van 5 volt proberen, kapot zijn ze toch al.

Maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe dat nou zit met spanningsregelaars; als ik bijvoorbeeld een 7812 heb, hoe hoog mag dan de ingangsspanning zijn, of heeft dat met andere factoren zoals het vermogen en zo te maken?
Marco69
Golden Member

De Max. ingangsspanning staat in de datasheet. Het maximaal te dissiperen vermogen ook. Bij een bepaalde uitgangsstroom, kan dat dus ook een beperking op de ingangsspanning opleggen. Neem degene die het laagste is als je de regelaar heel wilt houden.

Overigens: die 'protection' van zo'n ding is leuk, maar als-ie daar langere tijd in hangt, wordt het spul continu op max. temperatuur gehouden. Dat gaat na verloop van tijd toch gewoon stuk.
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Zoeken in topic