Shock Media

Navigatie

koplampen auto

Forum > Algemene elektronica > koplampen auto
Naam Bericht
polyoot

Hoe laat ik mijn koplampen knipperen.
Dus als de ene uit is gaat de andere aan.
Had gedacht dat een relais dit wel kon oplossen maar..
Als het mogelijk is een uitleg/schema wat
bij een leek als ik past.
Ik zou dit bij een bijeenkomst van motoren/quad graag willen showen.
Groetjes en alvast bedankt.
bprosman

Hoe wil je omschakelen tussen het knipperen en gewoon licht ? Met een schakelaar ?

Groeten, Bram
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Radioortje
Special Member

Volgens mij zijn de linker en de rechter koplamp , normalerwijze , apart gezekerd , dit in verband met veiligheid : als er één zekering doorbrand dan heb je nog altijd één koplamp .
Dus een flipflop met twee relais die je dan met een aparte schakelaar aanzet , moeten het kunnen doen .
Die schakelaar zou dan één koplamp uit moeten zetten , en de flipflop met de twee relais zouden dan de koplampen om en om moeten kunnen schakelen over één van de twee groepen (lees zekeringen )van het voertuig .

Groetjes Evert
[Bericht gewijzigd door Radioortje op 21 augustus 2008 01:46:19]
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Casper1

@Radioortje,
Heb vroeger voor de koplampen van m'n Amerikaan powertransistors 2N3055 gebruikt. Effe de weerstand aan de basis uitkienen om ze net te verzadigen. Zo bleven ze lekker koud. Aan de carrosserie bevestigen. Nooit meer relais (10x keer zo duur) hoeven kopen.
Wellicht kun je een printje maken die op de zware bassen van je autoradio reageert: heb je rithmische verlichting. Ik zie je al bonkend en knipperend het terrein op rijden.

Succes
Radioortje
Special Member

Een soort nokia op wielen zeg maar ...
Maar natuurlijk , een stelletje 2n3055 's doen de job ook wel .

Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
polyoot

Hallo bprosman
Ik heb op mijn quad een schakelaar voor stads,dim en grootlicht.Nu wilde ik mijn stadslicht stand gebruiken als aansturing.
De koplampen zijn 35W en zouden net zoals de knipperlichten moeten knipperen maar dan niet aan en uit maar om en om aan.
Ik weet wat plus en min is maar daar houd mijn kennis dan ook op.
De voorstellen van radioortje met flipflop etc.zegt mij niets en heb dan ook geen idee wat dit is.
Maar toch bedankt.
[Bericht gewijzigd door polyoot op 21 augustus 2008 13:04:08]
Zoeken in topic