| Naam |
Bericht |
vla_axel
|
ik wou een dimmer maken met een triac.
Ik heb al een pic met de besturing enzo via pwm.
Maar als ik een puls geef op de trigger dan gaat die pas uit als de spaning wegvalt of hoe zit dat nu ?
hoe kan ik dat nu oplossen ?
|
pros
|
Het eerste dat je nodig hebt, is een nuldoorgangsdedector. De uitgang daarvan knoop je aan een interrupt-pin van de PIC, zo krijg je 100 interrupts per seconde. De bijbehorende interrupt-routine kan b.v. een timer starten, die na afloop op zijn beurt een interrupt veroorzaakt. De interrupt-routine die hier bij hoort, ontsteekt de triac.
Vermits er 10mSec verlopen tussen 2 nuldoorgangen, mag de timer-tijd een waarde hebben tussen 0 en 9.5mSec. Tussen 0 en 0.5mSec kan je de triac meteen in de nuldoorgang-ISR ontsteken, en het starten v/d timer achterwege laten. Langer dan 9.5mSec zou ik niet wachten. Dan zie je de lamp toch niet branden, en je komt erg dicht bij de volgende nuldoorgang.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
big bang
|
Ik denk dat hij ook een beetje hulp verwacht bij de triac zelf, Pros.
Een triac kan je ontsteken door op zijn gate een stuurimpuls of spanning aan te bieden, t.o.v. A1 (of ook MT1 genoemd). De stroom die dan loopt (zie in datasheet, meestal een paar 10talen mA) zorgen ervoor dat de triac gaat geleiden tussen A2 en A1 (of MT2 en MT1) indien er meer dan de houdstroom kan vloeien.
Zolang er stroom loopt door de triac die niet onder de houdstroom komt (stroom staat ook in de datasheet, soms onder threshold current) blijft dat ding geleiden en kan je hem vanop de gate niet meer uitschakelen.
Door met een triac op wisselspanning te gaan werken, daalt bij elke naderende nuldoorgang de stroom tot onder de minimum houdstroom en gaat hij uit, kan de volgende golf dan terug ontstoken worden.
- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
vla_axel
|
dus een triac kan je niet gewoon pwm sturen zoals een transistor of wel?
Dus een triac met nuldoorgangsdetector blijft aan staan als je een puls geef op de gate en een triac zonder nuldoorgangsdetector gaat uit als de puls weg gaat.
|
Kevinoud
|
Dat kan niet inderdaad
***** No keyboard connected press F1 to continue ... *****
|
pros
|
Kijk hier eens, daar staat een beknopte, duidelijke uitleg.
In feite is een triac-dimmer ook een PWM-schakeling, maar dan een die op 100Hz werkt en die in fase is met de netspanning.
|
vla_axel
|
dus als ik de pwm op de microcontroller op 100 HZ zet zou dat moeten werken ?
|
big bang
|
Zoiets, maar je moet dan nog wel met het net gesynchoniseerd blijven lopen, vandaar de uitlag van Pros in zijn eerste post.
Een gewone dimmer werkt zo, je wil je belasting op een bepaald moment van de sinusgolf aansteken, op dat kortstondig moment schiet je de triac in gang, hij blijft uit zichzelf geleiden tot de sinus door nul gaat. Daarna komt direct de volgende golf waar je weeral op hetzelfde moment in die golf ontsteekt. Op die manier krijgt je belasting steeds aangesneden stukken van een sinus te zien, het gemiddelde ligt dus lager dan de volle sinusgolf. Hoe later je ontsteekt na een nuldoorgang, hoe kleiner het gemiddelde vermogen, hoe eerder, hoe groter dat vermogen wordt.
Ik moet er nog bijzeggen dat de uitleg klopt voor resistieve (weerstand) belastingen zoals een lamp of verwarmingsweerstand. Bij inductieve en capacitieve lasten is de stroom uit fase verschoven met de spanning, de traic zal dan doven niet als de spanning erover nul wordt bij een nuldooggang van het net, maar als de stroom zelf een nuldoorgang heeft, ondat de houdstroom er niet meer is en de triac dooft.
- - big bang - -
|
LaStei
|
Als je wilt PWM'men op het lichtnet, een simpele methode is met 4 dioden en een voldoende sterke FET/IGBT...
carpe cerevisi
|
vla_axel
|
ah ja het gaat over verlichting op 12 volt.
maar ik denk dat ik dan beter de 220 gelijkricht en dan die schakel.
want dan ga ik minder ampere moeten schakelen zeker.
|
big bang
|
Vergeet ook niet als je het lichtnet gelijkricht dat je 230V*√2=325V krijgt, en je elco's moeten hiertegen bestand zijn.
- - big bang - -
|
vla_axel
|
a ja...
dat is dan ook niet goed voor men transformator en mijn lampen zeker ?
|
pros
|
Als dat een gewikkelde trafo is, kan je de primaire (230V) kant dimmen - met een triac.
Je kan ook de secundaire spanning gelijkrichten (niet bufferen met een elco!) en een FET gebruiken om met een "gewoon" PWM-signaal de lampen te dimmen. Als het halogeen lampjes betreft, hou er dan rekening mee dat de weerstand van hun gloeidraad in koude toestand erg klein is: 0.2 Ohm bij een 12V/50W halogeentje! Kies je FET's dus niet te licht.
|
vla_axel
|
maar als ik het met een triac doe hoe meet ik detecteer ik dan de nuldoorgang ?
|
pros
|
Kijk hier eens. Als je op het schema klikt, zie je onderaan de nuldoorgang-detector.
|
henri62
|
quote:
Bij het dimmen aan de primaire kan moet je rekening houden dat je de triac in de juiste 2 quadranten aanstuurd.
Vaak is 1 van de 4 quadranten minder gevoelig voor ontsteken van de triac en dan blijft er effectief een DC offset over waardoor na een vrij korte tijd de trafo in verzadiging gaat. Dan ontploft je triac dus.
Vast heeft er wel eens iemand met een goedkoop dimmertje een electromotor proberen te regelen, dan krijg je dat effect!
Voor diegene die niet weten wat ik met quadranten bedoel: De polarisatie van spanning van A1 t.o.v. A2 in combinatie met de polarisatie van de Gate t.o.v. A1 (Een negatieve spanning ontsteekt de triac ook!)
Je kunt dus 4 combinaties maken die de triac laten ontsteken, vandaar 4 quadranten.
In de datasheet staan meestal deze gevoeligheids gegevens of zelfs grafiekjes.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
|
pros
|
Als je de triac ontsteekt via een opto-triac (en zeker niet te zuinig bent met gatestroom) is aan die voorwaarde toch automagisch voldaan?
De meeste gatestroom heb je nodig als je de gate positief stuurt, en de belasting negatief is - dan heb je soms meer dan het dubbele nodig tov. de andere 3 quadranten. Maar die situatie komt enkel voor als je de triac rechtstreeks vanuit de µC positief gaat sturen. Ook daar is een mouw aan te passen door MT1 met de plus te verbinden, en de gate negatief te sturen.
|
henri62
|
quote:
Ligt aan de polariteit, vaak wel omdat je dan in Q-I en Q-III zit en Q-IV is vaak het probleem. Als je in de datasheet kijkt zul je zien dat er meestal twee tegenover elkaar liggende kwadranten zijn die gelijke gevoeligheid hebben.
De gewoon even goed opletten met welke polariteit je gate dan stuurt dan is het geen probleem.
Ik heb dit zelf meegemaakt met een monitor (productie exemplaar) waarvan de standby sturing met een triac was uitgevoerd, voor de hoofdvoeding en de demagnetisatie.
Door een DC offset werd het schaduwmasker na loop van tijd gemagnetiseerd waardoor er allemaal kleurvlekken in kwamen.
Gate sturing omgedraaid (kon omdat het uC board zwevend was) en de monitor meerdere malen opnieuw ingeschakeld om te demagnetiseren en het probleem was weg.
(Ik heb het ontdekt ahv de datasheets dat de gate gevoeligheid de oorzaak was.) [Bericht gewijzigd door henri62 op 3 oktober 2008 21:11:54]
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
|
free_electron
|
tis toch nooit om ene lichtorgel te maken zeker ...
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
Aart
|
Misschien is het goed consequent de termen PWM (DC schakelen met transistoren, tijd vs vermogen lineair) en faseaansnijding (AC, netsynchroon, thyristoren of triacs, tijd vs vermogen niet-lineair) gescheiden te houden om dit soort verwarring te voorkomen.
AartSite
|
pros
|
Ik ben het eens met je, Aart, maar probeer dat verschil maar eens aan een µC diets te maken...
@F_E: heb jij dan iets tegen lichtorgels?
|