Vandaag hopeloos vast gelopen in een EM2 TV. Het probleem is als volgt, vanuit stand-by gaat het toestel aan en komen zowel beeld als geluid. Maar, de spanningen van de voeding zijn te laag, waardoor het beeld veel te klein is.
Oorzaak is het niet geheel blokkeren van de stand-by tor.
Deze fout ben ik weleens eerder tegen gekomen en toen bleek er een lekje tussen C-E van 10K in deze tor.
De werking berust op het negatief maken van de driver tor in de voeding waardoor de fet niet meer wordt gestuurd.
In de stand-by schakeling wordt als ik het goed zeg, T7529 door een spanning van -20 volt aan de emitter open gezet en via 2 dioden terug gevoerd naar de basis. Een 68K weerstand zorgt dan voor het nodige verschil waardoor de tor gaat geleiden en de collector negatief wordt. Dat gaat weer naar de stuur tor van de fet waardoor deze volledig open wordt gezet en de collector 0 volt wordt waarmee de fet wordt gespert.
Tot zover is het mij allemaal duidelijk. Bij het opstarten wordt de hor. driver door de processor opgestart en de blokgolf van de basis naar de hor. eindtransistor wordt op de stand-by schakeling gezet waardoor de basis meer negatief moet worden dan de emitter. Dat gebeurt dus niet. Ik heb alle componenten in die schakeling, die 15R weerstanden en die 100Nf c'tjes alsmede de tor vervangen en geen resultaat.
Nu is mijn vraag simpel, aan het eind van de dag ontdekte ik dat de spanning van - 20 volt maar - 16 volt is.
Nu is mijn theorie dat mogelijk door die 4 volt verschil de blokgolf niet groot genoeg is om de diode aan de basis in geleiding te brengen en zodoende de tor te blokkeren.
Ik heb geen toestel om te vergelijken en is dit mogelijk de oplossing van mijn probleem?
Met andere woorden, wie wil even in een werkend toestel de spanning aan de emitter van T7529 even opmeten of dat echt -20 volt of meer moet zijn.
Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!