Shock Media

Navigatie

Elektrisch Gestuurde Dimmer

Forum > Schoolvragen > Elektrisch Gestuurde Dimmer
Naam Bericht
TheBigB

Hallo,

Ik ben op het moment bezig met mijn profielwerkstuk. Ik en een collega van me gaan een moving-head/spot maken die mensen kan volgen dmv een motion-tracking systeem via video (softwarematig).

We gebruiken een simpele USB interface en die heeft 2 analoge uitgangen, met het voltage rangerend van 0 tot 5V. De lamp willen we daarmee dimmen.

De vraag hier is, hoe kan ik het voltage uit de analoge uitgang vergroten met een bepaalde factor (in dit geval factor 48)?

Alvast bedankt,
MMSoft

Welkom op dit forum.

Ik neem aan dat het over een gloeilamp op net spanning (dus 50 hz) gaat.

Dan werkt zo'n dimmer iets anders.

Zoek maar eens op Faseaansnijding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faseaansnijding
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 21 augustus 2008 21:07:44]
Geregistreerd mikroC gebruiker
timmie

een rampgenerator aanbieden samen met het signaal van je controller op een comperator en die een triac laten sturen.
DMX interface
TheBigB

Fijn dat jullie willen helpen

Kijk... Mijn niveau op elektrotechnisch gebied is niet wat je zegt geweldig. Ik kan er nog net wel achter komen wat een rampgenerator is, maar wat het nou doet is me een raadsel...
De triac ben ik in mijn onderzoek veel tegengekomen, ik heb overal zo'n beetje zitten zoek naar wat het eigenlijk doet, maar een heldere beschrijving lijkt van de aarde te zijn.

Zouden jullie me uit kunnen leggen wat een rampgenerator en een triac eigenlijk 'doen'?

Alvast bedankt
timmie

Rampgenerator:
die schakeling maakt een zaagtand signaal wat synchroon loopt met het lichtnet

Triac:
eigenlijk een soort transistor voor AC(wat dus ook het lichtnet is)

Comperator:
een schakeling of ic dat 2 analoge ingangen vergelijkt en afhankelijk daarvan zijn uitgang stuurt(niet verwarren met een AND poort)
DMX interface
MMSoft

Triac:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Triac

Comparator:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Comparator
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 21 augustus 2008 21:54:55]
Geregistreerd mikroC gebruiker
Aart

Elektuur heeft diverse analoge dimmers beschreven, de laatste vrij recent.

Maar is het, gezien de grote omvang van het project, niet verstandiger een oud analoog '0-10V' dimmertje van MP te halen ?

Misschien een beetje lomp, maar ook goedkoop en veilig, je hoeft dan alleen nog een 2x versterker te bouwen.
De meeste dimmers bieden zelfs een voedingsspanning voor de sturing.
AartSite
SparkyGSX

Ik zou de dimmer zelf niet gaan maken, omdat werken met 230V toch link kan zijn als je weinig ervaring hebt met elektronica, en omdat je je waarschijnlijk beter kunt concentreren op het volgen van het object en de besturing van de lamp.

Ik ben ooit zelf met zoiets bezig geweest, en had toen code geschreven in C om een object van een bepaalde kleur te vinden in een beeld, en de randen en het gewogen middelpunt ervan te bepalen.

Ik ben toen, geloof ik, vastgelopen op het binnenhalen van een beeld van een webcam. Standaard software kon ik er niet voor vinden, en TWAIN is nou niet bepaald programmeur vriendelijk. Destijds stond SANE (Scanner Access Made Easy) nog in de kinderschoenen, misschien dat je daar nu wel iets mee kunt.
Zoeken in topic