Shock Media

Navigatie

Ranger 2950DX powermod..

Forum > HF > Ranger 2950DX powermod..
Naam Bericht
Tjen il-vec

Hoi!

Ik heb een redelijk dringende vraag aan de techneuten hier;

Ik heb de Ranger 2950dx die standaard is uitgerust met de 2sc2714>2sc2086>2sc1266> 2x2sc2312. Dit zou 10watt FM 25watt SSB moeten geven.

Nu heb ik deze finals vervangen voor 2x de MRF477 en de driver voor een 2sc1973 wat deze volgorde geeft: 2sc2714>2sc1973>2sc1266> 2xmrf477.
Toch kijg ik uit deze laatste setup 'maar' 20watt FM en 40watt SSB. Wat ik dus niet begrijp is dat deze MRF477's goed zijn voor 40watt, zéker op de FM maar ik krijg er domweg niet meer als 20 uit.

Ik krijg het gevoel dat ik het moet zoeken in de spanningsvoorziening van deze torren die naar verluid (staat in de servicemanual) op 6V draait... lijkt me me 6V tekort komen...

In hoeverre heb ik gelijk en wat zou ik eraan kunnen veranderen zodat ik wel de juiste spanning/stroom op deze torren krijg?

Alvast bedankt!

Tjen il-vec
GeertJan

quote:
Ik heb de Ranger 2950dx die standaard is uitgerust met de 2sc2714>2sc2086>2sc1266> 2x2sc2312. Dit zou 10watt FM 25watt SSB moeten geven.

Nu heb ik deze finals vervangen voor 2x de MRF477 en de driver voor een 2sc1973 wat deze volgorde geeft: 2sc2714>2sc1973>2sc1266> 2xmrf477.
Toch kijg ik uit deze laatste setup 'maar' 20watt FM en 40watt SSB. Wat ik dus niet begrijp is dat deze MRF477's goed zijn voor 40watt, zéker op de FM maar ik krijg er domweg niet meer als 20 uit.

De 2950 is een apparaat wat niet bekend staat om z'n spectrale reinheid.
Anders gezegd: er komt normaliter al een signaal uit waar je je eigenlijk voor zou moeten schamen.

Het vergroten van het uitgangsvermogen zal de slechte reinheid zeker niet beter maken. Niet aan te bevelen, dus.

Wat zijn je roepletters?

Geert Jan
Petalo

je kan niet zomaar torren om gaan wissellen.

De eindtrap is ontwikkeld voor de 2sc2312, en als je de mrf477 in deze eindtrap wilt gaan gebruiken, moet je de eindtrap dus aanpassen naar de specificaties van deze torren!

Als je niet weet waar je mee bezig bent, moet je gewoon de oude torren weer terug plaatsen, en het zo laten als het is.

Elk S-punt komt overeen met een verschil van 6 dB.
Dat is een factor 2 in de sterkte van het ontvangen signaal.

Het verschil van 25 naar 50 watt (3db) merk je bijna niet, en zet ook geen zoden aan de dijk.

voordat je 1 s-punt harder gaat moet je i.p.v 25 watt, eerst 100 watt maken!

2 s-punten al 400watt, enz enz

Dus wees verstandig, en laat hem mooi orgineel!

GR Fred.
Frederick E. Terman

quote:
Op 21 augustus 2008 21:28:23 schreef Tjen il-vec:
2sc2714>2sc2086>2sc1266> 2x2sc2312.
2sc2714>2sc1973>2sc1266> 2xmrf477.
Dat is de driver toch niet, die je vervangen hebt?
De driver zou de 2SC1266 zijn, als ik de lijstjes bekijk. Dat zal trouwens wel een 2SC 2166 zijn.

De voedingsspanning is onveranderd, en het aanpasnetwerk is zo te horen ook niet ingrijpend veranderd. Dan levert de eindtrap dus ongeveer hetzelfde vermogen als eerst.
Met de afregeling ben je wel iets hoger gekomen, maar eigenlijk horen de andere torren ook een bijpassende impedantieaanpassing te hebben. Pas in een lagere impedantie kunnen ze meer vermogen leveren; het originele netwerk redt dat niet.
Den ook aan je stuurvermogen. En redt de voeding het wel? Alles moet door die éne schakeltor.
Tjen il-vec

Blijkbaar heb ik een tikfout gemaakt wat betreft de stuurtor want deze moet uiteraard de 2sc2166 zijn.

ik ben nu op vakantie maar het is me wel duidelijk dat er een probleem zit in de aansturing van de bias.

Ik ga dat thuis verder uitzoeken en dan laat ik wel weten wat het is.

BTW, het is een 2950DX! geen oude 2950 plus ja, ik weet waar ik mee bezig ben

Groeten uit Engeland

Tjen il-Vec
Frederick E. Terman

Ik vond een schema op cbtricks.com, bij het "2950DX documentation project".
De driver is daar de 2SC2166. Maar in je lijstje blijft de 2166 op zijn plaats, vandaar mijn verwarring.

In het schema dat ik vond (hier) gebruiken ze trouwens als pre-driver niet de 1973, maar de 2538. Misschien zijn er nog wel meer uitvoeringen; er is er tenslotte ook eentje met MOSFETs.

Wat je bedoelt met "de aansturing van de bias" begrijp ik niet helemaal. Meestal wordt hiermee de ruststroom bedoeld. Maar als die zodanig fout staat dat het vermogen maar de helft is, had je dat allang moeten zien op je scope (linearity check). Het moet afschuwelijk geweest zijn.
Tjen il-vec

Beste Frederick,

Het probleem zit hem in de spanningsvoorziening. Deze moet met VR15 (FM/AM PWR) op 6v geregeld worden wat een vermogen oplevert van +/- 17W op de FM.

Dat is max op te draaien tot 7,5 volt (VR15) wat weer een vermogen geeft van +/- 20W. In principe komt dat goed overeen met de specs van de eindtrap setup omdat deze op SSB de spanning naar 12,5V schakelt en gewoon 45 watt levert. Alleen kan ik niet van deze, laten we zeggen spanningskeuze, gebruik kan maken op de FM of AM omdat met deze modulatiekeuze weer 6V wordt afgegeven.

Huidige situatie is de boel afgeregeld op 8V voor de FM/AM en ongewijzigd voor de SSB.

Bias: 30mAh AM/FM
150mAh (2x 75mAh) SSB

Dus... óf zover gaan zitten modificeren om tóch 12,5V te verkrijgen voor alle modulaties, óf het accepteren zo...

Ik ga voor het laatste denk ik want ik was meer op zoek naar een verklaring dan vermogen

Oh, kleine rectificatie; aansturing van de bias moest aansturing van de driver/final zijn
Frederick E. Terman

De spanningsregeling geeft dezelfde spanning of het nu AM of FM is. Maar omdat er bij AM nog gemoduleerd moet worden, kan daarom die spanning dan niet zo hoog staan.
Bij 100% modulatie zou de spanning verdubbeld moeten kunnen worden - vandaar dat men van 6V uit gaat, dan kun je moduleren van 0 tot 12.
Je zit dan met FM wel aan dezelfde carrier power als met AM; volgens het boekje dus 10W.

Wat jij nu ontdekt hebt komt overeen met mijn eerdere opmerking: met het vermogen loop je altijd aan tegen het maximum, opgelegd door voedingsspanning en uitgangsnetwerk (L23,24,25 met aanhang).
Als je toch geen AM wilt gebruiken, zou je de voeding voor VR15 van een 12.5V punt kunnen halen; hij komt nu van 8V. Je moet natuurlijk wel op de koeling letten van zowel de eindtorren als van de modulator/regulator Q66.

Of inderdaad zo laten, immers de kennis is belangrijker dan de Watt.. of zoiets..
Tjen il-vec

Well said zoals de Engelsen zeggen

Ik laat het inderdaad zo zeker ook omdat de rest van het circuit niet is onderzocht of het een verdubbeling van de spanning aankan als deze voor een verdubbeling van, laten we zeggen 10v, komt te staan.

Ik heb het geheel nog even nagechecked en de spanning die nu voor FM wordt geregeld door VR15 is 7,90 volt met het checkprintje eruit gehaald zodat TP7 8 en 9 kunnen worden gebruikt voor het uitezen van de mAh's middels VR13 12 en 11 en de volts van VR15 (am/fm) en VR18 (SSB).

Ik zal nog eens kijken wat de voedingsspanning doet bij 90% (meer laat het servicemanual niet toe) bij AM modulatie. Als deze inderdaad de spanning verdubbelt zou dat funest kunnen uitpakken voor de driver en final indien deze langdurig boven de 13V komt.... lijkt me zo...

Vanavond gaat het geheel op de antenne getest worden en zullen er wat langere doorgangen gemaakt worden.

Hiervoor zijn de finals extra gekoeld door er 2 computerblowers aan toe te voegen die worden ingeschakeld boven een bepaalde temperatuur.

Q66 vond ik van het begin eigenlijk al enorm heet worden en dat lijkt onveranderd. Hiervoor lijkt een fix te bestaan maar ik kijk het nog even aan.

Ik hou je op de hoogte.

Groet,

Tjen
Zoeken in topic