Shock Media

Navigatie

Relais bi-fuel Volvo

Forum > Algemene elektronica > Relais bi-fuel Volvo
Naam Bericht
CapsLock

Hoi,

Ik rij een Volvo op gas, een zogenaamde bi-fuel uitvoering. Om een van de ventielen te schakelen zit er een relais in de auto. Het relais heeft 5 "pootjes". Een foto van het schema kan ik helaas niet plaatsen in deze topic, vandaar deze link:
http://home.hetnet.nl/~eefwen/

Van origin ben ik helaas geen electroman. Het is mij daarom niet geheel duidelijk wat dit relais doet (met name de diode). Kan iemand mij uitleggen wat dit relais precies doet?

Bedankt!

Eef

[mod edit] mailadres verwijderd.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 22 augustus 2008 20:48:42]
Hugo Welther
Moderator

Welkom op CO.
Om te beginnen je emailadres weggehaald. Dit staat spamm proof in je profiel.

De diode is een z.g.n. blusdiode en is bedoeld om de transistor of fet die het relais laat schakelen te beschermen tegen de piekspanning die ontstaat als het relais wordt uitgeschakeld.

Het relais zelf doet niets meer dan dan de boordspanning schakelen.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 22 augustus 2008 20:49:22]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Fantomaz
Golden Member

De "balkjes" die je ziet bij de cijfers stellen de contactpunten voor.

In tegenstelling tot de meeste relais die ik ken, schakelt dit relais niet tussen 2 contacten, maar schakelt het relais tussen 3 en 5.
Het relais is in rust getekend dus zullen de contacten 3 en 5 niet verbonden zijn.
Bij het "bekrachtigen" van het relais, waarbij de + op 1 en de massa/- op 2 komt, schakelt het contact waarna er dus een verbinding ontstaat tussen 3 en 5.

Wanneer het relais afvalt, zal het achterblijvende magnetisch veld voor een spanning zorgen, die zal moeten ontladen. (ik weet niet zeker of ik dit goed heb omschreven) Het onladen gebeurd over de diode.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
MMSoft

Lees het stukje over de vrijloopdiode maar eens (geld ook voor een relais, als het magnetische veld weg valt wordt er een spanning opgewekt):
http://nl.wikibooks.org/wiki/Elektronica/Passieve_componenten/Spoel
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 22 augustus 2008 20:55:14]
Geregistreerd mikroC gebruiker
CapsLock

Even 2 keer lezen, maar nu is het mij duidelijk.

Eigenlijk is het dus een "simpel" relais met een "beveiliging" tegen piekspanning. Vreemd dat er 2 pennen 5 zitten, maar dat zal vast en zeker wel een rede hebben.

Dank jullie voor de heldere uitleg en de snelle reactie.

Eef
daandc

hoi die 2 keer pen 5 is niet meer dan dubbele aftakking voor het geschakelde contact grt daan
[Bericht gewijzigd door daandc op 24 augustus 2008 20:54:07]
on board diagnose !! geen storing?! ik creeer er wel een !!!!
Fantomaz
Golden Member

quote:
Op 24 augustus 2008 20:44:54 schreef CapsLock:
Vreemd dat er 2 pennen 5 zitten, maar dat zal vast en zeker wel een rede hebben.

Dat is waarschijnlijk omdat het een standaard constructie is, waarbij doorgaans niet een maakcontact maar een wisselcontact wordt gebruikt.
Daarmee is mogelijk ook alvast de vraag beantwoord waarom er geen contact "4" is.
Dit is doorgaans het contact dat TOV 3 verbroken wordt.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
daandc

Fantomaz kijk eens goed naar het schema op het relais op de foto dat is 2 keer maak contact die zitten aan elkaar geschakeld er wordt niet gewisselt grt daan
Fantomaz
Golden Member

quote:
Op 24 augustus 2008 22:44:19 schreef daandc:
Fantomaz kijk eens goed naar het schema op het relais op de foto dat is 2 keer maak contact die zitten aan elkaar geschakeld er wordt niet gewisselt grt daan

DAt had ik al gezien, Daan.
Het model (behuizing) van dit relais is standaard. Er zijn ook types met deze behuizing waarbij er niet van "5" en "5" wordt geproken, maar van "4" en "5". 4 is dan het verbreek contact.
Sterker nog, ik zie doorgaans vaker types die een wisselcontact hanteren dan een enkel maakcontact met 2 pinnen.
daandc

Klopt !!!je bedoeld de standaard hella relais grt daan
shiptronic
Golden Member

wat is het probleem precies ?

diode over het relais beschermd de uitgang van de computer die het relais aanstuurd.
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Zoeken in topic