| Naam |
Bericht |
hvktech
|
Hallo allemaal,
Ik heb vroeger wat elektronica gehad op de mts maar ben er helemaal uit.
Nou heb ik voor mijn werk een machine die ik via een max 232 op de laptop kan aansluiten.
De fabrikant wilde mij het aansluitkasje met de max232 wel verkopen maar moet hier dan wel ff 300euro voor betalen.
Nou dat ben ik dus niet van plan totalen kosten zijn misschien om t zelf te bouwen 10 euro.
Toen hij aan t eten was heb ik z'n kasje open geschroefd en zag dat het een simpel schakelingetje was met de max232.
Heb zo goed als ik 't kon een schema er van gemaakt. maar van de machine gaat er nog 1 draad naar het IC bij de uitsturen van de machine staat bij deze draad ck wie kan mij vertellen op welke pin deze moet worden aangesloten ?
Al vast bij voorbaad dank,
Henny
|
Technojunk
Member
|
Datasheet al bekeken?
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
|
hvktech
|
weet je waar ik die kan vinden zo als ik heb gezegd ben niet meer zo thuis in deze wereld ben nog uit de tijd van de lamenradio hahaha
|
Evarist
|
quote:
Slimme jongen--zo heb ik geleerd hoe je zonnepanelen voor warmwater maakt !!
Het is een signaal aan de TTL zijde vermoed ik. Kan je niet zien of er 1 ontbrekende pin is, dan komt ie daar aan.
Datasheet is vertrokken. [Bericht gewijzigd door Evarist op 23 augustus 2008 10:32:27]
Evarist is verslaafd aan elektronica
|
MMSoft
|
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
hvktech
|
Tja 't is een simpel schakelingetje om te zien maar hoe die werkt is een ander verhaal.
Wat ik heb is over pin 2 en 16 elco 10uf +5v op pin 16
pin 1 en 3 elco 10uf
pin 4 en 5 elco 10uf
pin 6 een elco 10uf naar massa
pin 7 rx naar sub d
pin 8 tx naar sub d
pin 15 naar massa
pin 9 naar tx machine
pin10 naar rx machine
Hou ik dus pin 11,12,`13en 14 over voor die ck
|
Evarist
|
11 naar 14 en 12 naar 13 zijn in resp uitgangen. Als aan de ene zijde een aansluiting komt, moet er aan de andere zijde ook een zijn. Kijk dus je schakeling nog eens na.
Als bv 13 naar de computer gaat, moet de draad op 12 komen.
Kan je schemaatje eens niet posten? [Bericht gewijzigd door Evarist op 23 augustus 2008 10:53:44]
Evarist is verslaafd aan elektronica
|
hvktech
|
hoe kan je hier een schema mee sturen ?
Heb een schema er van gemaakt en kom deze schakeling ook vaker tegen op het net maar kom nergens de ck tegen en er zit echt geen andere aansluiting op de andere zijde van het ic
begrijp dat de rx en tx om gezet worden maar waar voor is de ck ?
en welke pin moet hij.
heb ook een kopie gemaakt van z'n software dus voor wie die vraag aan mij wil stellen is ie bij deze beantwoord.
|
Benadski
Golden Member
|
Misschien is dat een "handshake" lijn die door die machine anders wordt gebruikt. CK kan bijvoorbeeld check of clock betekenen, maar het kan ook iets anders zijn. Kun je aan de machine zien of er meer pinnen dan alleen de 2,3 en 5 (mits DB9) zijn gebruikt? Oftewel, gebruikt de machine zelf alleen TX RX en GND?
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
hvktech
|
de machine gebruikt volgens mij ook de ck
als ik weet hoe ik een schema kan plaatsen op dit forum kan ik laten zien wat ik heb getekend
|
Hugo Welther
Moderator
|
upload het schema ergens op het web of het upload archief
http://www.uploadarchief.net (even registreren = gratis).
Zet vervolgens de url van het plaatje in je post. De url kan ook tussen de [ img ]..url..[ /img ] tags. Zonder de extra spaties. [Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 23 augustus 2008 11:21:22]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
hvktech
|
nou als t goed is is dit t schema http://www.uploadarchief.net/files/download/max232_04.jpg
Heb het schakelingetje al gebouwd zit alleen nog waar de draad van ck op moet kan dit nergens weer vinden.
dus jullie weten t ook niet ? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 23 augustus 2008 16:48:38]
|
Jan klaasen
|
Waar hoort in dit schema de ¨ck¨ draad? of snap ik de vraag niet
Bachelor of Social Work
|
hvktech
|
sorry gj_
ja mijn vraag is waar de ck draad op moet in dit schema jan klaasen
|
Jan klaasen
|
van waar naar waar loop die? wat die draad doet is onbekend dus kan ik ook niet bedenken waar hij zou moeten maar als je weet van waar naar waar hij loop zijn we er ook natuurlijk.
ik of geen ander zou je kunnen zeggen waar een "ck" draad moet omdat het geen standaar benaming of functie is
Bachelor of Social Work
|
hvktech
|
deze draad komt van een sub d van de besturing print van de machine bij deze sub d staat beschreven rx ,tx massa en ck nou rx tx en massa zijn me duidelijk waar deze moeten op de max 232. maar waar de ck op moet is dus de vraag
|
Henry S.
Moderator
|
Welke pin op de sub-D, en waarom niet meteen genoteerd?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
GJ_
Moderator
|
Omdat de verkoper van het geheel te snel terug kwam?
www.xj3.nl
|
hvktech
|
GJ_ je slaat de spijker op de kop hij had 2min meer weg moeten blijven.
ik dacht dat dit een vrij veel voorkomende schakeling is en dat jullie vast wel weten waar die ck op moet.
|
bprosman
|
quote: staat beschreven rx ,tx massa en ck
Op welke pin van de DB9 van je machine zit die CK ?
Groeten, Bram [Bericht gewijzigd door bprosman op 24 augustus 2008 10:35:42]
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
|
hvktech
|
op pin 3
|
MMSoft
|
Pen 3 is de TX lijn !
|
hvktech
|
Normaal gesproken wel maar de sub d die op de besturings print van de machine is niet aangesloten als die op een pc.
pin 1 = +5 v uit
pin 2 = massa
pin 3 = die ck
pin 4 = rx
pin 5 = tx
De pin 1 word niet gebruikt om dat de voeding via de rs232 van de pc loopt zie schema.
http://www.uploadarchief.net/files/download/max232_04.jpg
|
bprosman
|
Wat voor machine is het ? Misschien is er wel een (technisch) manual te vinden waarin de aansluiting beschreven wordt.
Groeten, Bram
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
|
MMSoft
|
'ck' dan denk ik aan 'Clock', maar kan de combinatie met RS232 niet maken...
Hier staat alles over RS232:
http://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-232.html [Bericht gewijzigd door MMSoft op 24 augustus 2008 11:05:03]
|