Shock Media

Navigatie

Radio geeft enkel geluid bij mono

Forum > Audio > Radio geeft enkel geluid bij mono
Naam Bericht
wutske

Ik heb hier een Grundig Space Fidelity staan met een raar probleem. Wanneer ik de radio in FM Mono of MW zet, dan werkt alles perfect, maar van zodra ik hem op FM Stereo zet komt er geen geluid meer uit, zelfs geen ruis.
De RDS informatie wordt zowel in FM Mono als FM Stereo perfect ontvangen ...

't Gaat hem hier dus om: afbeeldingske
Henry S.
Moderator

Spoeltje bij de dectector is verlopen (eigenlijk het c-tje in de spoelkap).
Maak een duidelijke foto van de print, van recht boven genomen.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
wutske

Is nogal redelijk moeilijk om op dit moment een foto van bovenaf te trekken, da's eerst nog 4 uur demonteerwerk.
Anyway ...
pic1
pic2

'k Heb trouwens een gare diode over 't hoofd gezien.
Hobbymen

In het midden achter het spoeltje en naast de 100pf kondensatorretje/groen met rood/oranje stip zit een transistor met een raar puntje/bobbeltje , zou bijna zeggen dat het defect is, ziet er niet gezond uit.
2'e foto
1 'e foto naast tuner
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op 23 augustus 2008 19:44:03]
Henry S.
Moderator

foto's zijn nu duidelijk genoeg.
Het tuner IC is de LA1266, en de bewuste spoel zit op pin 6 en 7, wit-rood-rose spoel.

Kernstand merken (permanent marker) en de kern met kunststof schoevendraaier licht verstellen, effect moet binnen een mm of zo merkbaar zijn, zoniet dan andersom verstellen.

Als het stereosignaal weer doorkomt de optimale stand middelen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 24 augustus 2008 14:13:10]
wutske

Held !
Mijn vader was hier al bezig dat ik het audiosignaal moest gaan volgen van de versterker tot aan de tuner... en dat ik dan alle controlesignalen moest nakijken (in zijn uitleg is hij er dan weer wel in geslaagd om het enige bord waar er controlesignalen toekomen van de tuner over te slagen ) en daarna alles op de tuner moest gaan uitmeten. Ik moest zelfs testen of er wel spanning op het tunerbord stond ...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 29 augustus 2008 22:53:22]
Henry S.
Moderator

Googlen op IC's zou een handigere tip zijn.
Zoeken in topic