Shock Media

Navigatie

hoe iets schakelen met GSM?

Forum > Software & Interfacing > hoe iets schakelen met GSM?
Naam Bericht
blaauwad

Ik wil iets schakelen met een GSM.

De case en waar ik vastloop.
Ik werk voor een bedrijf die koelmotoren verkoopt. Sinds kort gebruiken wij tracking units die SMSjes verzenden met foutmeldingen en plaatspositie enz. Dit om een beetje een beeld te geven over de toepassing. Wij zouden ook gebruik willen maken van dit systeem om alarmatoepassingen aan te sturen. Gewoon een relaiskontakt om laten gaan eigenlijk in simpele taal en dan via het protocol van GSM dus ---> via GSM

Nu dachten wij een oplossing gevonden te hebben in de kant en klare unit van Conrad GX106 Een net gecertificeerd apparaat waarvan ik dacht dat het dat wel kon. Kan overweg met 'incoming calls' en SMSjes.

De fout die ik in eerste instantie gemaakt dat een SMS ook een 'incoming call'is, dat is dus niet het geval! SMS zie je wel binnenkomen maar is geen 'incoming call'. Sturen met SMS is ook niet mogelijk want de SMSjes geven steeds een tijdsmelding/plaatsbepaling mee dus laten schakelen op een bepaalde SMS is ook niet mogelijk. En het aanpassen van de verzonden SMSjes die door de tracking units is ook niet mogelijk. Alle in de handel zijnde apparaten werken met vaste SMSjes. Bij het SMS relais vam Conrad heb je slechts 7 posities voor je SMS, Bij het SMS relais van Comat wel lange SMSjes maar moeten altijd dezelfde tekst zijn.

Zo nu dan mijn vraag. Zijn er ook SMS relais die schakelen bij een SMS van een bepaald nummer met een wildcard, ik bedoel dat het niet uitmaakt wat het SMS bericht is. Ik heb al schakelingen geprobeerd dmv het backlight en een LDR maar dat reageert op alles wat binnenkomt en is daardoor te onbetrouwbaar.

Wie weet iets? Als je gaat antwoorden alvast bedankt!

mvrgrt,

Aad den Blaauwen.
[Bericht gewijzigd door blaauwad op 23 augustus 2008 17:55:23]
I like the smell of melting solderwire
shiptronic
Golden Member

GSM ==> als gebeldword zet profiel op stil, bij een SMS, bv trillen.

signaal van de tril motor kun je gebruiken.
maar het zou me niet verbazen dat je modules heb die bij een bepaalde SMS een bepaalde handeling uitvoeren, en evt terug melden.
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Stijn S

De meeste gsm's kun je instellen dat ze bij bepaalde nummers andere beltonen hebben.
Zo stel je in dat bij een bepaald nummer er een beltoon is met een bepaalde frequentie. Deze detecteer je (bandpassfilter oid?), en daar schakel je dan mee.
Het is dan gewoon kwestie van beltonen met uiteenliggende frequenties te gebruiken.
Peter112
Member

http://www.d-d-s.nl/multilarm.html
teken de petitie voor een vrije NEN1010 http://www.knooble.com/petitie/
trix
Golden Member

quote:
Op 23 augustus 2008 20:51:30 schreef Stijn S:
De meeste gsm's kun je instellen dat ze bij bepaalde nummers andere beltonen hebben.

idd. als mijn baas belt gaat de tune van de muppetsshow
en bij mijn vrouw ........... dat gewone nokia melodietje
eigenwijs = ook wijs
flipflop

T'is altijd feest als de baas belt. Dat in tegenstelling tot...
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
blaauwad

Allereerst bedankt voor alle (leuke) reacties.

@Stijn S
Goed plan wat je schrijft, werkt inderdaad. Alle nummers een 'leeg geluid' het specifieke nummer een hard geluid. Werkt prima met 'incoming calls'. Nu nog een telefoon die het kunstje kan met SMS berichten die binnenkomen van een bepaalde nummer. Een nokia N95,een 6230i en een 1100 kunnen het in ieder geval niet. Dus het werkt toch nog niet. Helaas.

mvrgt,

Aad den Blaauwen.
I like the smell of melting solderwire
Bart Hiddink
Golden Member

Aad,

Kijk ook even naar dit ding:

http://www.adesys.nl/content/nl/prod/severa.htm
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. Auteur van uitgave: Draadloze Communicatietechnologie, Segment uitgeverij.
karatekid

Volgens mij is de eenvoudigste manier de draadjes van de tril motor naar buiten brengen en dara dan logica op hangen... Zo heb ik het toch gedaan...

mvg
Red een boom, eet een bever
buzzer38

Ik werk op mijn werk veel met SMS waarschuwingssystemen. Je kunt vrij eenvoudig met een µP of iets dergelijks een incoming SMS gaan bekijken:
via AT commando's kun je zien wie de afzender is, het hoeveelste SMS je dat het is, maar ook de tekstinhoud als een string.
Je moet dan wel een industrieele GSM gebruiken die je zelf kunt programmeren via hyperterminal of iets dergelijks
Ik gebruik altijd de siemens MC 35 I.

Als je wilt help ik je verder met je project maar dan moet je het wat meer in detail beschrijven, eventueel stuur je me een Email
shizzle dizzle

Ik heb hetzelfde gedaan als buzzer38, alleen dan met een wavecom modem. Dat komt volgens mij grotendeels op hetzelfde neer. Deze stuurde ik ook aan met AT commando's. ik heb toen een gekocht op marktplaats.
ING. -> werktuigbouw nu het echte werk, elektronica
chuckie
Honourable Member

Ik maak al jaren gebruik van de SMC2 van MIXE uit Rotterdam.
Zeer betrouwbaar en makkelijk in het gebruik.
Wordt een CD-rom meegeleverd waarmee je na installatie makkelijk alle gegevens erin kan kloppen.
Is op basis van de Siemens 35.
In jouw geval zou ik gaan voor de versie met 2in 2uit.
Moest je nog meer willen hebben dan dit zijn er ook andere oplossingen bij hun.
Schreeuwen versterkt de stem, maar niet de argumenten.
neelespn

ik heb een simpeler manier thuis bedacht
ik kan bijv mijn servers aanbellen
zonder dat dit per ongeluk door de provider of een verkeerd verbonden persoon gebeurt

ik heb hiervoor een sony ericson terwaarde van 20 euro voor gekocht
een module van conrad van 15 euro
bestel nmr: 190951 - 89

op het moment dat je belt gaat je dispay verlichting van je telefoon aan

als je hetzelfde binen de zelfde minut doet schakelt hij

instelbaar: in 1 call on / in 2 calls on / pulsmode 500ms
en nog een paar tot enkele uren
en nonpuls mode

dit werkt gegarandeerd en andere kunnen hem niet perongeluk aanbellen
en je hebt geen luide ringtone meer nodig

naar mijn positieve ervaring hiermee

bezit ik nu over ruim 20 van deze modules voor verschilende doeleinden