Shock Media

Navigatie

Vertragings schakeling

Forum > Algemene elektronica > Vertragings schakeling 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
Desmond1

Hallo

Ik ben op zoek naar een simpele vertragings schakeling op 5 volt.

Dit is de bedoeling:
Ik heb 1 knop die 2 functie moet doen alleen tegelijk mogen ze niet inschakelen 1 moet een vertraging hebben van een paar ml sec.

Voorbeeld, denk maar aan als je Shift en 1 indrukt, eerst moet je shift indrukken en dan nummer 1.
Als je dit tegelijk doet werkt het niet.

Zo zelfde principe is dit ook dit werkt ook niet als je het tegelijk doen.

Lekere simpele schakeling, als dat bestaat.

Eddit, ik gebruik wel een tip toets!

Groet Desmond
[Bericht gewijzigd door Desmond1 op 23 augustus 2008 18:19:53]
Hobbymen

Er staat bij schakelingen een relais inschakel vertraging,
kun je daar iets mee?
Desmond1

Die werkt volgens het schema op 8volt.
Het lieft heb ik liever geen ralai, maar een ic. is dit mogelijk ? de 555?
pros

Desmond1, je uitleg komt wat warrig over. Als je enkel een vertraging wil, trigger je met die knop een monoflop (monostabiele multivibrator), en gebruik je diens uitgang om achterliggende elektronica te sturen. Dat kan met een 555. Of met 2 NAND- of 2 NOR-poorten (hangt er van af of het een hoog-naar-laag puls is, danwel andersom).

Hoe dan ook, meer info over hetgeen je wil bereiken zal ook meer reacties opwekken.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
MMSoft

Ik zag net in je andere post dat je met PIC's begonnen bent.

Nu is dit met een kleine PIC natuurlijk heel goed te doen !
Geregistreerd mikroC gebruiker
Desmond1

Pros, ik leg het binnen kort wel even wat beter uit.

Of topic:
En MMsoft, ik was idd bezich met pic is ook zeker interesant. Alleen heb ik daar nu niet zo veel zin in, rede is dat ik slordig de programmeer inelkaar heb gezet en werkte.
Na de tijd heb ik de ge etste printje gemaakt alles goed in elkaar en toen werkte het voor geen meter terwijl hij wel goed in elkaar zat. Hierdoor dus 2 pics naar de knoppen geholpen.
En dan heb ik er even geen zin in.. Maar dat komt wel weer.
MMSoft

Heb je er wel eens aan gedacht dat je voor een 30...50 euro een professionele progger kunt kopen ?

Dan kan zo'n redelijk simpel probleem zelf oplossen door een PIC te proggen...
(heb je gelijk een mooie prog uitdaging)
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 24 augustus 2008 17:59:24]
Geregistreerd mikroC gebruiker
Desmond1

Daar heb ik zeker wel even aan zitten denken. En denk dat ik dat ook maar ga doen, Dan heb ik idd een prog uitdaging.

Okee ik ga eerst een pic programmer halen en dan ga ik even wat beter uitleggen wat ik wil gaan doen.

Bedankt MMSoft, ik heb weer moed om ermee aan de slag te gaan .

Zo dra ik het de pic programmer heb horen jullie weer wat van mij, zo snel mogelijk .
Zom-B

Zo'n vertraging is zooo makkelijk, daar wil je geen pic voor gebruiken
code:
  (+)
   |
 | o 
-|
 | o 
   |
    ----+----------------------- shift
   |    |   
   |    |   __        |\
   _     --[__]---+---| >------- 1
  | |       10k   |   |/schmitt-trigger
  |_| 1k         ---
   |        100n ---
  _|_            _|_

[Bericht gewijzigd door Zom-B op 25 augustus 2008 12:42:33]
Desmond1

Bedankt Zon-B,

Ik ga dit morgen meteen uit proberen.

Uiteraad wil ik dit idee nog wel een keer met pic uitvoeren, hier leer ik van.

Mag ik nog wel even weten wat: Schmitt-trigger is ?
En hoeveel volt er op + moet staan ?
[Bericht gewijzigd door Desmond1 op 25 augustus 2008 18:54:08]
Zom-B

en schmitt-trigger is een buffer met histeresis. Het kan gemaakt worden met een opamp en wat grut, of met een logisch poortje dat schmitt-trigger is, zoals hier te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger#Devices_that_in...tt_trigger
Desmond1

Oke Zom-B,

Ik snap het gedeeltelijk..
Ik heb het IC gezien en er zitten 4 nands in.
Hoe sluit ik dit aan dan ? want 1 nand heeft wel 3 aansluitingen ( als ik begrijp dat dit symbool een nand is..)

En in het schematje zie ik maar 1 in en 1 uit de nand komen.

Ps, ik wil wel 2kleine relais aansturen hiermee dus 1 direct en de andere via Schmitt-trigger.

code:

1 --|\
     | >-- 3
 2 --|/

pros

De 7400 heeft geen Schmitt-trigger ingangen! Je moet de 74(HC)132 hebben.
Als je NAND's wil gebruiken, knoop je beide ingangen aan mekaar, of je verbindt 1 ingang aan Vcc.

De 74HC14 is ook bruikbaar: die bevat 6 inverters met een Schmitt-trigger ingang.
Desmond1

Oke pros,

Had ik het dus even verkeerd hier..

ik werk op 5 volt en met 2 relais hoe moet ik dit nu even doen dan, grootdeels weet ik wel maar als de ic aanwil sluiten moeten er ook weerstanden tussen de Schmitt en de ralai?

Ik denk als de relais op 5 volt werken hoeft dat niet.

Anders probeer ik het zo eerst zelf wel even.. kijk ik hoe ver ik kom.
pros

Een IC uit de 74xx-serie kan een relais niet rechtstreeks aansturen. Daar heb je een transistor voor nodig, zoals hier:

Je hebt R3 en T1 (BC547 of BC337 voor een relais dat meer dan 50mA trekt) nodig, en het lampje vervang je door de relaisspoel. Over die relaisspoel hoort nog een vrijloopdiode. Dat kan een simpele 1N4148 zijn, met de kathode (ringetje) aan de plus en de anode aan de "onderkant" v/d spoel - aan T1, dus.
Desmond1

Ziet er goed uit,

Maar ik wil 2 relais schakelen, 1 vertraagd e die andere meteen.
Ik zie alleen de vertraagde versie hier.
Neem aan dat ik voor het achakelen van de andere relai het draadje wel kan aftappen tussen R1 en N1 klopt dit?

En moet er dan ook weer een diode over de spoel ?
SparkyGSX

was dat toetsenbord alleen een voorbeeld, of wil je echt toetsen van een toetsenbord gaan bedienen? In dat geval zijn er nog wel andere (betere / nettere) oplossingen.
Desmond1

ja, legde het broerd uit ,sorry.

Ja ik wil een toetsenbord, somige toetsen ervan vertalen naar knoppen of draai schakelaars.
[Bericht gewijzigd door Desmond1 op 26 augustus 2008 13:32:24]
SparkyGSX

Je kunt ook een microcontroller aan de keyboard poort hangen (ps/2 dan, usb is wat lastiger), en zelf de code voor de keydown / keyup sturen. Je zou ook de seriële poort kunnen gebruiken met een microcontroller, en dan met een klein stukje software de toetsaanslag genereren.

Het ligt ook een beetje aan het aantal toetsen dat je op deze manier wilt kunnen bedienen en zo.

Maar hoe je het ook wendt of keert, heb blijft een beetje prutswerk, als ik eerlijk ben. Wat wil je hiermee bereiken?
Desmond1

Dat het pruts werk is maakt me niet zoveel uit.Toetsenbord heb ik al onzijverd kwa toetsen en contact punten.

En wat ik hier mee wil berijken is dat ik een goedkope flight panel kan maken voor een flight simulator.

Pros?

Schakeling doet wel wat, maar het reageert niet zo als het moet.

Had namelijk verwacht dat als de puls van de tip toets, dat het relay of led ook weer uitschakeld werdt als de puls weg was.
Dit gebeurd juister niet,als ik 1 keer tip toets indruk gaat de led aan en blijft aan als ik weer tip toets indruk gaat de led uit.

Maar ik wou het zo: tip aan led aan tip los led uit
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 augustus 2008 20:42:47]
pros

Heb je gans dat schema hierboven nagebouwd? Dat was niet de bedoeling - ik wou enkel tonen hoe je het relais moet aansturen. Sorry daarvoor.

Je hebt Zom-B's schema nodig + R3 en T1 uit mijn schema om het relais te bekrachtigen.
Desmond1

Geeft niks Pros, ik hat toch ook een Schmitt-trigger nodig (74(HC)132 dus.. maakt niks uit.

Maar okee ik ga daar nog even mee piellen..
pros

Mmmm... Nog iets over het hoofd gezien: de NAND inverteerd, zodat het relais juist gaat afvallen als je op de knop drukt. Heb effe iets bruikbaars getekend:

Enkele opmerkingen:
R2 en C1 bepalen de vertragingstijd. De opgegeven waarden zijn lukraak gekozen. Aanpassen naar wens.
D2 is enkel nodig, als het relais onmiddelijk moet afvallen na het loslaten v/d knop. Als dat ongewenst is, D2 weglaten. Een weerstand in serie met D2 is ook een optie.
Het relais mag een andere voedingsspanning hebben dan de 5V voor het IC.
De ingangen v/d ongebruikte poorten niet los laten slingeren. Ze zijn hier met GND verbonden, maar verbinden met +5V is net zo goed.
Desmond1

oke Pros,

Ik heb deze chakeling inelkaar gezet, nog even een vraagje.

1. Waarom moeten de 2 overige Nands ook aan de min/5volt?
2. Ik heb geprobeerd om er zelf achter te komen wat er kwa weerstanden op het ic moet, via database.
Is mij niet gelukt, waar halen jullie dit weg ?
pros

quote:
1. Waarom moeten de 2 overige Nands ook aan de min/5volt?

De ingangen van 74HC(T)xx-IC's zijn extreem hoogohmig. Die pikken zowat alles op wat er aan elektro-magnetische velden aanwezig is. Daarnaast kan je --met een beetje pech-- het IC vernielen als je zo'n ingang aanraakt op een ogenblik dat je zelf opgeladen bent met statische elektriciteit.
Hetzelfde geldt trouwens voor bijna alle moderne IC's.

quote:
2. Ik heb geprobeerd om er zelf achter te komen wat er kwa weerstanden op het ic moet, via database.
Is mij niet gelukt, waar halen jullie dit weg ?

Om een geschikte vertragingstijd te bekomen? Welke tijd had je in gedachten?
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>