Shock Media

Navigatie

Vertragings schakeling

Forum > Algemene elektronica > Vertragings schakeling << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
Desmond1

ja ik ben er wel achter gekomen dat het ic idd gevoelig is.
Bij 1 Nand begind de relai raar en heel snel te ratellen.
Als ik dan me vinger op het ic leg reageert het wel op me vinger, het is al weg als ik 2 Nands aanelkaar zet.
Merk ook wel dat als ik die andere Nands zoals jij zegt aan de gnd/5volt, dat het ic niet meer gevoelig is.

Wat ik bedoel met de weerstanden, ook de transistor.
Is, hoe weet je dat het die moet zijn? En dat het die weerstanden moeten zijn en op welke pootje ze moeten van de ic?

Meestal haal je dat ergens uit een data base van het ic of bereken je dat.
Voorbeeld: Ik zie tussen de de gnd en de 1 nand (pootje 2) een weersatand, maar dit is toch 5 volt eigenlijks, waarom zit daar dan een weerstand tussen?

Gaat dit allemaal met berekeningen ?
pros

Buiten R2 en C1, die bepalend zijn voor de vertraging, kan je voor de overige weerstanden andere waarden nemen:

Voor R1 kan je 22R kiezen, maar ook 22M. Maar bij 22R ga je absurd veel stroom verspillen als je de toets indrukt, en bij 22M wordt het geheel erg gevoelig voor stoorpulsen van buitenaf. 1k ... 100k zijn bruikbare waarden.

Bij R3 heb je minder keuze. Deze weerstand moet immers voldoende basisstroom leveren om T1 in verzadiging te sturen. Hoeveel dat minimaal moet zijn, hangt af van de versterkingsfactor van T1 en van de aangesloten belasting. 2k2 zal het ook doen, en waarschijnlijk is 4k7 ook OK, maar met 1k ben je zeker dat ook een transistor met minder-goede kwaliteiten nog betrouwbaar schakelt.

Wat T1 betreft: zelf zou ik sowieso de BC337 kiezen. Daar kan je probleemloos elk klein relais mee aansturen. Met een BC547, in combinatie met een 5V-relais, moet je wel uitkijken. Ik heb er al in handen gehad, die zowaar 120mA opslokten, en dat is meer dan een BC547 aankan.

D1 en D2 zijn zowat de meest-gebruikte klein-signaal dioden.

quote:
Voorbeeld: Ik zie tussen de de gnd en de 1 nand (pootje 2) een weersatand, maar dit is toch 5 volt eigenlijks, waarom zit daar dan een weerstand tussen?

Die weerstand trekt pin2 naar 0V als de toets niet ingedrukt is. Haal R1 weg, en je weet niet welk niveau de eerste NAND aan pin2 "ziet".

quote:
Gaat dit allemaal met berekeningen ?

Nope. Louter ervaring. Of, misschien beter uitgedrukt: met vallen en opstaan...
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
Zom-B

Ik zal het wel op deze manier uitleggen:

Deel A levert een spanning van óf 5V óf 0V, afhankelijk van de schakelaarstand. Laat weerstand weg en hij levert een spanning van óf 5V óf 'open'. En dat laatste willen we niet hebben ivm al genoemde redenen van het gevoelige IC.

Deel B geeft de vertraging. Verander de ingang van 5V naar 0V en de uitgang zakt langzaam in spanning. Verander ingang van 0V naar 5V en de uitgang veranderd onmiddelijk (tenzij de diode word weggelaten, in welk geval het net zo langzaam veranderd). De schmitt-trigger ingang schakelt alleen als de spanning boven/beneden een bepaald niveau komt, zo wordt het langzaam stijgen/dalen omgezet in een onmiddelijk stijgend/dalend, maar vertraagd signaal aan IC pin 6.

Deel C is de relais driver. Over de basis-emitter overgang van de transistor staat 0.7V (net als een diode). Het IC levert 5V dus er komt 4.3V over de weerstand. Hier komt het echte rekenen. Als het relais 200mA nodig heeft, en de transistor een versterkingsfactor heeft van zeg maar 200 (zie datasheet), dan moet de transistor met 0.2/200 = 0.001A geschakeld worden. Dan moet de weerstand een grootte hebben van maximaal 4.3/0.001 = 4.3KΩ. Kleiner mag altijd omdat er toch niet meer stroom zal lopen. Neem per ongeluk een grotere weerstand en er kan niet genoeg basisstroom lopen, en door de vaste versterkingsfactor loopt er dan ook niet genoeg stroom meer voor het relais.

Deel D is het relais met de diode die voorkomt dat er hoge uitslinger spanningen terug het circuit in lopen. Relais, en alle spoelen trouwens, strefen ernaar hun magnetisch veld (of het ontbreken daarvan) te behouden. Tijdens snel in en uit schakelen van een spanning over de spoel geven ze een tegenkracht, als een wanhopige strijd om hun magneetkracht te behouden, en dat manifesteerd zich in een piekstroom die in de duidenzen volts kan lopen wanneer er geen ohmse belasting is. Als een transistor uitschkeld dan vormt die dus geen belasting meer. Om te voorkomen dat de transistor kapot gaat laten we die piekspanning kortsluiten met een diode

btw, Pros, welk tekenprogramma gebruik je, de symbolen zien er erg mooit uit
[Bericht gewijzigd door Zom-B op 27 augustus 2008 16:17:05]
Desmond1

Dank u Zom-B voor de uitgebrijde uitleg.

Op deze manier krijg ik toch meer begrip in electronica.

De schakeling werkt ook al op mijn test boardje, werkt mooi .
Nu op naar de volgende uitdaging..

Oke deze schakeling kan ik nu Shift en g, de fucntie G krijgen onder 1 knop (tip toets).

Nu heb ik een on/off schakelaar die mischien ook shift en een letter nodig heeft. Ik kan dus deze schakeling weer gebruiken, maar als ik een on/off schakelaar ga gebruiken houd het wel in dat ik continu singaal heb, anders gezegt hij blijft geschakeld.

Dit mag dus niet, ik wil nu zo hebben dat als ik de schakelaar naar on druk het schakeling maar 1keer zijn werk doet en als ik off doe ook.

Ik moet dus iets aansturen wat maar 1 keer het schakeling schakeld en verders niks doet,
Pas als de knop naar off wordt gedrukt mag hij de schakeling weer 1 keer schakelen en andersom natuurlijk.

Kan ik dit gebruiken om van een schakelaar tip functie te maken? ik stuur dan een relai ermee aan die dan de schakeling van Smichtt-triger kan bedienen.
code:

100uf       Relai 
       / --||--+         | |
5+v---/        +----[\]-\--\
         --||--+     |   | |
                     |
                    gnd   

Ik heb even een probleem met de code :S. Morgen weer een dag..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 augustus 2008 20:42:19]
pros

Als je --zowel bij het aanzetten als bij het uitschakelen-- enkel een puls wil produceren, heb je een XOR nodig. Zoiets, dus:

De uitgang van een XOR is enkel hoog als slechts 1 van zijn ingangen hoog is. De schakelaar stuurt beide ingangen, maar R2 en C2 zorgen er voor dat de onderste ingang vertraging oploopt. Gedurende die vertragingstijd is 1 ingang hoog en de andere nog laag (of andersom) en wordt de uitgang kortstondig hoog.
C1 zit daar om contactdender v/d schakelaar te onderdrukken.
De waarden van R2 en C2 zijn lukraak gekozen, omdat ik de gewenste pulsbreedte niet ken.

Wil je een negatieve puls, neem dan de 74HC7266, of plaats een inverter achter de uitgang. Niet-gebruikte ingangen dienen ook hier met GND of met Vcc verbonden te worden.

Over inverters gesproken: een IC kopen met 4 poorten, om er maar één van te gebruiken, is wel zonde. Edoch, je kan een ongebruikte XOR-poort prima als inverter gebruiken door één ingang met Vcc te verbinden. Als je de andere ingang nu laag maakt, wordt de uitgang hoog (er is immers maar 1 ingang hoog) en als je hem hoog maakt, gaat de uitgang naar laag (2 ingangen hoog).
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
Henry S.
Moderator

quote:
Op 29 augustus 2008 15:24:23 schreef Desmond1:
Nu op naar de volgende uitdaging..

Zoals de FAQ nog een keer lezen, aub minder topic kicken.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2